18 879 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Ett av fönstrena i sydvästläge så väldigt utsatt för sol.Unikt namn skrev:
Tack för fina bilder Mattan. Jag har liknande sedan 17år nu och de är precis lika fina nu, som då och ångrar dem inte en sekund. Det enda som inte varit bra, är den lilla ventilations-huven som tydligen hade för lite UV-stabilisator i plasten. Jag tycker dina är lite gulnande också ?. Men en 3D printer fixar nya. Tjocka ramar/bågar vet jag inte. Mina H-fönster från ELIT i garaget, har tjockare karmar än plastisarna..M Mattan01 skrev:
Jag byggde ett hus för 13 år sen. Det enda jag egentligen ångrar är att vi valde Plast-fönster istället för trä med aluutsida. Jag kommer att byta ut dom trots att det inte är något egentligt fel på dom. Dom känns bara billiga och plastiga helt enkelt. Skitgrejer.
PH:sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Fantastiskt hus! välj trä för att behålla huset dess tidstypiska utseende.
Per
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 439 inlägg
Enklare att pensla på lite färgS SSG3000 skrev:Tack för fina bilder Mattan. Jag har liknande sedan 17år nu och de är precis lika fina nu, som då och ångrar dem inte en sekund. Det enda som inte varit bra, är den lilla ventilations-huven som tydligen hade för lite UV-stabilisator i plasten. Jag tycker dina är lite gulnande också ?. Men en 3D printer fixar nya. Tjocka ramar/bågar vet jag inte. Mina H-fönster från ELIT i garaget, har tjockare karmar än plastisarna..
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 439 inlägg
Det är mer eller mindre standard, men nu är det så enkelt att få tag på och göra fönster under 0,8 så tycker jag inte vi borde tillverka sämre fönster, iallafall glaskasetten bör vara 0,5 eller lägre. (3+16+3+16+3mm)V vovvenr skrev:
0,9-0,7 beroende på modell är vanligt. Fasta fönster är ju enklare att göra bra
De ser ju bra ut. Mkt intressant forum. Efter att läst det så avskriver jag träfönster på vårt komplementhus i Blekinge 12 m från östersjön. En dubbel altandörr (16x20) har jag tidigare tänkt mig trä+alu. Det finns kanske inte sådana i pvc? Jag skall också ha ett öppningsbart takfönster i det mest utsatta läget (söder). Är det lämpligt med PVC till detta?M Mattan01 skrev:
Jag har bytt några som är extra utsatta för solen, fönstren på bild är i soligt västerläge.S SSG3000 skrev:Tack för fina bilder Mattan. Jag har liknande sedan 17år nu och de är precis lika fina nu, som då och ångrar dem inte en sekund. Det enda som inte varit bra, är den lilla ventilations-huven som tydligen hade för lite UV-stabilisator i plasten. Jag tycker dina är lite gulnande också ?. Men en 3D printer fixar nya. Tjocka ramar/bågar vet jag inte. Mina H-fönster från ELIT i garaget, har tjockare karmar än plastisarna..
Har ett Elit fönster somär 2 år äldre med utanpå spröjs måste nog bytas snart trots underhåll.
På min bild är det en dörr, jag har 4 olika komposit dörrar i huset, altan och balkong. Det finns en tysk standard på "stöldmotstånd", Widerstandklasse 1,2 etc. för dörrar och fönster och även standard för beslagen.A Antropocen skrev:De ser ju bra ut. Mkt intressant forum. Efter att läst det så avskriver jag träfönster på vårt komplementhus i Blekinge 12 m från östersjön. En dubbel altandörr (16x20) har jag tidigare tänkt mig trä+alu. Det finns kanske inte sådana i pvc? Jag skall också ha ett öppningsbart takfönster i det mest utsatta läget (söder). Är det lämpligt med PVC till detta?
Innan jag köpte mina fönster kollade jag på dåvarande Statens provningsanstalt som testade olika fönster några år, fukthalten hos träfönstrens material var högst och lägre i aluklädda trä och bäst naturligtvis hos komposit som dessutom är bättre miljömässigt.
Fönstren av komposit beställs till de mått man vill ha.
Då jag köpte takfönstren för 10 år sedan så fanns bara något enstaka fabrikat i komposit. De jag köpte kostade en 3:del mot svenska träfabrikat av högsta klass.