56 034 läst · 692 svar
56k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är bara medlemsföretag som listas.Boilerplate4U skrev:Den verkar tyvärr inte fungera speciellt bra heller. Jag har testa tre olika orter varav 1 matchning av 12 möjliga firmor som dyker upp på andra söksajter. Misstänker att det bara är betalande företag som listas där. Dessutom finns det ingen som helt extra information utöver det som redan finns på tex google, hitta.se eller eniro.se.
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 886 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 886 inlägg
Nu var det väl egentligen inte folk här som tyckte så utan ELSV på den sida som trådstarten länkade till:E elmont skrev:Men inte menar ni på allvar att ESV ska syssla med "jobb förmedling"???
Man kan ju undra hur vissa klarar sig fram genom livet? För egen del så får jag emellanåt leta för att hitta den "tjänst" jag vill ha och vem som kan utföra den. Men det skulle aldrig falla mig in att "kräva" att en statlig myndighet skulle göra jobbet för mig.
Ps
Sedan är jag övertygad om att dom som tycker att tex ESV ska lista företag som kan ta jobb är samma personer som i nästa andetag absolut inte vill att "staten" ska lägga sig i deras förehavanden.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/december/sa-ska-hemmapularna-stoppas/
"Kräva" och "göra jobbet för mig" har väl ingen tyckt. Men bortsett från eventuella "sekretessfrågor" och liknande vore det väl tämligen enkelt för alla parter om det fanns en lättillgänglig förteckning som visade alla "behöriga", exempelvis per kommun.E elmont skrev:
Det är väl för övrigt inget konstigt att kräva att alla statliga myndigheter på bästa sätt till lämplig kostnad förenklar för medborgarna.
ESV har ju redan alla uppgifter som behövs i sin databas, det gäller bara att skapa lämplig och användbar sökfunktion.E elmont skrev:Men inte menar ni på allvar att ESV ska syssla med "jobb förmedling"???
Man kan ju undra hur vissa klarar sig fram genom livet? För egen del så får jag emellanåt leta för att hitta den "tjänst" jag vill ha och vem som kan utföra den. Men det skulle aldrig falla mig in att "kräva" att en statlig myndighet skulle göra jobbet för mig.
Ps
Sedan är jag övertygad om att dom som tycker att tex ESV ska lista företag som kan ta jobb är samma personer som i nästa andetag absolut inte vill att "staten" ska lägga sig i deras förehavanden.
Om nu ESV vill minska fulelen så ”måste” det vara enkelt att söka fram auktoriserade firmor i kundens närområde.
Likt följande för certifierade för kyla/vvp,
https://skvp.se/sok-foretag
Eftersom det är ett statligt verk måste dom först hitta en tillräckligt dyr applikationsserverplattform, sen hitta ett föråldrat ramverk som bara nästan löser problemet för att slutligen hitta konsulter som har kompetens inom båda dessa prylar.Demmpa skrev:
Sen ska det göras en offentlig upphandling så att man blir tvungen att anlita den som är billigast och sämst.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Det kan tyvärr vara rätt besvärligt för en myndighet när gäller upphandling av IT-tjänster så beskrivningen ovan ligger närmare verkligheten än man kan tro!useless skrev:Eftersom det är ett statligt verk måste dom först hitta en tillräckligt dyr applikationsserverplattform, sen hitta ett föråldrat ramverk som bara nästan löser problemet för att slutligen hitta konsulter som har kompetens inom båda dessa prylar.Sen ska det göras en offentlig upphandling så att man blir tvungen att anlita den som är billigast och sämst.
Det finns en del styrmedel att ta till men kräver speciell upphandlingskompetens inom IT vilket många myndigheter saknar. Om man har ramavtal är det rena lotteriet att få ta på korrekt kompetens. Upphandlingsmyndigheten är mer fokuserade på hårdvara och har dålig koll på tjänster. Numera är det möjligt att "låna in" resurser då Konkurrensverket beslutat att myndigheter kan hjälpa varandra utan att göra en upphandling.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Det är allt lite underhållande att en skråföreträdare marknadsförde statens rätt taffliga tjänst för att kontrollera elföretag som ett sätt att stoppa hempul för att sen 30+ sidor senare komma tillbaka och visa att varken statens eller skråföreniningens egen söktjänst funkar bättre än om man frågar en dyslektiker som söker på Bing.
Jorå, det här stoppar nog hempulet.
Jorå, det här stoppar nog hempulet.
Det är det regeringen som har sagt:E elmont skrev:
"Hösten 2018 fick Elsäkerhetsverket ett regeringsuppdrag om ”informationsinsatser gällande försäljning av elektriska installationsprodukter”. Projektet kallas ”Koppla säkert” och har nu pågått ett drygt år."
Om ELSV nu vill hindra hempuleri med hjälp av en söktjänst så kan jag tycka att det inte är för mycket begärt att man faktiskt ska kunna göra sökningar utefter olika kriterier som vilken typ av installation, fritextsök samt vilket län man bor i. Bland annat Swedac har förstått detta (öven om det finns förbättringsmöjligheter även där):
https://search.swedac.se/sv/ackredi...de3_accstd=&mode3_docs=&mode3_typeofbusiness=
https://search.swedac.se/sv/ackredi...de3_accstd=&mode3_docs=&mode3_typeofbusiness=