59 246 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Dock klarar nog en enda person att hålla EKP uppdaterat vad gäller 400 montörer, dvs fylla i allteftersom vad de gått olika kurser och annat, som man kan tänkas ha antecknat i sitt EKP.
Men visst, jag håller med dig att det inte är vare sig lämpligt eller möjligt att en person arbetsleder 400 montörer på så vis att hela tiden rätt person får uppdraget och att det blir en bra kombo av olika personer i förekommande fall.
Det blir ju de ledande montörerna uppgift.
Men visst, jag håller med dig att det inte är vare sig lämpligt eller möjligt att en person arbetsleder 400 montörer på så vis att hela tiden rätt person får uppdraget och att det blir en bra kombo av olika personer i förekommande fall.
Det blir ju de ledande montörerna uppgift.
Jag vet en elfirma som matar in uppgifter i EKP om sina anställda såsom att de gått kurser typ lift, HLR, kontroll före idrifttagning och Skötsel av elanläggningar.A andersda skrev:
De anställda lär inte få löneförhöjning för att de gått dessa kurser.
edit:
Men det är ju inte några 400 anställda där, typ 10-15 st ...
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 870 inlägg
Man ska inte lägga på företag administrativa bördor bara för att man kan. Kan dokumentationen i EKP:t hållas nere till att personer som kan abc får göra xyz osv. måste det vars mycket bättre än att man ska speca varje person som kan abc. Sen kan man möjligen göra stickprovskontroller att de som gjort xyz verkligen visat att de kan abc.
Jag förstår att det finns de som tror mer på auktorisationer, intyg och bevis om det ena och det andra än vad jag gör, men tror ni på fullt allvar att byråkratisering av kunskap ger så mycket? Själv tror jag ju knappt på behörighetssystem alls, utan skulle nog föredra en förenklad skadeståndsprocess i konsumenträtten om någon gör fel, oavsett behörighetsnivå.
Jag förstår att det finns de som tror mer på auktorisationer, intyg och bevis om det ena och det andra än vad jag gör, men tror ni på fullt allvar att byråkratisering av kunskap ger så mycket? Själv tror jag ju knappt på behörighetssystem alls, utan skulle nog föredra en förenklad skadeståndsprocess i konsumenträtten om någon gör fel, oavsett behörighetsnivå.
Det här kommer troligen inte stoppa hempuleri i någon mätbar utsträckning. Men att lättare kunna söka efter elektriker är alltid en fördel. Det övergår mitt förstånd att vi inte redan har en väletablerad central plats att göra det på, det för tusan snart 2020! Borde vara krav på att alla certifierade elfirmor fanns lätt tillgängliga direkt via webben.
Sen tycker jag det är lite orättvist att många här drar alla hemmapulare över en kamm och mer eller mindre vill att forum som detta inte ska existera.
Är det inte bättre med ett hemmapul där personen har forskat, frågat och varit noga med att få allt rätt - eller rent av insett att jobbet är lite för stort och anlitar därmed en elektriker, än ett hemmapul där personen har noll kunskap och kopplat helt på måfå och hoppas att huset inte brinner ned?
Visst, båda scenarion är olagliga, inget snack om det. Lagen diskriminerar inte. Men oddsen är att ett hempuleri skulle göras oavsett om forum som detta fanns eller ej, och då är det väl ändå bättre att hempuleriet görs med grundande kunskap, även om kunskapen kommer från ett forum?
Att det är så pass många som pillar el själv olagligt tyder ju bara på att lagen inte fungerar som den ska och borde ses över.
Någon jämnförde el med bromsar på en bil, och menade på att bromsar inte utgör någon fara att pilla på själv..... Heh... Jag har sett väldigt många felaktiga, rent av livsfarliga, bromsar där någon gjort fel man inte ens visste var möjligt. Klassiskt är bakvända klossar... Ja, det var ju konstigt att bilen knappt stannar när klossarna ligger metall-mot-metall
Ägarna brukar bli lagom glada när man informerar dom om att dom nu måste byta både skivor och belägg, då dessa nu är förstörda..
Men det är klart, det är ju betydligt säkrare att köra en bil i 120+km/h med felvända klossar, än att koppla el själv
Detta gäller iofs nästan uteslutande äldre bilar där det faktiskt fysiskt går att vända beläggen fel. Nyare ok är det i regel fysiskt omöjligt att göra det på. Men det är ju ofta just äldre bilar ägarna skruvar själva på.
Dom mer "tama" saker som finns är t ex knark och ospårbara vapen
Utöver Dark Web finns det ytterligare ett djup(bokstavligen, igen) - Deep Web. Jag har aldrig varit där, och efter att ha sett en pyttenliten del av vad som finns på Dark Web mår jag nog bäst av att inte veta vad som finns på Deep Web...
Sen tycker jag det är lite orättvist att många här drar alla hemmapulare över en kamm och mer eller mindre vill att forum som detta inte ska existera.
Är det inte bättre med ett hemmapul där personen har forskat, frågat och varit noga med att få allt rätt - eller rent av insett att jobbet är lite för stort och anlitar därmed en elektriker, än ett hemmapul där personen har noll kunskap och kopplat helt på måfå och hoppas att huset inte brinner ned?
Visst, båda scenarion är olagliga, inget snack om det. Lagen diskriminerar inte. Men oddsen är att ett hempuleri skulle göras oavsett om forum som detta fanns eller ej, och då är det väl ändå bättre att hempuleriet görs med grundande kunskap, även om kunskapen kommer från ett forum?
Att det är så pass många som pillar el själv olagligt tyder ju bara på att lagen inte fungerar som den ska och borde ses över.
Någon jämnförde el med bromsar på en bil, och menade på att bromsar inte utgör någon fara att pilla på själv..... Heh... Jag har sett väldigt många felaktiga, rent av livsfarliga, bromsar där någon gjort fel man inte ens visste var möjligt. Klassiskt är bakvända klossar... Ja, det var ju konstigt att bilen knappt stannar när klossarna ligger metall-mot-metall
Men det är klart, det är ju betydligt säkrare att köra en bil i 120+km/h med felvända klossar, än att koppla el själv
Detta gäller iofs nästan uteslutande äldre bilar där det faktiskt fysiskt går att vända beläggen fel. Nyare ok är det i regel fysiskt omöjligt att göra det på. Men det är ju ofta just äldre bilar ägarna skruvar själva på.
Jag måste bara inflika med... Det finns det - tro mig... Det finns en mörk sida av internet(bokstavligen) som kallas Dark Web. Rekommenderar dig inte att forska djupgående i det... Men bara ett par punkter innefattar att beställa mord på någon(du vill inte veta exakt hur lite ett människoliv är värt, men betydligt mindre än att anlita en elektriker iaf...), eller titta på live streams där någon blir torterad, t om barn... Riktigt otäcka saker man gärna inte vill veta existerar. Speciellt inte så lättåtkomligt...P Putte 9497 skrev:
Dom mer "tama" saker som finns är t ex knark och ospårbara vapen
Utöver Dark Web finns det ytterligare ett djup(bokstavligen, igen) - Deep Web. Jag har aldrig varit där, och efter att ha sett en pyttenliten del av vad som finns på Dark Web mår jag nog bäst av att inte veta vad som finns på Deep Web...
Bra att någon försöker styra tillbaka till trådens ämne. 
Men

Det mesta på Deep Web kommer du aldrig åt, ty innehållet där är mest sånt bakom inloggningar, betalväggar osv.
Som netflix, spotify, personers inlogg på bankkonton, webmail, och biblioteket.m.m.
https://okrypterat.blogg.hbl.fi/sv/...usfraga-hur-skiljer-sig-webben-fran-internet/
Och darknet, tja det mesta innehållet där är nog dåligt/tråkigt/grovt/olagligt.
Dock finns det även en del bra där, väldigt många journalister använder sig av darknet för att få ta del av information från människor som måste ha säkert full anonymitet för att våga avslöja det de gör, alltså ofta avslöjanden om politiker, stora företag, kriminella organisationer,osv, där man lever farligt ifall de får veta vem som avslöjat sakerna.
edit igen:
Jag hoppas inte det blir en ny offtopic-runda här. Jag skrev bara lite för att folk ska veta, lite på ett ungefär, vad som ligger i begreppen surface-web, deep web och darknet.
Läs länken jag postade, googla lite, om du vill veta mer.
Men
Orolig för vad folk har lånat för böcker eller innehållet på Spotify?L Lucif3r skrev:
Det mesta på Deep Web kommer du aldrig åt, ty innehållet där är mest sånt bakom inloggningar, betalväggar osv.
Som netflix, spotify, personers inlogg på bankkonton, webmail, och biblioteket.m.m.
https://okrypterat.blogg.hbl.fi/sv/...usfraga-hur-skiljer-sig-webben-fran-internet/
Och darknet, tja det mesta innehållet där är nog dåligt/tråkigt/grovt/olagligt.
Dock finns det även en del bra där, väldigt många journalister använder sig av darknet för att få ta del av information från människor som måste ha säkert full anonymitet för att våga avslöja det de gör, alltså ofta avslöjanden om politiker, stora företag, kriminella organisationer,osv, där man lever farligt ifall de får veta vem som avslöjat sakerna.
edit igen:
Jag hoppas inte det blir en ny offtopic-runda här. Jag skrev bara lite för att folk ska veta, lite på ett ungefär, vad som ligger i begreppen surface-web, deep web och darknet.
Läs länken jag postade, googla lite, om du vill veta mer.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det har vi sedan 2017. https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetagetL Lucif3r skrev:Det här kommer troligen inte stoppa hempuleri i någon mätbar utsträckning. Men att lättare kunna söka efter elektriker är alltid en fördel. Det övergår mitt förstånd att vi inte redan har en väletablerad central plats att göra det på, det för tusan snart 2020! Borde vara krav på att alla certifierade elfirmor fanns lätt tillgängliga direkt via webben.
HUR söker jag ut installationsfirmor som finns i tex Mönsterås kommun som gör arbeten mot privatperson?
Här kan man bara fylla i företagsnamn/org.nr (XXXXXX-XXXX)/ID-nummer.
Jag vill alltså kunna fylla i bla kommun, liknande Platsbankens sökfönster,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man bara fylla i företagsnamn/org.nr (XXXXXX-XXXX)/ID-nummer.
Jag vill alltså kunna fylla i bla kommun, liknande Platsbankens sökfönster,

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Men hos oss fungerar det ju så med allt att staten inte väljer ut vilka man ska anlita utan man får själv göra sig besväret att leta efter "utförare". Det gäller ju inte bara el utan med allt som man måste ha hjälp med, tex läkare, taxi, flyg, bilbesiktning mm mm.