59 687 läst · 692 svar
60k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Det är i princip som elmont skrev, ja.Johan Söderberg skrev:
Men det har blivit ändringar, som kan ses som lättnader 2013 samt 1/7 2017
2013 så luckrades kravet på anställningsförhållande mellan elinstallatören och yrkesmannen upp så det i princip i alla fall öppnades en möjlighet att en husägare utförde en del av arbetet under elinstallatörens "överinseende".
Sen 2017 så finns en liknande möjlighet, genom att elfirman skriver sitt EKP lite slugt, på så sätt kan man inlemma vem som helst som "yrkesman".
Så har jag skrivit mitt EKP, så alla jag bemyndigar en uppgift blir automagiskt med i mitt EKP.
Såhär lyder detta i mitt EKP:
De som saknar auktorisation får utföra de arbeten som ML bedömer denne klarar av, gäller även om kunden hjälper till med vissa delar. Bedömningen måste också göras om vilka moment som måste utföras tillsammans med mer kunnig och vilka moment som kan utföras själv. Fokus ska ligga på en säker elanläggning när det blir klart.
ML har ansvaret för denna bedömning, samt att ev nödvändiga kontroller sker efteråt.
(Detta är slutet på texten som avhandlar kompetenskraven i verksamheten, först står det lite typ att alla med auktorisation får utföra jobb upp till sin auktorisationsnivå, och lite annat)
Men elmont har rätt såtillvida att detta är inte speciellt intressant för de flesta elfirmor, så i praktiken är denna öppning ganska liten.
Redigerat:
Det är vanligt att polisen benämner en brand som ”mordbrand” för att kunna göra en utredning.
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/kemi-och-teknik/brandundersokningar/
https://www.expressen.se/gt/brand-i-villa-lagor-slar-ur-genom-fonstren/
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/kemi-och-teknik/brandundersokningar/
https://www.expressen.se/gt/brand-i-villa-lagor-slar-ur-genom-fonstren/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Ja, det är klart att jag skulle göra om jag behövde göra det. Det är det snabbaste och enklaste sättet. Men jag skulle inte behöva göra det. Jag (och många med mig) kan räkna från grunden, med penna och papper; vi blev änna tvingade att göra det. (Det är ju ändå trots allt sådana som jag som skall skriva standarderna som du slår upp i.)J Johan456 skrev:
Och jag håller naturligtvis inte med om att jag är särskilt nedlåtande. Jag bara redogör för fakta i frågan utan några större krusiduller. Det är klart att vissa tycker att det låter hårt, men det ändrar i sig inte fakta. De är och förblir.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Nej det är faktiskt ganska enkelt. Det är tom så enkelt att det ingår i Fysik 1 (eller 2) i de flesta civilingenjörsutbildningar. Det är just så här enkla geometrier som (antaget oändliga) ledare med simpla geometrier som man kan räkna på för hand med värmeledningsekvationen. Det är fö därför som dina tabeller ser ut som de gör. De kommer från "räknesticka-tiden" då man inte enkelt klarade av att beräkna mycket mera komplicerade fall.J Johan456 skrev:Jag har en hygglig utbildning inomområdet samt stort intresse i just detta ämne och bara för att man läst till civilingenjör betyder inte det att det är enkelt. Att räkna på en lednings spänningsfall och utlösningsvilkoret löser man med enkel matematik men kommer det till en kabels belastningsförmåga blir det mycket svårare. Dels ska kabeln inte bli för varm vid drift, men den ska också klara sig vid en kortslutning. Det är också tämligen komplicerat när den ligger i en isolerad vägg där det inte är enkelt att veta hur bra den isolerar, än mer komplicerat är det när man förlägger kablar i mark.
(Skall man räkna på mera komplicerade geometrier och belastningar så måste man ta till FEM-metoder, men sådana program finns faktiskt gratis idag. Se exv. Elmer. Även om man typiskt använder Comsol el. dyl. om man har råd.)
Att man sedan måste känna till lite materialkonstanter och lägga till lite säkerhetsmarginaler är också trivialt för en civilingenjör. VI skall trots allt kunna skriva de tabeller som du slår upp i. Dessa tabeller är naturligtvis i sig en kraftig förenkling av verkligheten, men de räcker. För det är inte ett särskilt svårt problem.
Men för att se detta så måste man naturligtvis ha bakgrunden. Den har inte (de flesta) elektriker. Och det är inte menat att låta nedlåtande. Det är bara så det är...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Vi håller ju typiskt inte på med den sortens apostroferingar här, men du får gärna göra det tydligt för teknokrater som mig. Vad i min attityd är det som är så tråkigt?J Johan456 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 242 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Jag är fortfarande intresserad av under vilka förhållanden detta prov gjordes, och vad det är som standarden godkänner. Vi har okända faktorer här som t.ex area, tid (kanske cykeltid), isolermaterial på kabeln, värmeisolering i väggen och var temperaturen uppmättes (ledare, isolering etc) etc,J Johan456 skrev:
Jag kan tyvärr inte ge dig något svar. Detta kommer från en äldre herre som då utbildade i elkraft mm. Han är mkt seriös och en pålitlig källa. Men han pratade om en belastningsström, det är alltså inte tal om en sluttemp vid kortslutning.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Nä i bostäder är det inget problem, dels beroende på reglerna för anhopning, dels på vanliga storlekar på mätarsäkringar och till sist elräkningen. Det liknar lite frågan om det i praktiken är farligt att begrava en PVC-isolerad 1.5 mm² kabel avsäkrad med 10 A mitt i isoleringen i en vägg.tommib skrev:
Om jag minns rätt så gjorde @Mikael_L en test setup och körde 10A och 14A som andra testfallet. Kanske inte SP-kvalitet men banne mig inte långt ifrån!Bo.Siltberg skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...isolerad-vaegg-del-2.60013/page-2#post-405185
Inga 130 grader i det senare testfallet.