18 879 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 439 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 90 inlägg
Många tillverkare har en lösning för fast fönster de kallar för blindbåge för att det ska se bra ut. Andra tillverkare har slimat bågen så att alla fönster har lika tunn båge som fasta glas för att maxa glasytan.F fribygg skrev:
Berätta gärna hur man gör när man renoverar plastfönster. Jag har jobbat med fönster i 30 år och aldrig hört talas om nån som har renoverat sådana. Byter man glaskassetten, plasten i bågen, plasten i karmen eller byter man hela skiten?Rabbithole skrev:
Plast detaljerna som gulnat kan nog penselmålas.F Fireblade954 skrev:
Jag föredrar själv renoveringsbara träfönster men måste säga att bilderna på plastfönster i den här tråden inte visar på nått farligt åldrande trots att de faktiskt är några år
Medlem
· Västra Götaland
· 90 inlägg
Nej, kanske inte. PVC-fönster brukar inte ha dessa finesser eftersom de siktar på en mer priskänslig kund. Det finns en sak som jag tycker PVC-fönster är bra till och det är som badrumsfönster med hög fuktbelastning från insidan. Kan även vara bra när utåtgående fönster ställs upp och riskerar bli blöta av regn. Rekommnederar att du nördar ner dig lite i vilka olika fönster som finns och hur de ser ut i förhållande till pris och beräknad livslängd. Många enklare fönster har mindre glasyta trots samma ytterkarmmått. Titta på fönster - är det snyggt med 2 dm kritvitt runt de små glasrutorna? Vilka fönster är snyggast, de vita, svarta eller röda? Träfönster är lätta att laga om skadan inte går för långt. Plastfönster och aluminiumfönster är svåra att få fason på när de börjar kärva. Som om det inte är meningen att man ska kunna fixa dem själv.F fribygg skrev:
Jag vet, nu är det PVC som gäller. Kolla vilka som ser snyggast ut. Välj inte ett fönster med för klumpig båge. Välj nya fönster utan spröjs. Välj utåtgående parfönster om möjligt. Alternativt välj Dreh-kippfönster för att få ett bra vädringsläge som skyddar från regn.
Så vill man att glaskassetterna (om man som TS ev behöver byta nått eller några av de 28 fönstren) ska linjera med dörrarnas glas och fönstren ska vara möjliga att underhålla och renovera med vanliga handverktyg så är det alltjämt klokt att välja traditionella träfönster?Johan Arkitekten Engström skrev:
Hear, hear!Edslos skrev:Renovera och reparera träfönstren om de är original. Det var lag i Sverige på att fönster måste tillverkas av kärnvirke med viss kvalitet fram till 1937. Titta på gamla fastigheter som är upp till 200 år gamla. De har renoverade träfönster kvar i de flesta fall. Energimässigt är kopplade 2-glasfönster också bra. Ska glasen bytas bör man sätta in energiglas i innerbågarna. Utseendemässigt och värdemässigt är renoverade träfönster också bäst.
Garanterat så skulle man få mindre för huset vid försäljning. Oftast öppnas även plastfönster inåt åxå. Helt idiotiskt. Skulle alla dagar i veckan bytt till trä eller alufönster.Rabbithole skrev:
PVC kommer inte sänka värdet på huset. Det spelar i praktiken ingen roll, det är bara några purister som fått för sig att det "ska vara trä"
Byter du stil på fönstren se till att det blir en snygg helhet. Det kan ju vara trevligt att titta ut genom stora obrutna fönster utan spröjs etc. Men måste samtidigt se snyggt ut.
Jag pushar för ett val av energisnåla fönster! U=0,8 eller lägre. Nordiska fönster och Nordan har fina bra träfönster
PVC-fönster har konstiga tonade rutor. Passar inte utseendemässigt av den anledningen. OBS Dessa rutor släpper inte genom värme från solen som vanliga fönster, så är det med de PVC-fönster vi köpte från Kronfönster. Med plastfönster får ni ha värmen på i huset året runt. Kostsamt i längden