19 488 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Jag tror att det främst har att göra med att poängen helt har gått över huvudet på dig. I inlägg 125 anger du tvärsäkert att det inte går att se skillnad på trä och plastfönster på 2m avstånd. Jag ställer mig tveksam för att jag aldrig har varit med om det. Du har ingen bild, men tycker att jag ska fråga Mockfjärds.L L Jan skrev:
Men så lägger @SSG3000 in en bild i inlägg 128, och undrar om jag kan se om det är trä/plast. Ett inlägg du gillar. Tydligen tycker du inte att det var så självklart då.
Sen skriver jag varför jag ser att det är ett plastfönster i inlägg 132.
Här delar sig reaktionerna. SSG inleder sitt inlägg med "Respekt !!...." och köpte att det finns skillnader att se.
Du skriver istället ett inlägg där det nu visar sig att du också hade kunnat se skillnad... fönstret SSG skickade var fult osv.
Istället för att läsa och ta till sig att poängen inte är exakt att trä alltid är rätt eller att plast alltid är rätt utan att det beror på både hus och vilka värderingar köparen har, så gräver du ner dig i någon sorts skyttegrav helt utan intresse av att förstå.
I en iver att "vinna" så tar du en jättedålig bild, med dålig upplösning, i en konstig vinkel på ett fast fönster innifrån. Ett slätt och mycket standardbetonat fönster, inte alls något som är i stilen med TS hus (men hade passat i en industribyggnad från 70-talet). Men ditt enda intresse var att "vinna något".
Jag gissar att man hade kunnat göra ett sådant fönster i plast. Jag hade nog kunnat snickra det i trä också. Det är lite oväsentligt, poängen är något helt annat.
Fungerar plastfönster? Ja
Finns det fördelar med dem? Ja
Finns det nackdelar med dem? Ja
Ser de lika ut som träfönster och då specifikt äldre sekelskiftesbågar? Nej, inte alls, ungefär lika lika en Bently och Dacia ser ut.
Finns det personer som inte bryr sig eller lägger märke till, på säg 10m håll om ett fönster är av plast eller trä, bilen är en dacia eller bently eller det står en man eller kvinna framför dem? Ja, garanterat. Det man inte är intresserad av lägger man sällan någon större energi på att analysera.
Att ta fram nån enstaka bild i konstig vinkel på ett 3-glas kasettfönster och säga trä och plast ser lika ut, ja kanske finns sådana exempel. På ett 70-talshus med klumpiga träfönster med glaskasetter är de kanske ganska lika. Men jag har aldrig sett ett plastfönster med kasetter som haft spröjs och smäckra bågar. Skulle det teoretiskt gå att tillverka? Ja, sannolikt. Det går att göra massor med plast och man har skickat folk till månen. Klart det går. Men ingen verkar gjort det så jag antar att de som bryr sig om utseendet kanske ändå inte vill ha plastfönster eller de är för dyra att tillverka.
Går yta/textur på plast och trä att se skillnad på? Kanske inte på ett par meters håll, men det är inte framförallt ytan utan proportioner som skiljer.
Ska man renovera 30 talshus med PVC fönster? Jag tycker inte det, men är det inget skydd på området eller huset och man får ok när man söker bygglov så får man väl göra som man vill. Kommer någon se skillnad på detta? Ja, garanterat. Kanske inte Långe Jan, men vi vet ju faktiskt inte hur estetiskt tränat ditt öga är, för så är det ju. Alla har inte "öga för detaljer", estetik, musikalitet, smak mm är olika hos olika individer. Men det är också en förmåga som går att träna upp.
Ser de lika ut som träfönster och då specifikt äldre sekelskiftesbågar? Nej, inte alls, ungefär lika lika en Bently och Dacia ser ut.
Finns det personer som inte bryr sig eller lägger märke till, på säg 10m håll om ett fönster är av plast eller trä, bilen är en dacia eller bently eller det står en man eller kvinna framför dem? Ja, garanterat. Det man inte är intresserad av lägger man sällan någon större energi på att analysera.
Att ta fram nån enstaka bild i konstig vinkel på ett 3-glas kasettfönster och säga trä och plast ser lika ut, ja kanske finns sådana exempel. På ett 70-talshus med klumpiga träfönster med glaskasetter är de kanske ganska lika. Men jag har aldrig sett ett plastfönster med kasetter som haft spröjs och smäckra bågar. Skulle det teoretiskt gå att tillverka? Ja, sannolikt. Det går att göra massor med plast och man har skickat folk till månen. Klart det går. Men ingen verkar gjort det så jag antar att de som bryr sig om utseendet kanske ändå inte vill ha plastfönster eller de är för dyra att tillverka.
Går yta/textur på plast och trä att se skillnad på? Kanske inte på ett par meters håll, men det är inte framförallt ytan utan proportioner som skiljer.
Ska man renovera 30 talshus med PVC fönster? Jag tycker inte det, men är det inget skydd på området eller huset och man får ok när man söker bygglov så får man väl göra som man vill. Kommer någon se skillnad på detta? Ja, garanterat. Kanske inte Långe Jan, men vi vet ju faktiskt inte hur estetiskt tränat ditt öga är, för så är det ju. Alla har inte "öga för detaljer", estetik, musikalitet, smak mm är olika hos olika individer. Men det är också en förmåga som går att träna upp.
Trä utvändigt är dåligt. Hade det i tidigare hus, aldrig mer. Har nu fönster av trä med vitlackad al-plåt utvändigt, Tanumsfönster,helt som nya efter tjugo år. Har som båtägare vaxat dem utvändigt två gånger och målat stålbeslag (dolda vid stängt fönster) på sidorna för svängbara fönster. På norrsidan har jag smala fönster med lyftgångjärn som jag fått byta till rostfritt. Bor nära havet på västkusten. En del plåtbeslag har bytts till plåt av aluminium som sägs hålla utan att rosta underifrån som de ursprungliga gjorde.L L Jan skrev:PVC eller lackad aluminium på utsidan, alla dagar i veckan!
Har haft det med trästruktur och det går inte att se skillnad om det är trä eller inte, om man inte står riktigt nära.
Trä är idiotiskt till fönsters utsida anser jag. Underhåll, slår sig. Föreställ dig hur mkt jobb det blir med det stora huset om 8 år.
Redigerat:
Spot on! Btw, jag kan skilja på ett träfönster och ett alu/plast-fönster på 100 meters håll.J JohanLun skrev:Fungerar plastfönster? Ja
Tack! Snyggt. Fantastiskt bra att de håller så fint i det kanske tuffaste klimatet i Sverige. Även PVC gör det. Snacka om hållbart, du borde få miljöbonus.J Jochi skrev:Trä utvändigt är dåligt. Hade det i tidigare hus, aldrig mer. Har nu fönster av trä med vitlackad al-plåt utvändigt, Tanumsfönster,helt som nya efter tjugo år. Har som båtägare vaxat dem utvändigt två gånger och målat stålbeslag (dolda vid stängt fönster) på sidorna för svängbara fönster. På norrsidan har jag smala fönster med lyftgångjärn som jag fått byta till rostfritt. Bor nära havet på västkusten. En del plåtbeslag har bytts till plåt av aluminium som sägs hålla utan att rosta underifrån som de ursprungliga gjorde.
Västkusten, har släktingar där, nära Åstol. Hus, bilar, cyklar, utemöbler får mkt stryk av saltet och den ständiga blåsten. Fönstren typ konstant gråa av salt. Men de gillar det ändå på något sätt. Ser att damen inte ens hinner få på sig arbetskläder före nästa fönsterputsande
Det är väl inte viktigt för alla hur det ser ut.M Mattan01 skrev:
Men det är väl lite så att har man ett hus som är vackert, sekelskifte, lagt tid på att få det fint både ute och inne och sen drar man dit ett PVC fönster med fel proportioner, mindre ljusinsläpp, livlösa glas osv så ser det inte bra ut.
Även om gummistövlar och fleectröja är funktionellt så brukar de flesta som går på fest ta på nåt annat. Har man ett vackert hus är det lite som att gå på fest, då väljer man nåt snyggt och inte det allra billigaste som är något lite mer praktiskt.
Varför skulle någon på hela planeten tex ha vit skjorta och slips om det inte var för utseendet?
Hur skulle man kunna motivera att någon köper en Audi när exakt samma motor och hjulupphängning sitter i en Seat?
Många bryr sig om att det ser snyggt ut, eller inte ser ut som skit. Därför kommer, med nuvarande utseende på PVC fönster, marknaden för träfönster fortfarande vara stor, även om några av er inte kan se skillnad mellan dessa två olika fönster.
Exakt!J JohanLun skrev:Det är väl inte viktigt för alla hur det ser ut.
Men det är väl lite så att har man ett hus som är vackert, sekelskifte, lagt tid på att få det fint både ute och inne och sen drar man dit ett PVC fönster med fel proportioner, mindre ljusinsläpp, livlösa glas osv så ser det inte bra ut.
Även om gummistövlar och fleectröja är funktionellt så brukar de flesta som går på fest ta på nåt annat. Har man ett vackert hus är det lite som att gå på fest, då väljer man nåt snyggt och inte det allra billigaste som är något lite mer praktiskt.
Varför skulle någon på hela planeten tex ha vit skjorta och slips om det inte var för utseendet?
Hur skulle man kunna motivera att någon köper en Audi när exakt samma motor och hjulupphängning sitter i en Seat?
Många bryr sig om att det ser snyggt ut, eller inte ser ut som skit. Därför kommer, med nuvarande utseende på PVC fönster, marknaden för träfönster fortfarande vara stor, även om några av er inte kan se skillnad mellan dessa två olika fönster.
Jag tyckte vårat hus blev mycket snyggare med nya kompositfönster jåmfört med de gamla tråkiga träfönstren som hela tiden behövde underhållas och inte såg fina ut, de var bruna på insidan. Det blev mycket mer ljus in i rummen med kompositen. Hela kåken fick ett lyft utseendemässigt.J JohanLun skrev:Det är väl inte viktigt för alla hur det ser ut.
Tycker inte gamla träfönster som inte helt fräscha, och de är de sällan, är snyggt!
Sedan har väldigt lite förståelse för analogin med bilar, tycker ex.vis inte Audi är fin! Inte RR heller!
Har pvc fönster som sitter på södersidan och att det skulle spricka/torka/gulna/fnasa/ eller nåt annat är helt fel iaf med mina som är från 2 olika tillverkare. Det äldsta har nog suttit i minst 15år
Som några tidigare skrivit så har även mina dräneringspluppar gulnat men det är jag övertygad om att jag får nya om jag ringer säljaren och frågar.
Fula? Ja jag kan nog till viss del hålla med men det tar jag.
En smäckrare båge hade varit önskvärt, att karmen är tjock kan man trolla bort genom att sätta fodren längre in.
Enklare fastsättning av smygar hade också varit bra, idag mäter jag och sänksågar, limmar mot karmen på insidan.
Fruktansvärt enkla att installera
Som några tidigare skrivit så har även mina dräneringspluppar gulnat men det är jag övertygad om att jag får nya om jag ringer säljaren och frågar.
Fula? Ja jag kan nog till viss del hålla med men det tar jag.
En smäckrare båge hade varit önskvärt, att karmen är tjock kan man trolla bort genom att sätta fodren längre in.
Enklare fastsättning av smygar hade också varit bra, idag mäter jag och sänksågar, limmar mot karmen på insidan.
Fruktansvärt enkla att installera