O
Serre Serre skrev:
Har läst detta
Har du??
Gäller företag inte privatpersoner
Det står överallt i hela samlingen
Företagets företag
Företagande mmm
Gäller bara anställda innom företag
Serre Serre skrev:
Inga undantag för privatpersoner är inte inkluderade
Är den inte inkluderad kan den inte va undantag
Allt hänvisar till företag
Alla regler i dessa skumme regel laguppsättningar är påvisade företag inte privatpersoner
Nej. Som många andra redan påpekat har du fel. Reglerna gäller inte bara företag. Lagen gäller alla och säger så här:
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Mycket tydligare än så går det inte att vara!
 
Fairlane
J Johan456 skrev:
Frågan var inte ställd till dig. Du svarar sedan om något helt annat.
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte något lite klumpigt. Jag gillar dina inlägg generellt.

Jag ser dock två problem här:
1. Att frågan inte är ställd till mig.
2. Att jag talar om något helt annat

På 1. så blir mitt svar att i ett forum av denna art så måste man acceptera att svar kan komma från andra än den man direkt ställer frågan till. Gillar men inte det så kanske PM är en bättre väg att gå.

2. Ja, visst svarde jag delvis om något annat, men det jag försökte få fram är att jag inte anser att den typen av detaljkunskap är viktig för att avgöra om någon bör få hantera elinstallationer. Jag anser att det ska räcka med att man vet vilka risker som finns och hur man tar reda på hur man hanterar dessa. Man behöver inte kunna allt utantill.
 
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte något lite klumpigt. Jag gillar dina inlägg generellt.

Jag ser dock två problem här:
1. Att frågan inte är ställd till mig.
2. Att jag talar om något helt annat

På 1. så blir mitt svar att i ett forum av denna art så måste man acceptera att svar kan komma från andra än den man direkt ställer frågan till. Gillar men inte det så kanske PM är en bättre väg att gå.

2. Ja, visst svarde jag delvis om något annat, men det jag försökte få fram är att jag inte anser att den typen av detaljkunskap är viktig för att avgöra om någon bör få hantera elinstallationer. Jag anser att det ska räcka med att man vet vilka risker som finns och hur man tar reda på hur man hanterar dessa. Man behöver inte kunna allt utantill.
Jaja, det är lugnt. Det blir bara så mkt jag ska bemöta. Denna typ av trådar tenderar att bli något ensidiga och man blir ofta ansatt om man inte delar den generella uppfattningen. Så...det var inte meningen att låta irriterad mot dig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte helt införstådd i diskussionen och det Serre skriver men:

elinstallationsarbete får endast utföras av person som är anställd i ett företag med EKP. Företaget ska ha en behörig installatör för regelefterlevnad. En auktoriserad installatör får utföra elinstallationsarbete i egen anläggning eller i annans anläggning om det inte sker yrkesmässigt. Sker det yrkesmässigt erfordras EKP och ett företag. Ungefär så. Det som står i lag och förordning är det som tillåts, hur det ska vara etc. Det står inte hur det inte ska vara. T.ex. får påfåglar inte utföra elinstallationsarbete, även om det inte står i klartext. (Sista meningen var lite sarkastisk och på skoj)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dock får alla hemmapulare, bygga och modifiera elanläggningarna i alla fordon. En liten större båt/yacht har rätt så imponerande och komplicerade elinstallationer. Även husbilen/husvagnen får man pilla med starkströmmen hur mycket man vill.
Är den inte lika farlig här då? eller har vårt regelsamhälle helt missat denna potentiella fara där massor av hemmapulare riskerar att ta död på sig själv och sin familj etc.
lite inkonsekvent tycker i alla fall jag.
 
Mikael_L
Det är inte inkonsekvent om du ser det ur fackets och elföretagens synvinkel.
;)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 6 till
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Dock får alla hemmapulare, bygga och modifiera elanläggningarna i alla fordon. En liten större båt/yacht har rätt så imponerande och komplicerade elinstallationer. Även husbilen/husvagnen får man pilla med starkströmmen hur mycket man vill.
Är den inte lika farlig här då? eller har vårt regelsamhälle helt missat denna potentiella fara där massor av hemmapulare riskerar att ta död på sig själv och sin familj etc.
lite inkonsekvent tycker i alla fall jag.
Vänta bara tills vi får se lite större el-motorer. Denna förhållandevis "lilla" motor tar ändå c:a 60A och med ett skapligt batteri bakom, så kan det bli fina ljusbågar om man kopplar fel.
Specifikationer för en elektrisk motor inklusive spänning, effekt, batterikapacitet, vikt och skyddsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Johan456 skrev:
T.ex. får påfåglar inte utföra elinstallationsarbete, även om det inte står i klartext.
Det får de väl visst, om det är reglerat i EKP?
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det får de väl visst, om det är reglerat i EKP?
Haha, ja förlåt. Jag är visst inte helt införstådd i regelverket. Tack!
 
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så har jag skrivit mitt EKP...
Det här blir helt OT, om man nu kan anse att tråden fortfarande har ett ämne, men jag måste bara passa på att fråga dig som skrivit ett EKP: Vet du om det är möjligt att i sitt EKP göra en avgränsning av ett verksamhetsområde man registrerar? T.ex. skulle man som ett extremt exempel kunna registrera sig för enbart "Bostäder (Lågspänning)" och sedan avgränsa det till att företaget enbart byter passkontakter?
 
5
Ähh, släpp allt lös,Elinstallationer så som byggnationen och VA och VVS.
 
tommib
5 50procent skrev:
Ähh, släpp allt lös,Elinstallationer så som byggnationen och VA och VVS.
Fast nu slänger du upp en halmgubbe igen.

Väldigt få, för att inte säga ingen här på elforumet, argumenterar för fritt kopplande. Vad jag och många andra vill ha är en personlig behörighet/auktorisation som fås genom prov. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? Om något så är det en skärpning av dagens krav. Kanske är det därför det är svårsmält för en del elektriker?
 
  • Gilla
jorblad och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Vet du om det är möjligt att i sitt EKP göra en avgränsning av ett verksamhetsområde man registrerar? T.ex. skulle man som ett extremt exempel kunna registrera sig för enbart "Bostäder (Lågspänning)" och sedan avgränsa det till att företaget enbart byter passkontakter?
Jag kan spinna lite vidare på OT-spåret (huvudämnet är kanske uttömt, jag vet i alla fall inte riktigt vad som ska diskuteras inom det...)

Men OK, när man reggar ett elinstallationsföretag hos ESV ska man ange vilka verksamhetstyper man är verksam inom, och man kan endast välja sådana som täcks av den auktorisationsnivå som elinstallatör för regelefterlevnad innehar. Så jag skulle kunna angivit alla verksamhetstyper som är angivna här nedan förutom de listade under högspänning. Nu har jag bara angivit de typer som speglar den verksamheten som företaget har och kan förmodas ha i den närmaste framtiden, jag har t.ex. skippat Bandrift. Det spelar kanske ingen roll, men det är också en minuts verk att ändra uppgifterna, vid behov.
Så det som jag bifogat i slutet av inlägget är det som går att ange, det går inte här använda något mer finmaskigt.

Men dock går det ju att använda EKP som ett ytterligare "filter" om man vill, det är ju dock inte synligt på något vis, ifall man inte publicerar sitt EKP på en hemsida t.ex.
Ty EKP ska ju på sätt och vis beskriva verksamheten, hur den drivs, hur kompetensen säkras och lite sånt. Det är fullt möjligt att i EKP skriva in begränsningar för vad företaget gör. Det blir ju dock som regel fullkomligt okänt. ESV (ELSV?) har ingen kännedom om detta, de kräver inte in EKP, vill inte ens ha in EKP vid registrering, men de kan begära in det vid någon ev tillsyn


Men nåväl, jag vet inte om det blev ett svar på din fråga, men här kommer i alla fall verksamehtstyperna listade och beskrivna (cut'n'paste från esv hemsida)


Verksamhetstyper inom lågspänning
Följande verksamhetstyper innehåller arbeten som avser elinstallationsarbeten i kretsar som matas med nominell spänning under 1000 volt AC och 1500 volt DC och som lägst kräver auktorisation för lågspänning, AL.
  • Bostäder
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar för användning av el inom bostäder, inklusive byggnader och bostadsmiljöer som hör till bostaden.
  • Allmänna och offentliga utrymmen
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar för användning av el inom kontor, restauranger, skolor, och övriga kommersiella och offentliga lokaler. (Verksamhetstypen omfattar inte sådant elinstallationsarbete som omfattas av verksamhetstypen Bostäder.)
  • Övriga anläggningar för användning av el
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar för användning av el inom vägbelysning, industrier, lantbruk, utrymmen med förhöjd brandrisk, explosiv atmosfär och medicinska utrymmen och andra anläggningar eller anläggningsdelar för användning av el som inte omfattas av verksamhetstypen Bostäder eller Allmänna och offentliga utrymmen.
  • Elnät - lågspänning
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar för överföring av el, i elnät som är koncessionspliktiga.
  • Bandrift - lågspänning
Elinstallationsarbete på anläggningar för järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift.
  • Elproduktionsanläggningar
Elinstallationsarbete på solcellsanläggningar, batterilager, anläggningar inom vatten-, vind- och reservkraft, kraftförsörjning av säkerhetssystem och andra anläggningar eller anläggningsdelar för produktion av el.

Verksamhetstyper inom högspänning
Följande verksamhetstyper innehåller arbeten som avser elinstallationsarbeten i kretsar som matas med nominell spänning över 1000 volt AC och 1500 volt DC och som kräver fullständig auktorisation, A.
  • Elnät
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar för överföring av el i elnät som är koncessionspliktiga.
  • Bandrift
Elinstallationsarbete på anläggningar för järnväg.
  • Övriga anläggningar
Elinstallationsarbete på anläggningar eller anläggningsdelar som inte omfattas av Elnät eller Bandrift.

Begränsade verksamhetstyper
Verksamhetstyperna nedan innehåller arbeten som avser elinstallationsarbeten i kretsar som matas med nominell spänning under 1000 V AC och 1500 V DC och som får utföras med begränsad auktorisation, B.
  • Maskiner
Elinstallationsarbete i befintlig gruppledning som innebär:
  • att fast ansluta och koppla loss maskiner, motorer och apparater, samt
  • att installera ljusarmaturer, elkopplare och uttag.
  • Värme, kyla och ventilation
Elinstallationsarbete i befintlig gruppledning som innebär:
  • att fast ansluta eller koppla loss värme-, kyl- och ventilationssystem, samt
  • att installera ljusarmaturer, elkopplare och uttag.
  • Hissar, portar och rulltrappor
Elinstallationsarbete i befintlig gruppledning som innebär:
  • att fast ansluta och koppla loss hissar, portar och rulltrappor, samt
  • att installera ljusarmaturer, elkopplare och uttag.
Särskilda verksamhetstyper
För arbete på anläggningar, oavsett om det är en låg- eller högspänningsanläggning, finns följande särskilda verksamhetstyp.
  • Verksamhetstypen Kabelförläggning
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ty EKP ska ju på sätt och vis beskriva verksamheten, hur den drivs, hur kompetensen säkras och lite sånt. Det är fullt möjligt att i EKP skriva in begränsningar för vad företaget gör. Det blir ju dock som regel fullkomligt okänt. ESV (ELSV?) har ingen kännedom om detta, de kräver inte in EKP, vill inte ens ha in EKP vid registrering, men de kan begära in det vid någon ev tillsyn
Det här är ju väldigt intressant (och känt för de flesta redan). Man är helt från ESVs sida helt ointresserad av egenkontrollprogrammet, som ska vara garanten för att elsäkerheten upprätthålls. Det är via EKP och något diffust stöd från elinstallatören för regelefterlevnad (EFR) som ett elinstallationsföretag hämtar sin legitimitet. EFR behöver dock inte vara anställd av företaget. Hen kan anlitas på något slags konsultbas, bara hen skriver på (?) att hens hand vilar över företaget. Exakt hur EFR ska arbeta och vilken relation hen ska ha till företaget är otydligt.

Hela lagstiftningen är bara en fars och att EFR ens finns är nog för att det hade stuckit för mycket i ögonen att bara ta bort funktionen helt och säga att "endast företag får koppla el". Helst ska företagen vara anslutna till IN och arbetarna till SEF också.

Det är skrattretande.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
5
tommib tommib skrev:
Fast nu slänger du upp en halmgubbe igen.

Väldigt få, för att inte säga ingen här på elforumet, argumenterar för fritt kopplande. Vad jag och många andra vill ha är en personlig behörighet/auktorisation som fås genom prov. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? Om något så är det en skärpning av dagens krav. Kanske är det därför det är svårsmält för en del elektriker?
Vadå halmgubbe igen,
Jag har inte svårt för det, däremot vet jag att alla halmstrån inte är tjänliga som foder.
Nej jag röstar för att allt ska vara fritt fram oavsett bransch.
Häv, gräv å koppla bäst du vill.. grunden för hur allt ska fungera fixar man själv
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.