59 687 läst · 692 svar
60k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Hur är det du skriver tvärt omuseless skrev:
Och vem säger att en privatperson inte får installera el i sitt egna hus??
Lagar och regler kring el är ställda direkt till folk som ska jobba med detta
Har läst varenda lag varenda regel gällande elbehörighet hittar inget som förbjuder
Bara rekommenderar att man anlitar
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Där har du feluseless skrev:
Detta beror på hur branden startat
Är det så uppenbart menlöst idiotfel att ingen skulle göra så kan det ses som uppsåt dvs mordbrand
Jag skriver tillochmed för att visa worst case scenario
Om det du säger stämmer skulle inte mordbrand kunna existera ellerhur??
Läs en gång till. Paragraferna 3, 4 och 27 t ex.Serre skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732
Q Qvanten skrev:Jag har ett jobb där jag kan orsaka att människor skadas eller till och med dör om jag gör fel och det finns ingen auktorisation eller prov för att få utföra det. Vissa enskilda saker kräver en kortare utbildning, max 2 dgr, andra en timmas instruktion, men det mesta finns det inga krav på. Detta är inget unikt för mitt jobb, det är ganska vanligt för många yrken.
Samtidigt tycker jag faktiskt att dagens regler funkar ganska bra, när man drar el i sin egen anläggning så sätter vetskapen att man gör något formellt olagligt extra press på att vara noggrann och göra tekniskt rätt. Använder man dessutom det här forumets fantastiska resurser minskar riskerna ännu mer och eftersom man är ansvarig för sin anläggning även om en behörig gjort jobbet är det en fördel att kunna området själv. Att så få olyckor händer visar att det jämfört med många andra risker i samhället fungerar utomordentligt trots att mycket elarbeten görs utan formella behörigheter.
Problemet idag är att många som inte hänger på det här forumet har en helt felaktig uppfattning om regelverket och tror att det är full tillåtet att göra egna eldragningar så länge en elektriker kopplar in det och att det är lagligt att göra ganska stora jobb utan att vara behörig. Jag har pratat med flera intelligenta och kapabla personer som inte trott på mig vad reglerna säger förrän jag visar på elsäkerhetsverkets hemsida. Det visar på att regelverket saknar förankring och trovärdighet hos många människor.
Ska man göra en större förändring så tror jag att det bästa vore att flytta över egenkontrollansvaret på anläggningsägaren, det är ju ändå den som har ansvaret för att den är säker. Sedan får den som gör jobbet, vare sig det är ägaren eller en inhyrd dokumentera det och visa att det gjorts på ett säkert sätt. Med modern digitalisering borde det gå att skapa ett program där relevanta frågor om dimensionering, materialval, placering och liknande ställs och dokumenteras.
Får man inte dra kablar, kopplingar mm om en elektriker besiktigar och kopplar in? Stämmer det verkligen?
Jag är trött på sånna som du här finns hundratals som citerar men inte läser själv13th Marine skrev:
Det står ju företagets herrejävlar vad svårt det är atg skilja företag från privatperson
någon som omfattas av företagets FÖRETAGETS
Är en privatperson ett företag??
Jo, det finns andra sätt att tända eld på ett hus.Serre skrev:
Gör man ett så grovt fel i elanläggningen att huset börjar brinna i stort sett på en gång så är det allmänfarlig ödeläggelse.
"Ett brott som innebär att någon avsiktligt anlägger brand som innebär fara för någon annans liv eller hälsa, eller fara för omfattande förstörelse av någon annans egendom. Det krävs alltså inte att någon dör av branden."
https://www.aklagare.se/ordlista/m/mordbrand/
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Intressant tolkning. Men det gäller allt arbete, antigen ska man vara auktoriserad, eller så ska man ingå i ett EKP, där är inga undantag för privatpersoner.Serre skrev:
Inga undantag för privatpersoner är inte inkluderade
Är den inte inkluderad kan den inte va undantag
Allt hänvisar till företag
El säkerhet
Pbl
Betongjutning
Kakel
Alla regler i dessa skumme regel laguppsättningar är påvisade företag inte privatpersoner
Är den inte inkluderad kan den inte va undantag
Allt hänvisar till företag
El säkerhet
Pbl
Betongjutning
Kakel
Alla regler i dessa skumme regel laguppsättningar är påvisade företag inte privatpersoner
Ok, detta verkar dock förekomma ganska frekvent. Hade själv tänkt att det var en lagom kompromiss mellan oss som vill göra lite eget jobb för att det är roligt och lärorikt och professionen men då får jag tänka omE elmont skrev:
Ja, jag har läst.Serre skrev:
Vart står det uttryckligen att lagen bara gäller företag?
Vart i paragraf 3 står det att en starkströmsanläggning bara finns hos företag?
Vart i paragraf 4 står det att bara företag omfattas?
Vart i paragraf 27 står det att arbete på en starkströmsanläggning får utföras av andra än en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet eller någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §?