H hempularen skrev:
Jag har alltid haft med mig en laseravståndsmätare. Man kan mäta upp ett rum på några sekunder (bara man får folk att flytta sig så de inte står i vägen för lasern). Och även en fuktmätare: [länk]
Fuktmätaren är också superbra att gå runt med och säga "oj oj oj, värsta jag sett" om man är intresserad av huset.
 
  • Haha
  • Gilla
Bjorn_papabear och 36 till
  • Laddar…
Du behöver inte säga nåt.
Men läs bruksanvisningen först, så du slipper fråga någon annan.

Och visst är det väl skönt att veta om det är fukt under badrumsmatta eller ej.
Vi har ju sett här i tråden att en renovering lätt sticker iväg över 200 000 kr. Typ 70 000 kr / kvm.

Men har man tillräcklig fylld pengapåse, så spelare det ju ingen roll.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fuktmätaren är också superbra att gå runt med och säga "oj oj oj, värsta jag sett" om man är intresserad av huset.
Borde finnas en marknad för att bygga och sälja små enheter som folk kan gå runt med på visningar som piper ilsket och blinkar rött där man i bruksanvisningen får förslag på lämpliga yttranden som "å fy fan, det måste vara ruttet rakt igenom" och "det ger utslag här med, man får nog ta upp hela golvet och innerväggarna med".
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Brukar ta med mig min Geigermätare (gamma-scout) som tyvärr mest ser uppseendeväckande ut men folk brukar likväl reagera. Tyvärr är den väldigt tystlåten så ett sådant där härligt knaster man hör på film skulle ibland vara önskvärt för att skrämma bort ytterligare några konkurrenter.

(och ja, det har mest blivit lättbetongkåkar på sista tiden för mig....)
U111511_01_Geiger-Counter.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
R
Tyvärr så funkar 90% av folk som går på visningar så, man går runt och tittar en stund men inte mer.

Jag själv tog min tid och kollade vindar, golvbrunnar, el, panna, tak, fasad etc. när jag köpt mitt nuvarande.
även dubbelkollade de punkter i besiktningsprotokollet som fanns anmärkning på.

När jag sålde mitt gamla så var det inte en enda av de som var där på visning eller de som köpte som var uppe på vinden eller nere i krypgrunden.
De förlitade sig helt på den besiktningen som var beställd av mig.
 
  • Gilla
Strmpr och 5 till
  • Laddar…
A
M myrstack skrev:
Brukar ta med mig min Geigermätare (gamma-scout) som tyvärr mest ser uppseendeväckande ut men folk brukar likväl reagera. Tyvärr är den väldigt tystlåten så ett sådant där härligt knaster man hör på film skulle ibland vara önskvärt för att skrämma bort ytterligare några konkurrenter.

(och ja, det har mest blivit lättbetongkåkar på sista tiden för mig....)
[bild]
Elektronisk krets, strålningsdetektor, manual, träyta, geiger-mätare (eller dosimeter), vetenskaplig mätutrustning, gult fodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta med en fake i fickan. För ljudets skull :)
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 9 till
  • Laddar…
Jag har oftast haft med mig antingen måttband eller en sån liten laseravståndsmätare på visningar.

Brukar nöja mig med att mäta grundsockeln. Det ger en uppfattning om uppmätt boa är rimlig med tanke på hur huset är inrett.

Sedan tycker jag att kvadratmeterpriset som måttstock är betydligt mer tillämpbart på lägenheter än på hus.
Det är så otroligt mycket annat som avgör värdet av ett hus.
 
  • Gilla
Flamman och 8 till
  • Laddar…
nikasp
S Sogla skrev:
Vår säljare har ändrat vårt hus kvm storlek med 65kvm (ingen förändring i planlösningen tex utbyggnad eller inredning av vind etc är gjord). vi undrar också vad som krävs för att man skall få kalla ett rum för ett rum i juridisk kontext. Måste inte ett rum ha dagsljus?

Hur mycket el får man koppla själv ? Det ingick tydligen inte i besiktningen (trots att vi köpte en besiktning för 15-20k).
Det låter otroligt snurrigt. Om kvm var viktigt för er så skulle ni haft med en lasermätare i fickan och fått ut ytan snabbt. Elbesiktning kostar alltid extra är jag rätt säker på. Vi köpte till en lite begränsad variant då man kunde se att det endast var lite hempulat i garaget. Vad menas med frågan ”hur mycket?” och var för svar tänker du dig? Man får ju byta lite uttag och annat men i regel ej OK att dra el själv, även om många gör det ändå. Var du orolig för något sådant borde du ha undersökt eller tagit in någon som kan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med 65 kvm på ett 200 kvm-hus? 30 % omdefiniering?

Knappast troligt va?
Jag köpte ett hus där det "saknades" 40 kvm.
120 i taxerat och 160 kvm i verkligheten.
Säljaren hade medvetet haft huset undertaxerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Sogla skrev:
Vår säljare har ändrat vårt hus kvm storlek med 65kvm…”
TS skriver ”vår säljare” i trådstarten. Menar man egentligen ”vår mäklare”?
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare inlägg påpekat så kan man medvetet taxerat hus mindre än de är pga fastighetsskatten som fanns förr.

Inför försäljningen av förra huset taxerade vi om huset så det blev större på pappret för att värderingen skulle bli rätt (och högre). Hela kedjehus-kvarteret var feltaxerat, verkar som man "glömt" att ta upp garage, pannrum och groventré som biyta för hela kvarteret, sedan när tidigare ägare byggt om vårt hus så garaget blev gillestuga och bastu så "glömde" de att deklarera om huset med ny boyta så de råkade få lägre fastighets-skatt än de borde haft. (Sen i slutändan gjorde den större ytan ingen skillnad vid försäljnigen då annat spelade större roll som gjorde huset svårsålt och vi gick 700k back på huset men deklarerad yta var iaf korrekt)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Dauen skrev:
TS skriver ”vår säljare” i trådstarten. Menar man egentligen ”vår mäklare”?
Låter mer troligt att man skrivit på (eller är i färd att skriva på) för att köpa huset från en säljare och sedan konstaterat att uppgiven yta nu inte stämmer med uppgiven yta vid föregående ägarbyte.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sogla skrev:
Måttband på visningen ? Give me a break.. Frågan är nog varför du är så avigt inställd till en som söker hjälp.
Vår fastighet har två hus, stall, jordkällare på 40 kvm och flera andra byggnader. Endast boytan i det ena huset uppgår till 200kvm, enligt säljaren.
Jag hade med mig avståndsmätare på alla visningar…. Är ju ändå miljoner man spenderar. För mig var det för mycket pengar för att bara gå på könsla. Men många verkar vara så rika att de bara höftar…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
För övrigt har ts en anna tråd om mögel i huset de köpt…

Så verkar som de vill sälja vidare
 
  • Gilla
Lars Lavesson
  • Laddar…
Bara din fråga om vad man själv får göra för elarbeten ger ett självklart svar.
Du har inre sen ringaste kunskap för att över huvud taget befatta dig med sådant.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.