18 534 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
20% mindre ljusinsläpp pga kraftiga karmar. Dessutom kan de inte underhållas utan måste bytas framgent. Väl underhållna träfönster håller i hundratals år.M Mattan01 skrev:Jag tyckte vårat hus blev mycket snyggare med nya kompositfönster jåmfört med de gamla tråkiga träfönstren som hela tiden behövde underhållas och inte såg fina ut, de var bruna på insidan. Det blev mycket mer ljus in i rummen med kompositen. Hela kåken fick ett lyft utseendemässigt.
Tycker inte gamla träfönster som inte helt fräscha, och de är de sällan, är snyggt!
Sedan har väldigt lite förståelse för analogin med bilar, tycker ex.vis inte Audi är fin! Inte RR heller!
Det ser väl vem som helst att det är velfac fönster tätningslist/plastlist/gummi/glas/tätnigslist/aluL L Jan skrev:Ser också att det är plast på de väldigt många omständliga detaljerna, så fult designade fönster med onödiga detaljer på som skymmer utsikten och ljuset. 100-åriga haspar, ja mkt skall man få vara med om. Så gjorde man förr i tiden när glas var dyrt och var svårt att få fram i större dimensioner. Efterapa så nu i modern tid är hål i huvudet, min åsikt. Gör även att man ser att det är plast bl.a. eftersom de inte är lackade.
Dessa enklare fönster. Vilket material? Ingen kan gissa det antar jag.
[bild]
Produkter som diskuteras: "tätningslist"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden