56 032 läst · 692 svar
56k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Om inte jag minns helt fel så om man ska söka upp ett företag som är certifierade för tex att installera värmepumpar eller dra gasol i bostäder så kan man gå in på en sida som tillhandahålls av de som ger ut cert/ackrediteringar (minns aldrig vad de heter) och söka reda på företag på samma ort med den certifiering man är ute efter. Borde inte vara så svårt för ELSV att ha något liknande och om de nu vill stävja hempulandet med sin tjänst så är det nog minsta kravet att man kan söka på ort i alla fall för att deras sida ska stävja det.E elmont skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Om jag vågar mig på en tolkning har tjänsten en del funktionella brister om den är tänkt att rikta sig till konsumenter för att hitta rätt elfirma. Några exempel:F Fredrik Sjödin skrev:
- Hur ska jag hitta närmaste företaget genom företagsnamn, org.nr eller ID-nummer? Företagsnamn finns visserligen på tjänster som hitta.se men det borde rimligen vara utgångspunkten även för "Kolla elföretaget".
- För en lekman är "Verksamhetstyper" inte helt självklara. Vidare fungerar inte länken "Mer om verksamhetstyper (öppnas i nytt fönster)"
- Det saknas information och förklaringar om behörigheter, auktorisation, EKP och allt vad det heter. För en privatperson som saknas insikt branschen är detta överkurs men nog så viktigt om man vill hitta rätt firma eller person för jobbet.
- Det saknas information om elfirman åtar sig att utföra jobb åt privatpersoner.
Sammanfattningsvis om man ska uttrycka sig diplomatisk finns det minst sagt en del att önska men förhoppningsvis är förbättringar på gång. Dessutom tror jag att kännedom om tjänstens existens är väldigt liten.
Redigerat:
Om jag på Eniro söker efter ”elektriker” eller ”elinstallation” i Mönsterås/Oskarshamn så får jag träff på bla ”Ålem energi” (nätägare), ”W.B. låsservice” (telefon & larm), ”Energi isolering sydost”, ”Hydrex” (avlopp), ”NS Norisol” (isolering), ”Larmelektronik” (larminstallatör).
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Vi har en tjänst för att hitta teknikinstallatörer. https://www.installatorsforetagen.se/hitta-installator/#/
Medlem
· 1 686 inlägg
Den verkar tyvärr inte fungera speciellt bra heller. Jag har testa tre olika orter varav 1 matchning av 12 möjliga firmor som dyker upp på andra söksajter. Misstänker att det bara är betalande företag som listas där. Dessutom finns det ingen som helt extra information utöver det som redan finns på tex google, hitta.se eller eniro.se.F Fredrik Sjödin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du gör sökning på ”RW Elservice i Mönsterås AB” så får du ingen träff eftersom firman är inskriven som ”RW Elservice i Mönsterås aktiebolag” hos ESV, lär vara liknande med andra firman.useless skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Samma sak med den enda firman jag lyckades lokalisera på https://www.installatorsforetagen.se/hitta-installator. Det är ju minst sagt bekymmersamt att dessa över huvud taget finns med på listan.I iMicke skrev:
På det stora hela måste jag tyvärr ge betyget synnerligen underkänt, eller med andra ord; gör om, gör rätt.
Medlem
· 1 686 inlägg
Jag förstår den tekniska problematiken men hur är det tänkt att lekman/privatperson ska vara medveten detta?Demmpa skrev:
För övrigt borde båda sajterna ta höjd för stavningarna som tex AB/Aktiebolag eller liknande eftersom det ligger till grund för hela tjänsten.
Redigerat:
Men inte menar ni på allvar att ESV ska syssla med "jobb förmedling"???
Man kan ju undra hur vissa klarar sig fram genom livet? För egen del så får jag emellanåt leta för att hitta den "tjänst" jag vill ha och vem som kan utföra den. Men det skulle aldrig falla mig in att "kräva" att en statlig myndighet skulle göra jobbet för mig.
Ps
Sedan är jag övertygad om att dom som tycker att tex ESV ska lista företag som kan ta jobb är samma personer som i nästa andetag absolut inte vill att "staten" ska lägga sig i deras förehavanden.
Man kan ju undra hur vissa klarar sig fram genom livet? För egen del så får jag emellanåt leta för att hitta den "tjänst" jag vill ha och vem som kan utföra den. Men det skulle aldrig falla mig in att "kräva" att en statlig myndighet skulle göra jobbet för mig.
Ps
Sedan är jag övertygad om att dom som tycker att tex ESV ska lista företag som kan ta jobb är samma personer som i nästa andetag absolut inte vill att "staten" ska lägga sig i deras förehavanden.