18 636 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Av egen erfarenhet har jag insett att det är gummilisterna som framför allt sätter stopp för underhållet. Alla kör av någon anledning sina egna profiler, så i princip omöjligt att hitta passande eftermarknadslister.Rabbithole skrev:
Kassetter går att byta om inte plasten blivit alltför spröd.
Det finns lite olika aspekter till svar. Det är inte ett alternativ som är bäst på allt.sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Innan jag skriver vill jag klargöra att jag arbetar som finsnickare och tillverkar traditionella träfönster i liten skala.
Till att börja med - om ett plastfönster höjer eller sänker värdet på ett hus beror helt på köparna. En del tycker säkert att det är en fördel och kan tänka sig att betala mer, andra tycker att det är en nackdel och räknar in ett fönsterbyte i sitt bud.
Vidare: De bästa plastfönsterna har extremt bra u-värde. Det finns sämre plastfönster som gulnar och spricker och det finns bättre som inte gulnar (det har vi ju sett exempel på här i tråden) - hur tåliga de är mot att plasten blir skör över tid vet jag inte. Det finns nog väldigt få eller i det närmaste ingen som arbetar med att reparera plastfönster. Men det kanske går. Troligare är kanske att kunden som tycker att plastfönster är ok också är ok med att helt enkelt byta ut dem mot nya fönster den dagen de är slut.
Man kan ofta renovera även väldigt trista träfönster. Men det är inte billigt. Generellt (lite beroende på hur komplicerat ett byte är) är det billigare att sätta in billiga fönster än att renovera äldre träfönster - om det ska göras ordentligt.
Träfönster kräver underhåll. Det måste inte vara jättesvårt (linoljefärg kräver tex inte skrapning innan ommålning) men det är definitivt många fler timmar över tid än vad det är för ett plast- eller träfönster med aluminiumutsida.
Plastfönster ser inte ut som träfönster (i alla fall inte de jag har sett). De jag har sett passar generellt inte in på äldre hus heller. Detsamma gäller fönster med aluminiumutsida. På hur långt håll man ser det handlar såklart mycket om hur intresserad man är av sådant. För en del ser det inte alls konstigt ut, för andra sticker det hårt i ögonen.
Ska man titta på fönster som passar huset så hade jag istället för treglas tittat på kopplade bågar 1+1, med valsat glas i ytterbågen och energiglas i innerbågen. Då får man ett ganska bra u-värde (men inte som ett plastfönster med 3-glas kassett) och ett smäckert och fint fönster. Men ska det ha hög kvalitet på virke och tillverkning så funkar det inte att gå till de stora tillverkarna. Viktigt är också att det målas med linoljefärg, annars kommer det att ruttna med tiden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Du kommer inte över uselt U-värde utan 3-glas kassetter med gas tyvärr. Vi pratar 3ggr så hög energiförlust genom fönstret om du gör ett 1+1 riktigt bra. In med 0,5 kassetter iställetDaniel_N skrev:
Det finns lite olika aspekter till svar. Det är inte ett alternativ som är bäst på allt.
Innan jag skriver vill jag klargöra att jag arbetar som finsnickare och tillverkar traditionella träfönster i liten skala.
Till att börja med - om ett plastfönster höjer eller sänker värdet på ett hus beror helt på köparna. En del tycker säkert att det är en fördel och kan tänka sig att betala mer, andra tycker att det är en nackdel och räknar in ett fönsterbyte i sitt bud.
Vidare: De bästa plastfönsterna har extremt bra u-värde. Det finns sämre plastfönster som gulnar och spricker och det finns bättre som inte gulnar (det har vi ju sett exempel på här i tråden) - hur tåliga de är mot att plasten blir skör över tid vet jag inte. Det finns nog väldigt få eller i det närmaste ingen som arbetar med att reparera plastfönster. Men det kanske går. Troligare är kanske att kunden som tycker att plastfönster är ok också är ok med att helt enkelt byta ut dem mot nya fönster den dagen de är slut.
Man kan ofta renovera även väldigt trista träfönster. Men det är inte billigt. Generellt (lite beroende på hur komplicerat ett byte är) är det billigare att sätta in billiga fönster än att renovera äldre träfönster - om det ska göras ordentligt.
Träfönster kräver underhåll. Det måste inte vara jättesvårt (linoljefärg kräver tex inte skrapning innan ommålning) men det är definitivt många fler timmar över tid än vad det är för ett plast- eller träfönster med aluminiumutsida.
Plastfönster ser inte ut som träfönster (i alla fall inte de jag har sett). De jag har sett passar generellt inte in på äldre hus heller. Detsamma gäller fönster med aluminiumutsida. På hur långt håll man ser det handlar såklart mycket om hur intresserad man är av sådant. För en del ser det inte alls konstigt ut, för andra sticker det hårt i ögonen.
Ska man titta på fönster som passar huset så hade jag istället för treglas tittat på kopplade bågar 1+1, med valsat glas i ytterbågen och energiglas i innerbågen. Då får man ett ganska bra u-värde (men inte som ett plastfönster med 3-glas kassett) och ett smäckert och fint fönster. Men ska det ha hög kvalitet på virke och tillverkning så funkar det inte att gå till de stora tillverkarna. Viktigt är också att det målas med linoljefärg, annars kommer det att ruttna med tiden.
Uselt är ju inte svart eller vitt. Våra kopplade, öppningsbara fönster med energiglas har ett u-värde på i storleksordningen 1,7. Det är sämre (men inte 3 ggr sämre) än ett 3-glas isolerkassettfönster med energiglas och gas, där det för öppningsbara fönster brukar ligga kring 1,0 ungefär.Rabbithole skrev:
Vad 0,5 kassett är vet jag inte.
Vi tillverkar också 2+1 bågar, där vi har en tvåglas isolerkassett i innerbågen och ett enkelglas i ytterbågen. Det ger bättre ljuddämpning och u-värde än 1+1 såklart och används framförallt där man vill ha riktig spröjs i ytterbågen.
Både för 2+1 och för isolerkassettbågar (tex den treglas du föreslår) är nackdelen dock att bågarna av nödvändighet blir väldigt tunga och klumpiga. Det blir inte heller kittade glas eller riktig spröjs i kassettbågen.
Vad man väljer där beror på vad man värderar. Man väljer mellan bättre u-värde kontra ett nättare utseende och riktigt spröjs. Kassett-bågar kräver också bara att man tvättar två sidor, till skillnad från kopplade bågar där det är 4 sidor glas att tvätta.
Sen är det dumt att bara stirra sig blind på ett fönsters u-värde - det måste sättas i relation till resten av huset. Att sätta in väldigt energieffektiva fönster utan att samtidigt plocka annan lågt eller lägre hängande frukt i form av tex isolering av tak kan lätt bli att sila mygg men svälja kameler.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
0,5 dvs Kasett med u=0,5 över glaset, då når man ofta u 0,7-0,8 för konstruktionen, det går ju att dra ner ännu längre om man vill. Med dom kasetterna får du ungefär samma tjocklek som ett 2+1 fönster. Föreslår att ni beställer hem och gör ett test att få till ett snyggt 0,8 fönster.Daniel_N skrev:
Uselt är ju inte svart eller vitt. Våra kopplade, öppningsbara fönster med energiglas har ett u-värde på i storleksordningen 1,7. Det är sämre (men inte 3 ggr sämre) än ett 3-glas isolerkassettfönster med energiglas och gas, där det för öppningsbara fönster brukar ligga kring 1,0 ungefär.
Vad 0,5 kassett är vet jag inte.
Vi tillverkar också 2+1 bågar, där vi har en tvåglas isolerkassett i innerbågen och ett enkelglas i ytterbågen. Det ger bättre ljuddämpning och u-värde än 1+1 såklart och används framförallt där man vill ha riktig spröjs i ytterbågen.
Både för 2+1 och för isolerkassettbågar (tex den treglas du föreslår) är nackdelen dock att bågarna av nödvändighet blir väldigt tunga och klumpiga. Det blir inte heller kittade glas eller riktig spröjs i kassettbågen.
Vad man väljer där beror på vad man värderar. Man väljer mellan bättre u-värde kontra ett nättare utseende och riktigt spröjs. Kassett-bågar kräver också bara att man tvättar två sidor, till skillnad från kopplade bågar där det är 4 sidor glas att tvätta.
Sen är det dumt att bara stirra sig blind på ett fönsters u-värde - det måste sättas i relation till resten av huset. Att sätta in väldigt energieffektiva fönster utan att samtidigt plocka annan lågt eller lägre hängande frukt i form av tex isolering av tak kan lätt bli att sila mygg men svälja kameler.
Ska man ändå byta, välj energisnåla fönster. Dessutom slipper man kallras.
Aha, då är jag med. Jag har bara spanat lite på de stora tillverkarnas hemsidor efter u-värde. Men inte hittat något bättre än 0,9 för öppningsbara fönster i trä. Har du länk till något som är på 0,7? Vore intressant att se hur det är uppbyggt.Rabbithole skrev:
0,5 dvs Kasett med u=0,5 över glaset, då når man ofta u 0,7-0,8 för konstruktionen, det går ju att dra ner ännu längre om man vill. Med dom kasetterna får du ungefär samma tjocklek som ett 2+1 fönster. Föreslår att ni beställer hem och gör ett test att få till ett snyggt 0,8 fönster.
Ska man ändå byta, välj energisnåla fönster. Dessutom slipper man kallras.
Jag tycker nog att isolerkassettfönster utan kitt och utan riktigt spröjs generellt är både fula och klumpiga och inget våra kunder efterfrågar. Men de är som sagt energieffektiva. Vi har just nu i pipelinen att tillverka 2-glas fasta isolerkassettfönster till vårt snickeri. Det är en ful industribyggnad i plåt och siporex, där tycker jag att isolerkassettfönster är ett givet val. Jag hade tänkt 2-glas för resten av byggnaden är från -77 och inte så överdrivet välisolerad, men kanske vore det ändå värt att satsa på treglas, jag har inte räknat på det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Elitfönster och Nordan har strax under 0,8 på öppningsbara och Nordiska fönster ca 0,7 på Norrland Passiv.Daniel_N skrev:
Aha, då är jag med. Jag har bara spanat lite på de stora tillverkarnas hemsidor efter u-värde. Men inte hittat något bättre än 0,9 för öppningsbara fönster i trä. Har du länk till något som är på 0,7? Vore intressant att se hur det är uppbyggt.
Jag tycker nog att isolerkassettfönster utan kitt och utan riktigt spröjs generellt är både fula och klumpiga och inget våra kunder efterfrågar. Men de är som sagt energieffektiva. Vi har just nu i pipelinen att tillverka 2-glas fasta isolerkassettfönster till vårt snickeri. Det är en ful industribyggnad i plåt och siporex, där tycker jag att isolerkassettfönster är ett givet val. Jag hade tänkt 2-glas för resten av byggnaden är från -77 och inte så överdrivet välisolerad, men kanske vore det ändå värt att satsa på treglas, jag har inte räknat på det.
Har sett några europeiska nere på 0,6 men det var några år sedan jag grävde ordentligt. U 0,4 är det bästa jag hittat, men tror det va 4-glas och fast och då börjar det nästan bli löjligt
Instämmer av ovan ! Det kan bli för mycket av det goda också. Själv bor jag väldigt nära havet och vid soluppgång från Augusti fram till typ Okt är de "bästa" fönstren ofta täckta av kondens. UTIFRÅN. Dvs de läcker så lite värme att solen måste upp, för att värma till dem så det dunstar. Vilket inte gör så mycket då de är i plast. ( UH-mässigt.) 😉Daniel_N skrev:
Uselt är ju inte svart eller vitt. Våra kopplade, öppningsbara fönster med energiglas har ett u-värde på i storleksordningen 1,7. Det är sämre (men inte 3 ggr sämre) än ett 3-glas isolerkassettfönster med energiglas och gas, där det för öppningsbara fönster brukar ligga kring 1,0 ungefär.
Vad 0,5 kassett är vet jag inte.
Vi tillverkar också 2+1 bågar, där vi har en tvåglas isolerkassett i innerbågen och ett enkelglas i ytterbågen. Det ger bättre ljuddämpning och u-värde än 1+1 såklart och används framförallt där man vill ha riktig spröjs i ytterbågen.
Både för 2+1 och för isolerkassettbågar (tex den treglas du föreslår) är nackdelen dock att bågarna av nödvändighet blir väldigt tunga och klumpiga. Det blir inte heller kittade glas eller riktig spröjs i kassettbågen.
Vad man väljer där beror på vad man värderar. Man väljer mellan bättre u-värde kontra ett nättare utseende och riktigt spröjs. Kassett-bågar kräver också bara att man tvättar två sidor, till skillnad från kopplade bågar där det är 4 sidor glas att tvätta.
Sen är det dumt att bara stirra sig blind på ett fönsters u-värde - det måste sättas i relation till resten av huset. Att sätta in väldigt energieffektiva fönster utan att samtidigt plocka annan lågt eller lägre hängande frukt i form av tex isolering av tak kan lätt bli att sila mygg men svälja kameler.
Plus en på den,Dr Benz skrev:
Jag och sambon letar hus och tackar vänligen nej till hus med plastfönster.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Om du sätter ett skärmtak eller markiser över fönstren slipper du kondensen.S SSG3000 skrev:Instämmer av ovan ! Det kan bli för mycket av det goda också. Själv bor jag väldigt nära havet och vid soluppgång från Augusti fram till typ Okt är de "bästa" fönstren ofta täckta av kondens. UTIFRÅN. Dvs de läcker så lite värme att solen måste upp, för att värma till dem så det dunstar. Vilket inte gör så mycket då de är i plast. ( UH-mässigt.) 😉
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 363 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg