Mikael_L
tommib tommib skrev:
Apropå EKP så skulle det vara oerhört intressant att få se exempel på sådana från olika typer av elfirmor, stora som små. Det kan ju inte egentligen innehålla några företagshemligheter eller liknande så det borde gå att publicera öppet, kanske med eventuella namn maskade.
http://sodermansel.se/egenkontrollprogram/
http://www.awelteam.se/content/uploads/Egenkontrollprogram_AW-Elteam-20171114.pdf
Är de jag hittar vid en snabb googling

ESV har en mall också, tror det är på denna sida
https://www.elsakerhetsverket.se/yr.../mallar-och-dokument-for-egenkontrollprogram/

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att lista vad var och en får göra med 400 montörer anställda skulle nog kräva en heltidstjänst bara för att övervaka EKP.
Ja och hur mycket skulle det påverka? Om det ska vara någon fördel med kontrollen, så är det väl vad som verkligen behövs? Att timtaxan höjs från 800:-/tim till 802:- , tror jag de flesta kan köpa, om bara alla kan vara säkra på att rätt person gör rätt saker. Var det inte det som syftet med det nya var, d.v.s att man skulle ha kontroll på att det bara är personer med nödvändiga kunskaper, som utför jobbet?
Ett annat bättre sätt att försäkra sig om rätt kompetens är ju naturligtvis en ordning med personliga " licenser" och personligt ansvar . ;)

Redigerat:
Mikael_L
Så går det ju också att se på det.
Är det många montörer, så det krävs en heltidstjänst för att hålla koll, så blir det ju dock inte så mycket pengar per montör. Med 100 montörer torde timkostnaden bli runt 1% högre, dvs inte så jättetungt.

Men det finns trots allt en massa fördelar med att inte lista alla montörer i EKP, utan istället beskriva det som kompetenskrav för olika slags arbete.

För det är inte bara montörerna som det gäller.
Det är praktikanter, lärlingar, inhyrd personal, kanske att man tillåta en snickare eller kund göra en del själv osv osv.

Har man valt att redovisa personalen, person för person, så kommer nog aldrig denna "svans" av "annat folk" aldrig komma med i EKP, möjligen lärlingar.

Jag tror ni överskattar papperexcersisen för o hålla koll på kompetensen. Man måste ju skriva både avtal och betala lön, hålla koll på ex försäkring för sina anställda. Att även hålla koll på en i stort sett statiskkompetens borde vara enkelt.

Och när någon tar ett steg uppåt så lär ju denna ävem vilja ha löneförhöjning...

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Att för företaget hålla koll på och veta vilken kompetens dom anställda ha är inga som helst problem. Det ser arbetsledningen och lagbasar efter mycket kort tid, och dom för en fortlöpande dialog. Och är jobben så små att ingen lagbas finns sker dialogen nästan dagligen mellan elektriker och arbetsledning.
Och eftersom ingen arbetsledare/företagare vill ha folk som inte klarar sitt jobb försvinner dom oftast för att ev dyka upp hos någon "rufflare".

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det ni käbblar om här? Ifall det är enkelt eller svårt att dimensionera en kabel? Ifall en elektriker klarar av det? Om man klarar av det utan tabeller i standarder? Det beror väl också på hur noga man behöver räkna.

Mätningar av SP är intressant. Har du en länk? Vore mer intressant om arean var känd och ifall kabel var begravd mitt i isoleringen eller närmast väggskivan. Våra standarder har endast tabelluppgifter för det senare, där de uppger 70 grader som gräns.
Tabeller gäller inte kablage i väggar bakom kaminer som står med brandskydd vid vägg!
Det måste finnas en väg att återskapa ett Sverige där hjärnan styr och inte tabeller!

tommib
B byggarätt skrev:
Tabeller gäller inte kablage i väggar bakom kaminer som står med brandskydd vid vägg!
Det måste finnas en väg att återskapa ett Sverige där hjärnan styr och inte tabeller!
En vägg bakom en kamin som påverkas i någon större utsträckning av den är inte ett lämpligt ställe att förlägga kablar. Det behöver man inte ha någon tabell för att lista ut.

• Gilla
  • Haha
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En vägg bakom en kamin som påverkas i någon större utsträckning av den är inte ett lämpligt ställe att förlägga kablar. Det behöver man inte ha någon tabell för att lista ut.
Jag sa ju att tabeller inte löser elputtars placering av rör värme VVS kaminer

B byggarätt skrev:
Jag tror du citerar fel person för du bemöter ingenting som jag har skrivit.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Svaret på detta är delvis att dagens nya system egentligen är ett försök att låta allt vara som det varit men klä det hela med lite nya kläder.
Ty före 1/7 2017 så fanns det inget EKP på firmorna, men väl en elinstallatör (som i praktiken, om företaget hade några montörer anställda inte hade så mycket tid till annat än administration och skriva offerter och fakturor osv).
Och det funkade bra.
Det är delvis tryck från EU-regler som tvingat fram den nya lagstiftningen 2017, våra svenska regler förhindrade fri rörlighet enligt ESS.

Så nu har vi ett EKP istället, samt att EFR (elinstallatören) har delvis ramlat ur.
Att elinstallatören nästan ramlat bort spelar ingen roll, ty han var ju som sagt redan före lagändringarna nästan ute ur bilden i alla medelstora och stora företag. Han hade aldrig tid att kolla något eller hjälpa någon.
Elinstallatören var bara en marionettfigur i det hela, en kvarleva ifrån 1939 år behörighetslagstiftning, som man aldrig vågat ta bort.
(den sista tunna hinnan av legitimitet för systemet)

Som Johan skrev, i vissa företag var det ytterst otydligt vem som egentligen "stod för behörigheten", ibland saknades denne helt, hade slutat för många år sedan och inte ersatts.
Så att nu låta EFR halvvägs ramla ur från företaget är inget egentligt problem, och att denne är registrerad tillsammans med företaget är dock en liten förbättring.

Sen EKP då?
Kan det innebära någon förbättring då? Kan den ersätta att det inte längre finns någon anställd elinstallatör?
Kan man köra utan EKP ändå fram tills att ELSV kräver in det?
Tja, ja/kanske, på alla frågorna.
Jag vet en enmansfirma, en jag känner och jobbat med en del, han körde ganska länge utan EKP, sa under en lång tid att han "nog borde ta tag i det".
Jag försökte stötta honom, skickade han mallar och några exempel på andras EKP, tyckte att han egentligen borde väl lägga en kväll och åtminstone göra ett första enkelt EKP, som sen kan förbättras sen.

Men jag skrev först mitt EKP och registrerade företaget sen, han registrerade företaget först (var nog tvungen för att fortsätta sin business) och tänkte att han får fixa EKP sen.

Jag anar att det kan finnas många företag där ute som saknar EKP.

Men vad spelar det för roll.
Jag misstänker att majoriteten av de andra bara har tagit IN's mall, eller ESV's mall, fyllt i företagsuppgifterna och plitat ner lite namn, typ.
Dvs att det finns kanske 5-10.000 elfirmor med identiska EKP förutom lite namn och vilka verksamhetstyper de har reggat sig inom.

Ja, en pappersdrake brukar det väl kallas.
Tack för bra förklaring för någon som är intresserad av el, men inte är varken utbildad eller jobbar med det och därmed inte har helt hundra koll på hur det funkar ute på firmorna (y)
Då låter det lite som att byråkratsverige vill förenkla/förtydliga men kanske inte riktigt vågar och att man inte riktigt har lyckats strama åt för de som medvetet försöker fula sig, men man har i alla fall inte försvårat för de som sköter sig som de så ofta brukar lyckas med. Även om jag kan tycka att det är märkligt att man som privatperson med stort intresse och försiktighet/respekt inte får dra hemma hos sig själv, men jag får ta in en firma där den som drar skulle kunna ha en lägre kunskap än en själv bara för att de har någon på ett kontor någonstans som har en behörighet...

Sen skulle man hoppas på att de fick till ett vettigare system där det är lättare att upptäcka och stoppa fuskare, men så länge man sköter sig så rullar det på lika smidigt som tidigare om än kanske inte på exakt samma sätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att lista vad var och en får göra med 400 montörer anställda skulle nog kräva en heltidstjänst bara för att övervaka EKP.
Är det verkligen ett orimligt krav? Att ett företag med 400 anställda som kopplar el har en heltidsanställd som ser till att respektive kopplare är utbildad och godkänd för att koppla det denne kopplar? :thinking:

(Det låter dessutom som att arbetsbördan kanske är överskattad här? Med 200 arbetsdagar per år har den här personen 4 timmar per anställd och år på sig att uppdatera planen.)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Det "rätta" sättet att hålla koll på vad var och en kan är att respektive arbetsledare håller koll på "sina" gubbar. Oftast förfogar arbetsledaren över samma gubbar år efter år så han har rätt bra koll och kan i sin tur se till att rätt uppgifter hamnar i EKP

Fairlane
Vad de olika installatörerna kan eller inte kan måste man ju ha bra koll på, annars kan man ju skicka ut en person på ett uppdrag som de inte borde göra.

Tror du att det i praktiken skiljer nämnvärt (så att de är farliga/helt olämpliga) mellan de olika anställda på ett typiskt installationsföretag som tex sysslar med installation kontor/bostäder etc? Uppmärksammas nog och utjämnas likt vad elmont skrev tidigare och ev pappersprodukter typ EKP kommer aldrig tillföra något i rätt riktning för dessa verksamheter det är jag ganska övertygad om.

Har gjort ganska många nedslag/stickprov i de här sammanhangen från sidan och direkt/indirekt haft med många individer där att göra så jag har min bild klar och byggd från mitt perspektiv på gott och ont.

Fairlane
Det vet jag faktiskt inte. Jag tror och hoppas att de flesta är duktiga, men någon ska väl ändå ha koll på att man inte kopplar jordfelsbrytare helt själv första dagen i yrket.

Vi såg ju några skrämmande exempel på felkopplingar nyligen där man till och med fejkat mätvärden. Jag tror inte EKP är lösningen, utan mer personligt ansvar och personlig certifiering som dras in om man avslöjas med att fuska. En stor del av branschen verkar dock anse att en ansvarig person på företaget ska ha koll och då borde det vara en rätt smal sak att peta in det i en dokumentation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.