tommib tommib skrev:
Väldigt få, för att inte säga ingen här på elforumet, argumenterar för fritt kopplande.
Jag gör nog det. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den kommersiella verksamheten då den väl ändå kommer försöka sluta sig i ett skrå även om det är frivilligt, men i egen anläggning tror jag helt klart på eget ansvar snarare än reglering.
 
tommib
5 50procent skrev:
Vadå halmgubbe igen,
Jag har inte svårt för det, däremot vet jag att alla halmstrån inte är tjänliga som foder.
Nej jag röstar för att allt ska vara fritt fram oavsett bransch.
Häv, gräv å koppla bäst du vill.. grunden för hur allt ska fungera fixar man själv
Jaha, då missuppfattade jag dig. Om du faktiskt står för den synen så är det gott så. Jag håller inte med men det står dig naturligtvis fritt att ha den uppfattningen.

Jag uppfattade dig som att du raljant beskrev att många här önskade fritt kopplande, vilket alltså inte stämmer.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Hela lagstiftningen är bara en fars och att EFR ens finns är nog för att det hade stuckit för mycket i ögonen att bara ta bort funktionen helt och säga att "endast företag får koppla el". Helst ska företagen vara anslutna till IN och arbetarna till SEF också.
Men ändock lite halvlogiskt.
Ty det är ju så det i praktiken fungerat i många tiotals år, och skador och döda av el har stadigt sjunkit och ligger på en, för samhället, komfortabel nivå.
Varför ändra speciellt mycket i ett vinnande koncept.

Det man troligen missat är att det inte beror på detta system att dödstalen och skador sjunker, utan det är främst bättre elmaterial och i andra hand skärpningar i arbetsmetoder.

Jag håller precis på och rensar upp efter en elektriker som inte längre mäktade med, han har behörighet och allt, men kom bakfull på mornarna till kunden och jag har mycket tveksamt skit nu att reda upp.
Det är förvisso inte systemets fel att han var halvalkis och allmänt slarvig och okunnig, men å andra sidan så fanns det inte heller något i behörighetssystemet som stoppade hans verksamhet.
Han kommer fortsätta göra värsta hempulslösningarna, men med stöd av lagen, i många år till, tills han till sist drar sig tillbaka från elarbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nåväl, jag vet inte om det blev ett svar på din fråga...
Jag tolkar det du skrivit som att svaret på frågan är ja, men du belyste något annat intressant.

Det är alltså möjligt för mig att starta en enskild firma, skriva ett enkelt EKP som säger att jag enbart byter passkontakter i fasadmätarskåp, knyta en Al auktoriserad elinstallatör till mig och registrera "företaget" hos ESV med verksamhetsområdet "Bostäder". Så långt inga konstigheter. Kanske ingen affärsidé man kan leva på, men helt enligt regelboken.

Det roliga då blir att om någon sedan söker på mitt personnummer så kommer ESV snällt svara att jag (företaget) är auktoriserat för bostäder utan att tala om att det egentligen bara gäller upp och nedsäkring av proppsäkringar. Säg att jag då i den situationen ändå utför andra bostadsinstallationer. Vid en vanlig stickprovskontroll och kontroll av EKP så skulle det aldrig upptäckas, eller är det möjligtvis så att de gör en ekonomisk revision samtidigt och går igenom bokföringen för att titta på utförda jobb? I annat fall är ända sättet att det kan uppdagas om jag gör fel och blir anmäld till ESV och de då granskar mitt EKP och hur det följs i relation till arbetet i det specifika fallet.

Lite av det här faller ju om företaget måste vara en egen juridisk person, vilket utesluter en enskild firma. I vilket fall känns det precis som @tommib påpekar, inte direkt som systemet med EKP och registrering egentligen är någon vidare garanti för att folk har rätt kunskaper.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gör nog det. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den kommersiella verksamheten då den väl ändå kommer försöka sluta sig i ett skrå även om det är frivilligt, men i egen anläggning tror jag helt klart på eget ansvar snarare än reglering.
Jag förespråkar en försiktig avreglering, gärna med någon slags liten utbildning och kunskapskontroll *, för att först utvärdera ifall det svenska folket är moget uppgiften och ansvaret.
Ungefär som med friggeboden, när det visat sig under 20 års tid att det faktiskt inte blev någon katastrof, medborgarna var vuxna nog att hantera detta, så ökades arean först till 15m2 för att sen följas av attefallshuset.

På samma vis kan jag tänka mig att man kan lätta på behörighetskravet, först med en ökande frihet, men vissa begränsingar, för att ifall det visar sig att folket var uppgiften och ansvaret mogna, så kan man gå vidare med mer avreglering.


Men jag kan dock inte riktigt skaka av mig vad Alfredo skrev tidigare. Det kanske är såhär, det kanske går att bara avskaffa behörighetskravet på ett klubbslag imorgon ...
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att i princip ingenting skulle förändras om man skrotade behörighetskravet.
De som tror sig kunna installerar nog redan idag precis vad de vill och struntar högaktningsfullt i lagens krav. De som är försiktiga/rädda/okunniga installerar inget idag och skulle heller inte göra det även om de fick.

Sen finns det säkert en (väldigt liten tror jag) andel som anser sig kunna och skulle vilja men idag låter bli på grund av behörighetskraven. Jag tror dock inte att dessa personer skulle ställa till några större problem om behörighetskravet avskaffades.
*Jag brukar ta jägarexamen och vapenlicensen som ett typexempel på hur det skulle kunna gå till.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
5
Jag tycker det är skrattretande att jag inte får:
  • Ta vilka droger jag vill
  • Tala om för läkaren vilka mediciner jag behöver
  • Tala om för läkaren hur jag ska opereras
  • Bygga som jag vill utan att nån lägger sig (kan man anlägga prov i det?)
 
En något ansträngd liknelse. Du får gärna vara lite mer konstruktiv om varför det är bra eller dåligt med en försiktig avreglering.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det här är ju väldigt intressant (och känt för de flesta redan). Man är helt från ESVs sida helt ointresserad av egenkontrollprogrammet, som ska vara garanten för att elsäkerheten upprätthålls. Det är via EKP och något diffust stöd från elinstallatören för regelefterlevnad (EFR) som ett elinstallationsföretag hämtar sin legitimitet. EFR behöver dock inte vara anställd av företaget. Hen kan anlitas på något slags konsultbas, bara hen skriver på (?) att hens hand vilar över företaget. Exakt hur EFR ska arbeta och vilken relation hen ska ha till företaget är otydligt.

Hela lagstiftningen är bara en fars och att EFR ens finns är nog för att det hade stuckit för mycket i ögonen att bara ta bort funktionen helt och säga att "endast företag får koppla el". Helst ska företagen vara anslutna till IN och arbetarna till SEF också.

Det är skrattretande.
Jag håller inte med dig. Jag följde delvis lagstiftningen när de höll på och var även på seminarie och lyssnade på ESV, även om det då inte var bestämt att ESV skulle bli tillsynsmyndighet. Alla visste väl iofs det men det skojades om att det lika gärna kunde bli transportstyrelsen.

Hursomhelst, rent praktiskt skiljer det nog idag mkt lite mot den tidigare lagstiftningen med behörighetsförordning ”under överinseende av behörig installatör”. En skillnad som dock är påtaglig det är att ESV kan kontrollera för hur många en person är behörig installatör för regelefterlevnad (BFR) åt. Det gick inte med tidigare system. Där det förekom, särskilt på större företag att det på vissa avdelningar inte var tydligt vem som var den behörige. Ibland fanns det inte någon. Dagens system är iaf ett steg framåt där, sen är det väl som mkt annat i samhället. Ska staten lägga pengar på att kontrollera företags EKP, hur många liv sparar det? Då är det kanske bättre att lägga de pengarna på sjukvård. Det innebär ju då inte att elsäkerheten inte hade gagnats aven sådan kontroll det är bara inte rimligt. Man får nog anta att de flesta följer lagen, till skillnad mot hur det är med hastigheten på våra vägar. Det står dock inte poliser överallt för det.

Vad det gäller att släppa på lagstiftningen så ser jag som de flesta andra inget skäl för lagstiftarna att göra det. Jag kan dock förstå din och många andras frustration över det. Inte minst för t.ex. elyrkesmän med 30 år i yrket, för dessa måste det kännas mkt märkligt.

Egentligen tror jag att man inom elområdet är oerhört konservativ. När Sverige elektrifierades var det farligt och man var väldigt rädd. Detta märks när man läser lagstiftning, t.ex. ellagen. Den är visserligen reviderad nu men även från nätägare är det tydligt. Allt är väldigt fyrkantigt och det är nog en bransch som är svår att förändra även om kunskapsnivån på ett rikssnitt har höjts avsevärt, kunskap har gjorts tillgänglig och materialet är lättare att installera. Det kan inte ha varit kul att vara elektriker på 40-talet med den skit som fanns då.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
tommib
5 50procent skrev:
Jag tycker det är skrattretande att jag inte får:
  • Ta vilka droger jag vill
  • Tala om för läkaren vilka mediciner jag behöver
  • Tala om för läkaren hur jag ska opereras
  • Bygga som jag vill utan att nån lägger sig (kan man anlägga prov i det?)
Jag kan inte riktigt avgöra om du är sarkastisk eller vad du fiskar efter med denna typ av kommentarer (apropå tidigare, eventuell, missuppfattning ang halmgubbe).

Gör nu inte som de två bannade i denna tråd och kasta ur dig strunt, det är inte produktivt. Diskutera/debattera gärna men berätta då var du står.

Om du ska "tala om för läkaren vilka mediciner du behöver" så ser jag inte vad du ska med läkare till alls. Vi är inte receptautomater. Argumentera då istället för att du ska kunna köpa den medicin du anser dig behöva direkt. Amfetamin var t.ex. receptfritt under delar av 1900-talet. Kokain gick att köpa på recept (som man fick enkelt) fram till typ 1920-talet. Det var inte helt problemfritt men man kan absolut argumentera för det.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kan inte riktigt avgöra om du är sarkastisk eller vad du fiskar efter med denna typ av kommentarer (apropå tidigare, eventuell, missuppfattning ang halmgubbe).

Gör nu inte som de två bannade i denna tråd och kasta ur dig strunt, det är inte produktivt. Diskutera/debattera gärna men berätta då var du står.

Om du ska "tala om för läkaren vilka mediciner du behöver" så ser jag inte vad du ska med läkare till alls. Vi är inte receptautomater. Argumentera då istället för att du ska kunna köpa den medicin du anser dig behöva direkt. Amfetamin var t.ex. receptfritt under delar av 1900-talet. Kokain gick att köpa på recept (som man fick enkelt) fram till typ 1920-talet. Det var inte helt problemfritt men man kan absolut argumentera för det.
Ofta vet man ju inte vad man behöver när man går till läkaren. Men visst, det vore smidigt om man kunde köpa lite andra grejer utan läkarbesök. Nu skulle jag t.ex. vara i behov av 600mg Ipren och 2x667mg Alvedon 3 ggr om dagen i en månad. Fick en sån kur för 5-6 år sedan och det hjälpte. Det blir bara inte att man orkar ta sig till VC. Ursäkta OT
 
tommib
J Johan456 skrev:
Jag håller inte med dig.
Det vet jag och det är bra. Då måste jag bli bättre på att argumentera. :)

J Johan456 skrev:
En skillnad som dock är påtaglig det är att ESV kan kontrollera för hur många en person är behörig installatör för regelefterlevnad (BFR) åt.
Ok. Görs det då?

J Johan456 skrev:
Där det förekom, särskilt på större företag att det på vissa avdelningar inte var tydligt vem som var den behörige.
En ordning som enkelt löses genom att man måste ha personlig behörighet för att få arbeta med el, inte genom att skapa en byråkratisk konstruktion som ingen tittar på.

J Johan456 skrev:
Ska staten lägga pengar på att kontrollera företags EKP, hur många liv sparar det?
Om de aldrig ska kontrolleras, varför ska de finnas? Varför ska företagen lägga pengar på att skapa dem till ingen nytta? De kan förvisso tillföra nytta även om de inte kontrolleras men i just detta fall är jag tveksam. Jag tror att de är en ren skrivbordsprodukt. Systemet har som sagt fungerat i många år utan EKP och det är som du själv säger ingen större skillnad idag mot då i praktiken.

J Johan456 skrev:
Det innebär ju då inte att elsäkerheten inte hade gagnats aven sådan kontroll det är bara inte rimligt.
Ungefär som jag tycker med dagens drakoniska reglering då. Det är inte rimligt att så hårt reglera något som är relativt sett ofarligt jämfört med många andra mindre reglerade företeelser.

J Johan456 skrev:
Det kan inte ha varit kul att vara elektriker på 40-talet med den skit som fanns då.
Nja, det fanns nog större utrymme för sk. "konstnärlig frihet" :)


Apropå EKP så skulle det vara oerhört intressant att få se exempel på sådana från olika typer av elfirmor, stora som små. Det kan ju inte egentligen innehålla några företagshemligheter eller liknande så det borde gå att publicera öppet, kanske med eventuella namn maskade.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Ofta vet man ju inte vad man behöver när man går till läkaren. Men visst, det vore smidigt om man kunde köpa lite andra grejer utan läkarbesök. Nu skulle jag t.ex. vara i behov av 600mg Ipren och 2x667mg Alvedon 3 ggr om dagen i en månad. Fick en sån kur för 5-6 år sedan och det hjälpte. Det blir bara inte att man orkar ta sig till VC. Ursäkta OT
Äsch.... vad är egentligen OT i den här tråden?

Alvedon 665 lär du inte få tag på längre, den drogs in för ett par år sedan på grund av att man såg leverskador och även dödsfall hos patienterna av den. Tyvärr berodde detta till stor del på felanvändning. Det var en praktisk medicin eftersom det är mycket lättare med tredos istället för fyrdos som man man måste köra med 1g. Tredos matchar dessutom bättre om man kombinerar med ibuprofen eller diklofenak som också doseras tredos.

Jag skulle visserligen kunna skriva ut det där åt dig men det skulle vara ungefär lika seriöst som att jag bad dig stå som elinstallatör för regelefterlevnad för mitt bolag utan att ha setts, så vi skippar det nog åt båda hållen :) Du kan i alla fall köpa läkemedel receptfritt för att uppnå ditt önskade mål lagligt, även om det blir lite dyrare.

Apropå det så är det inte helt riskfritt att använda den kombinationen i en månad, men det är du säkert medveten om.
 
tommib tommib skrev:
Det vet jag och det är bra. Då måste jag bli bättre på att argumentera. :)


Ok. Görs det då?


En ordning som enkelt löses genom att man måste ha personlig behörighet för att få arbeta med el, inte genom att skapa en byråkratisk konstruktion som ingen tittar på.


Om de aldrig ska kontrolleras, varför ska de finnas? Varför ska företagen lägga pengar på att skapa dem till ingen nytta? De kan förvisso tillföra nytta även om de inte kontrolleras men i just detta fall är jag tveksam. Jag tror att de är en ren skrivbordsprodukt. Systemet har som sagt fungerat i många år utan EKP och det är som du själv säger ingen större skillnad idag mot då i praktiken.


Ungefär som jag tycker med dagens drakoniska reglering då. Det är inte rimligt att så hårt reglera något som är relativt sett ofarligt jämfört med många andra mindre reglerade företeelser.


Nja, det fanns nog större utrymme för sk. "konstnärlig frihet" :)


Apropå EKP så skulle det vara oerhört intressant att få se exempel på sådana från olika typer av elfirmor, stora som små. Det kan ju inte egentligen innehålla några företagshemligheter eller liknande så det borde gå att publicera öppet, kanske med eventuella namn maskade.
Jag hade mina teorier om denna lagstiftning när det kom. Jag har broderat ut det tidigare men man att renodla elinstallationsarbete gör att personer som man kan ge lägre löner kan göra jobb som elektriker gjorde innan. Att införa personliga behörigheter gör det dyrare att bygga.

Sen sitter jag inte vid datorn så jag kan inte ta citera så snyggt som du. Men med systemet går det att kontrollera att en person inte konsultar för 100 företag. Med systemet kan man göra mkt mer. Man kan göra stickprov osv. Sen har väl ESV typ två inspektörer (ironi), får de mer pengar kan de göra mer. Jag tror jag hade drivits av samma krafter som dig om jag saknat behörighet. Ibland tänker jag på det själv, inte hade jag velat att någon 19-åring kom hem till mig och drog el! Jag hade likt dig fortsatt på egen hand.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äsch.... vad är egentligen OT i den här tråden?

Alvedon 665 lär du inte få tag på längre, den drogs in för ett par år sedan på grund av att man såg leverskador och även dödsfall hos patienterna av den. Tyvärr berodde detta till stor del på felanvändning. Det var en praktisk medicin eftersom det är mycket lättare med tredos istället för fyrdos som man man måste köra med 1g. Tredos matchar dessutom bättre om man kombinerar med ibuprofen eller diklofenak som också doseras tredos.

Jag skulle visserligen kunna skriva ut det där åt dig men det skulle vara ungefär lika seriöst som att jag bad dig stå som elinstallatör för regelefterlevnad för mitt bolag utan att ha setts, så vi skippar det nog åt båda hållen :) Du kan i alla fall köpa läkemedel receptfritt för att uppnå ditt önskade mål lagligt...

Apropå det så är det inte helt riskfritt att använda den kombinationen i en månad, men det är du säkert medveten om.
Ok, att den dragits in visste jag såklart inte. Nej, det är klart att du inte ska göra, det var inget receptfiskande ;).
Inte riskfritt säger du, ok sånt har man ingen koll på. Jo, men eftersom ”fass för vanligt folk” inte tillåter 600mg Ipren så vill jag ogärna ta 1,5st 600mg.

OT vad är risken, permanenta leverskador?
 
tommib
J Johan456 skrev:
Jag har broderat ut det tidigare men man att renodla elinstallationsarbete gör att personer som man kan ge lägre löner kan göra jobb som elektriker gjorde innan. Att införa personliga behörigheter gör det dyrare att bygga.
Jag håller inte med, av exakt den anledning du själv tar upp. Varför skulle det bli dyrare att bygga om man kunde låta lägre kvalificerad arbetskraft göra uppgifter som är mindre krävande? Det finns inga legala hinder egentligen för att låta snickarna dra tomslang när de bygger väggar så att det är färdigt för elektrikern. Det finns egentligen inga legala hinder ens för att låta snickarna färdigmontera allt. Hindrena är i första hand fackliga, LO-kollektivet håller varandra om ryggen och skulle halshugga det företag som försöker sig på detta.

Den stora vinsten jag tror att man skulle kunna göra är på mindre byggen, just hos privatpersoner. Om man slipper många korta besök för att man har lärt upp snickarna väl med slangdragningen så kan man optimera sin arbetstid och få mindre restid.

Jag och elmont har gnabbats om det här många gånger och jag respekterar hans erfarenhet i frågan så det är inget jag trycker så hårt på. Jag är inte alls säker på att det skulle bli mycket billigare. Däremot blir det med personlig behörighet bättre ur säkerhetssynpunkt vilket jag tycker är en god anledning i sig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.