S Johan Söderberg skrev:
Ok, detta verkar dock förekomma ganska frekvent. Hade själv tänkt att det var en lagom kompromiss mellan oss som vill göra lite eget jobb för att det är roligt och lärorikt och professionen men då får jag tänka om
Du får med hjälp av din elektriker planera elsystemet
Sen får du på inrådan med elektrikern installera kablaget men elektrikern ska koppla allt
För att hans arbete ska vara godkänt enligt företagslagarna
Så dragning får göras men måste planeras med elektriker
Vid nyinstallation
Men
 
useless useless skrev:
Ja, jag har läst.
Vart står det uttryckligen att lagen bara gäller företag?

Vart i paragraf 3 står det att en starkströmsanläggning bara finns hos företag?

Vart i paragraf 4 står det att bara företag omfattas?

Vart i paragraf 27 står det att arbete på en starkströmsanläggning får utföras av andra än en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet eller någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §?
Precis privatpersoner är inte inkluderade eller är dom??
 
Serre Serre skrev:
Inga undantag för privatpersoner är inte inkluderade
Är den inte inkluderad kan den inte va undantag
Bra tänkt. Nästa gång jag blir stoppad för någon trafikförseelse ska jag hävda att privatpersoner inte är inkluderade i vägtrafikkungörelsen.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Johan Söderberg, då råder jag dig att ta kontakt med den installatör du tänker anlita och komma överens om hur och vad som ska göras. Det är upp till den "behörige" att avgöra.
Många elinstallatörer vägrar att i efterhand befatta sig med anläggningar som dom vet eller misstänker är hempulade.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samt försäkringsvillkoren.

Egentligen är det ungefär helt tvärtom mot för vad Serre skrev .. :)

edit:
Oj va många inlägg som ramlade in där mellan, som jag inte ens hunnit läsa ... ;)
Där har vi det:)
Försäkringsvilkoren :)
 
useless useless skrev:
Bra tänkt. Nästa gång jag blir stoppad för någon trafikförseelse ska jag hävda att privatpersoner inte är inkluderade i vägtrafikkungörelsen.
Där är ju dock privatpersoner specifikt inkluderade så det går tyvärr inte
 
Mikael_L
Serre Serre skrev:
Okej vad är mordbrand då?? Om inte en brand där någon dött
Så eldar jag upp en människa är det inte mordbrand??
Om alla skriver ( nää det går inte utan förklaring så är det menlöst att skriva något alls)
Mordbrand är uppsåtligt anlagd brand där människor kunnat skadas.
 
Utredaren kan anse att det är anlagt
Som sagt värsta möjliga scenario för den som pulat
 
Serre Serre skrev:
Där är ju dock privatpersoner specifikt inkluderade så det går tyvärr inte
Vart då?
 
Serre Serre skrev:
Utredaren kan anse att det är anlagt
Som sagt värsta möjliga scenario för den som pulat
Det kan inte vara mordbrand om det inte har funnits någon avsikt att det ska börja brinna! Möjligen i USA eller på TV, men inte enligt svensk lag.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Där har vi det:)
Försäkringsvilkoren :)
Visa gärna dom villkoren.
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jaha, det glömde jag. Kabelns isolering tål 70 grader. Det är angiven drifttemperatur men visst kan den klara lite mer. Sen... när antänder trä?
Det finns tabellerade värden för max sluttemp för kortvarig uppvärmning av kabeln, som används vid vissa kortslutningsberäkningar bl.a. Och tillsammans med en formel så kan man finna möjligheten att dimensionera klenare map på kortslutning, ifall man tar hand om överlast på annat vis.
I denna tabell sätts sluttemp på PVC till 140°C (men jag tror det är kopparen, inte plasten). Och det gäller alltså endast för väldigt korta uppvärmningsförlopp på max någon enstaka sekund.
 
Och vid rätt låga (30-40 grader) temperaturer börjar mjukgörarna i plasten förångas, det får till följd att isoleringen efter en tid blir mycket spröd och inte tål den minsta böjning. Det ser man i alla lite äldre glödljusarmaturer som tex trappbelysningar i hyreshus, porslinsarmaturer i förråd mm.
 
JanneJanne123
Serre Serre skrev:
Du får med hjälp av din elektriker planera elsystemet
Sen får du på inrådan med elektrikern installera kablaget men elektrikern ska koppla allt
För att hans arbete ska vara godkänt enligt företagslagarna
Så dragning får göras men måste planeras med elektriker
Vid nyinstallation
Men
Nej tyvärr har du fel även här, bara personer som ingår i ett egenkontrollprogram får utföra ovan arbetsuppgifter.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Man kan tom åka dit för mordbrand om man gjort något som orsakat brand där någon dött
Serre Serre skrev:
Okej vad är mordbrand då?? Om inte en brand där någon dött
Så eldar jag upp en människa är det inte mordbrand??
Om alla skriver ( nää det går inte utan förklaring så är det menlöst att skriva något alls)
Serre Serre skrev:
Där har du fel
Detta beror på hur branden startat
Är det så uppenbart menlöst idiotfel att ingen skulle göra så kan det ses som uppsåt dvs mordbrand

Jag skriver tillochmed för att visa worst case scenario
Om det du säger stämmer skulle inte mordbrand kunna existera ellerhur??
Såhär skriver Wikipedia angående mordbrand;
Mordbrand är ett så kallat allmänfarligt brottsom innebär en avsiktligt anlagd brand som hotar liv, hälsa eller egendom. Mordbrand innefattar uppsåtliga bränder av hus, bilar, gräsmattor och skogar. Det skiljer sig från allmänfarlig vårdslöshet genom uppsåtet, och från skadegörelse genom graden av allmänfara.”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mordbrand

Såhär står det i lagtexten;
13 kap. Om allmänfarliga brott
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.”
https://lagen.nu/1962:700#K13P1S1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.