18 636 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Det är bara specifikt de fönster du köpt. Har inget med PVC att göra utan att dom specat värmeblock på glaskasettenL LLNilsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Inåtgående är bra om man vill vädra, fönstret öppnar inåt i överkant och man kan då ha en fast myggnätsram i fönstret om man vill, dessutom lätt att tvätta inifrån.Aajnor skrev:
Jag har inåtgående träfönster
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Det är nog för att dom inte behöver renoveras. Materialet i sig går ju att jobba med, men ska man ta isär bågarna och byta en kasett kanske det blir svårt utan att ta sönder något.F Fireblade954 skrev:
Det där är ren desinformation.L LLNilsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 84 inlägg
Mät upp alla fönster rita upp dem på rad och lägg in en sekton (ett snitt) genom fönstret bredvid. Lägg ett horisontalsnitt framför varje fönster. Mät in hål och ytterkarmmått samt båge och spröjs. Då har du en fin uppställning av alla fönster och kan se hur de linjerar. Sånt gör jag som arkitekt hela tiden och det tar lite tid och arbete i anspråk, men det är kul att kunna och använda som verktyg när man väljer fönster. Tänk sedan att alla fönster ska se likadana ut och att de sitter på ett bra sätt i väggen som gör att huset inte ser tokigt ut.F fribygg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 84 inlägg
P.s. Jag svarade kanske inte på din fråga. Men ja, det är ibland lättare att jobba med träfönster. Aluminium och PVC besparar dig det jobbet, på gott och ont.Johan Arkitekten Engström skrev:
Mät upp alla fönster rita upp dem på rad och lägg in en sekton (ett snitt) genom fönstret bredvid. Lägg ett horisontalsnitt framför varje fönster. Mät in hål och ytterkarmmått samt båge och spröjs. Då har du en fin uppställning av alla fönster och kan se hur de linjerar. Sånt gör jag som arkitekt hela tiden och det tar lite tid och arbete i anspråk, men det är kul att kunna och använda som verktyg när man väljer fönster. Tänk sedan att alla fönster ska se likadana ut och att de sitter på ett bra sätt i väggen som gör att huset inte ser tokigt ut.
De äldsta fönstren på vårt hus är från 1930-talet och de yngsta från 1960. Under åren har det lagts ner oändligt många timmar på att skrapa, olja, måla och kitta. Nu har vi, som tredje generation av vår familj uppnått den åldern att vi faktiskt inte orkar mer. Maken, trots att han är snickarson är klar över att det kommer att bli nya i PVC. Grannen satt in sådana för 15 år sedan och de ser som nya ut utan underhåll. Ny ska vi bara hitta ett företag som har den modell vi vill ha.
Medlem
· Västra Götaland
· 84 inlägg
Det finns ett större utbud bland aluminiumklädda träfönster än bland pvc-fönster. Det kommer ni nog att märka. Lycka till!Kicki_B skrev:
De äldsta fönstren på vårt hus är från 1930-talet och de yngsta från 1960. Under åren har det lagts ner oändligt många timmar på att skrapa, olja, måla och kitta. Nu har vi, som tredje generation av vår familj uppnått den åldern att vi faktiskt inte orkar mer. Maken, trots att han är snickarson är klar över att det kommer att bli nya i PVC. Grannen satt in sådana för 15 år sedan och de ser som nya ut utan underhåll. Ny ska vi bara hitta ett företag som har den modell vi vill ha.
Det är lätt att byta kassett, jag har gjort det nästan då en kassett var upp och nervänd. Tog ur den vände på den och satte tillbaks den . Tog ungefär 10 minuter. inifrån.Rabbithole skrev:
Många gånger har svenska fönster med kassett möjlighet att byta utifrån. Vilket tjuvarna gillar!
Vet du om det gällde hela bågen ? Varför jag frågar är att när jag renoverade mina på glasverandan så var det "bara" under-styckerna som sprutade ut kåda när spread-heatern kom i närheten. Inte det övriga, de var ganska normala/torra. Vi funderade nämligen när de kunde vara tillverkade. Till dem som heller aldrig har hel-renoverat ett gammalt spröjsat fönster, vill jag bara påpeka att, DET tar TID !!N Nephew skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 369 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 425 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 84 inlägg