19 488 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Vi vädrar aldrig när det regnar ändå. Så utåt känns mycket rimligare. Men smaken är som baken.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Då är frågan, har det varit hus från tidsperioden före 1930?Viktor.J skrev:
Att folk som köper en villa från 1977 skiter i om det är plastfönster, det har jag lite större förståelse för, för det satt sällan vackra fönster med kärnvirke i de kåkarna.
Vissa personer har inte "känsla" för att se proportioner. Ungefär som att jag har svårt att avgöra vad som är ett väldigt fint vin eller bara ett normalt vin. Det är inget fördömande, bara att vi är bra på att se olika saker. Man kan ju se det som en fördel, att om man inte kan skilja på dyrt och billigt vin sparar man massor av pengar, eller om man inte kan se skillnad på ett vackert välproportionerligt hus eller något med groteska proportioner så sparar man pengar i det man kan gå på billigaste materialvalet utan att lida av det.Viktor.J skrev:
Vissa hus får utseendet helt förvanskat med PVC fönster. Säg att 20% av husen är "vackra sekelskifteshus" och 30% av befolkiningen har en känsla för stil. Då blir kontentan att i snitt så påverkas inte värdet. Men för lite mer unika objekt som de som har känsla för stil väljer så kan det ha stor påverkan.Viktor.J skrev:
Try the pepsi challenge? Jag tror rätt många skulle lyckas. Eye of the beholder. Om du är nöjd så är det bra så men det betyder inte att alla inte ser skillnad...L L Jan skrev:
Garanterar, det går inte att se någon skillnad på PVC och trä, de fönster som vi hade, om man inte stod ganska nära, mindre än 2 meter ifrån.J JohanLun skrev:Då är frågan, har det varit hus från tidsperioden före 1930?
Att folk som köper en villa från 1977 skiter i om det är plastfönster, det har jag lite större förståelse för, för det satt sällan vackra fönster med kärnvirke i de kåkarna.
Vissa personer har inte "känsla" för att se proportioner. Ungefär som att jag har svårt att avgöra vad som är ett väldigt fint vin eller bara ett normalt vin. Det är inget fördömande, bara att vi är bra på att se olika saker. Man kan ju se det som en fördel, att om man inte kan skilja på dyrt och billigt vin sparar man massor av pengar, eller om man inte kan se skillnad på ett vackert välproportionerligt hus eller något med groteska proportioner så sparar man pengar i det man kan gå på billigaste materialvalet utan att lida av det.
Vissa hus får utseendet helt förvanskat med PVC fönster. Säg att 20% av husen är "vackra sekelskifteshus" och 30% av befolkiningen har en känsla för stil. Då blir kontentan att i snitt så påverkas inte värdet. Men för lite mer unika objekt som de som har känsla för stil väljer så kan det ha stor påverkan.
Try the pepsi challenge? Jag tror rätt många skulle lyckas. Eye of the beholder. Om du är nöjd så är det bra så men det betyder inte att alla inte ser skillnad...
Jag förstår inte varför du pratar om myggnät i nästan alla dina inlägg. Menar du att PVC-fönster är en förutsättning för att kunna ha myggnät. Jag har vanliga 1+1 fönster i trä. Har myggnät till de flesta som man bara ställer i karmen och låser fast i hakarna.Rabbithole skrev:
S SSG3000 skrev:
S SSG3000 skrev:
"Bara ställer i karmen" 😉 modell ä.A AG A skrev:
I vårt första hus var det så. Lösa bågar med myggnät och lösa bågar med glas i för vintern. Blev typ 3-glas då. Gick inte att öppna och stänga fönstren så lätt. Repigt blev det också och bökigt.
I våra PVC och nu Al-fönster är myggnät inbyggt i bågarna, liksom en rullgardin. Alla fönster öppnas utåt, ej inåt. Integerade myggnät till träfönster finns nog inte, inte till överkomligt pris och snyggt integrerat iaf. Kanske finns universal som man sätter dit, men säkert inte integrerade.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Det är framförallt en fördel med inåtgående fönster, inget med PVC att göra.A AG A skrev:
Jag är neutral i frågan om PVC, Trä eller Aluminium till fönster. Men försöker vara en motpart mot att det ska vara på ett visst vis enligt tradition. Man måste särskilja materialval (teknisk funktion) från utförande och estetik
Det till vänster ser ut att vara plast så det skriker om det.S SSG3000 skrev:
Infästningen av fönsterlås, stormhaspar skvallrar om att de inte sitter i trä (även om det finns sätllbara fönsterlås för träfönster, som är lite lika den på bilden så har jag aldrig sett det på stormhaspen).
Sen ser dessutom bågarna ut att vara gerade i hörnen, händer aldrig på träfönster.
Den, för mig som snickrar träfönster, ovanliga lösningen med fulldjup i den stående posten och indragen liggande post ser också märklig ut.
Sen är "träet" innanför isolerkassetten också märkligt tjock, en för träfönster ovanlig lösning.
Ovanpå det ett traditionellt fönster utan profilering i åtminstone karmens sidostycke är också ovanligt.
Profileringen i bågen är också lik hur den brukar se ut i träfönster, men till synes lite för stor.
Själva haken på fönsterlåsen ser också ut att vara av en modell jag aldrig har sett på träfönster (men den ser rätt smart ut!).
Bilden till höger är dock för långt avstånd och för dålig upplösning på bilden för att jag ska kunna se.
Sen vill jag också säga att jag som sagt snickrar fönster och en del saker jag reagerar på kanske andra inte skulle bry sig om. Dessutom tycker jag att fönstret till vänster är en väldigt snygg modell för ett plastfönster.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"

Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Respekt !! Det är en fröjd för ögat att läsa kommentarerna ifrån en som kan !! Men jag blir samtidigt lite besviken på att du inte ser att även höger foto också är på plastfönster. Det finns ju dom här på forumet som ser det på km avstånd..o här är bara 10-12m 😉Daniel_N skrev:
Det till vänster ser ut att vara plast så det skriker om det.
Infästningen av fönsterlås, stormhaspar skvallrar om att de inte sitter i trä (även om det finns sätllbara fönsterlås för träfönster, som är lite lika den på bilden så har jag aldrig sett det på stormhaspen).
Sen ser dessutom bågarna ut att vara gerade i hörnen, händer aldrig på träfönster.
Den, för mig som snickrar träfönster, ovanliga lösningen med fulldjup i den stående posten och indragen liggande post ser också märklig ut.
Sen är "träet" innanför isolerkassetten också märkligt tjock, en för träfönster ovanlig lösning.
Ovanpå det ett traditionellt fönster utan profilering i åtminstone karmens sidostycke är också ovanligt.
Profileringen i bågen är också lik hur den brukar se ut i träfönster, men till synes lite för stor.
Själva haken på fönsterlåsen ser också ut att vara av en modell jag aldrig har sett på träfönster (men den ser rätt smart ut!).
Bilden till höger är dock för långt avstånd och för dålig upplösning på bilden för att jag ska kunna se.
Sen vill jag också säga att jag som sagt snickrar fönster och en del saker jag reagerar på kanske andra inte skulle bry sig om. Dessutom tycker jag att fönstret till vänster är en väldigt snygg modell för ett plastfönster.
👍S SSG3000 skrev:
Detta var ju från en fönsternörds perspektiv. Andra hade säkert funderat kring gardinernas skärning eller om Djurgården ska vinna nästan hemmamatch etc.
Vad man kan ta med sig av det är att det är klokt att vara öppen för att det finns flera svar. Om det är klokt att byta till plastfönster beror på en mängd faktorer, som jag skrev i inlägg nr 107. Det är dumt att ställa sig i ena hörnan och skrika att plastfönster alltid är fel, liksom det är dumt att stå i den andra och skrika att renovera alltid är rätt.
Allt sätta billiga gulnande plastfönster i gamla gatuhus i kulturkvadranten är nog generellt sett en dålig ide (helt oaktat regler och lagstiftning). Att på ett industriområde montera plastfönster i en bunkerliknande siporexbyggnad från -77 är kanske klokare än att renovera de dåliga träfönsterna från den tiden. Det beror på huset.
Men kanske beror det ännu mer på köparen. Det kommer att finnas köpare som uppskattar nyinsatta plastfönster. Och de kommer att finnas de som inte ens åker och tittar på huset om det finns plastfönster i det. Det finns ingen poäng med att vara så kategorisk.
@L Jan hade jag rätt om gissningen kring fönstret?
Ser också att det är plast på de väldigt många omständliga detaljerna, så fult designade fönster med onödiga detaljer på som skymmer utsikten och ljuset. 100-åriga haspar, ja mkt skall man få vara med om. Så gjorde man förr i tiden när glas var dyrt och var svårt att få fram i större dimensioner. Efterapa så nu i modern tid är hål i huvudet, min åsikt. Gör även att man ser att det är plast bl.a. eftersom de inte är lackade.Daniel_N skrev:
👍
Detta var ju från en fönsternörds perspektiv. Andra hade säkert funderat kring gardinernas skärning eller om Djurgården ska vinna nästan hemmamatch etc.
Vad man kan ta med sig av det är att det är klokt att vara öppen för att det finns flera svar. Om det är klokt att byta till plastfönster beror på en mängd faktorer, som jag skrev i inlägg nr 107. Det är dumt att ställa sig i ena hörnan och skrika att plastfönster alltid är fel, liksom det är dumt att stå i den andra och skrika att renovera alltid är rätt.
Allt sätta billiga gulnande plastfönster i gamla gatuhus i kulturkvadranten är nog generellt sett en dålig ide (helt oaktat regler och lagstiftning). Att på ett industriområde montera plastfönster i en bunkerliknande siporexbyggnad från -77 är kanske klokare än att renovera de dåliga träfönsterna från den tiden. Det beror på huset.
Men kanske beror det ännu mer på köparen. Det kommer att finnas köpare som uppskattar nyinsatta plastfönster. Och de kommer att finnas de som inte ens åker och tittar på huset om det finns plastfönster i det. Det finns ingen poäng med att vara så kategorisk.
@L Jan hade jag rätt om gissningen kring fönstret?
Dessa enklare fönster. Vilket material? Ingen kan gissa det antar jag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: