67 717 läst · 120 svar
68k läst
120 svar
Säljare har ändrat husets kvm storlek precis före försäljning
Besserwisher
· The Great North
· 1 047 inlägg
Läste en artikel för något år sedan där en familj mätte upp sin bostadsrätt till 72 kvm och sen sålde den nere i myrstacken till nån som hittade byggritningarna där det stod 69kvm. Köparen stämde då säljaren på närmare 300k. Mätbolaget kunde sträcka sig till att betala tillbaka avgiften på typ 3500kr. Helt galet!!G guggen skrev:Jag hade en motsatt upplevelse när vi köpte vårt senaste hus. I annonsen stod det 58m2 boyta och över 100k per m2 i pris. Jag tänkte först strunta i det men kom på vilken fastighet det var och det var såklart få på visningen. Mäklaren hade helt enkelt tagit de taxerade ytan, vilken ej har ändrats sen urminnes tider. Det är mkt gammalt och tillbyggt och inrett i omgångar de senaste två-tre hundra åren. Det är två våningar och strax under 70m2 i bottenvåningen plus liten liten källare plus ett till minihus, med toalett, kök etc på 30m2 på tomten plus ett extra litet gästhus/skjul. Jag är fortfarande övertygad om att jag aldrig hade fått det om korrekta uppgifter givits i annonsen. Så det går åt båda hållen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Oärliga säljare och mäklare om skadedjur
Miljö & Hälsa -
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Har Sadolin ändrat receptet på snickerifärgen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ståndplåt runt takkupa som helt ändrat husets karaktär
Tak & Vind -
Säljaren ljög om husets byggnadsår i radonmätning
Övrigt husrelaterat