59 338 läst · 692 svar
59k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Ja.j.erkers skrev:
Och frågan igen: Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?
(behörig/auktouriserad eller vad nu elskrået kallar det)
Du ber mig "Läs och Google lite sen återkom" men kan inte läsa mitt inlägg och svara på min enkla fråga " Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?" utan gnäller på min användning av behörig även om de allra flesta säkert förstår vad jag avser...
Om din dåliga anläggning dödar barn åker du fast. Ifall du haft hempillare eller själv pillat eller sett något.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ElektrikerN N1Xe skrev:
OK, korrigerar mina frågor ovan enligt följande:
1. Hur stor andel av de som i sin profession pysslar med elinstallation är auktoriserade elinstallatörer?
2. Hur stor andel pysslar med elinstallation som anställd i ett företag som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram?
3. Hur många av de senare fulelar hemma hos sig själv eller någon annan på sin fritid?
Mina egna gissningar kvarstår som ovan...
Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon auktoriserad elinstallatör eller av en person som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.N N1Xe skrev:
Läs och svara på frågan för bövelen. Frågeställningen innefattar inte något "Ifall du haft hempillare eller själv pillat eller sett något". Helt enkelt bara om det är olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon auktoriserad elinstallatör eller av en person som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
INTE pillat själv!
INTE haft någon som pillat åt mig!
INTE sett något (eftersom jag är elektriskt okunnig då jag inte på något sätt kunna tillgodogöra mig relevant kunskap på ett enkelt sätt, t ex på BH, då det är omoraliskt att lära ut de heliga elkunskaperna till någon annan än en riktig elektriker (som faktiskt inte ens behöver vara auktoriserad, av någon anledning))!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 913 inlägg
Nej tack. Jag anser att jag redan har nöjaktig kompetens för att göra den typen av arbete, så jag kommer varken leja bort det eller gå någon utbildning för det.P Putte 9497 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Som med allt hemfixararbete finns det flera komponenter. Pengar är förstås en, men viljan att göra saker själv och när och i den takt man själv vill när man renoverar och förbättrar sitt hus är också viktigt. Vissa anser också, på alla hantverksområden, att de gör arbetet noggrannare och bättre än vad en inhyrd hantverkare skulle göra.P Putte 9497 skrev:
Att alls kunna få tag på en elektriker är också en faktor. Som vi redan diskuterat handlar det i grunden också om pengar, men delvis inte på individnivå, utan i elektrikernas förväntan om strul med småjobb, som gör att de undviker dessa. Om ett småjobb skulle kosta tre–fyra tusen per aktiv skruvartimme (inte osannolikt med restid, försäkringskostnad, administrativ tid, bilkostnad och annat som drar kostnader även på ett entimmesjobb) är det lätt att förstå att strulet inte är värt det för vare sig hantverkare eller kund. Tjänsten, givet värdet, blir för dyr.
Att skapa opinion bland dem som är berörda är mer än att beklaga sig, snarare är det sannolikt nog så effektivt som att som enskild försöka påverka politiker genom lobbying. Lobbyarbete är de organiserade intressenas väg, Installationsföretagens exempelvis.P Putte 9497 skrev:
Sen kan man ju ha en pragmatisk inställning också. För egen del är jag inte så brydd om dagens lagstiftning på elområdet då den är enkel att kringgå. Då är jag exempelvis mer angelägen om att plan- och bygglagen och strandskyddsreglerna ska reformeras, de kan drabba enskilda med helt ohemula konsekvenser. Elinstallationsreglerna är då mer att likna vid kungahuset eller alkoholmonopolet – två andra saker jag principiellt är emot men vars förekomst inte besvärar mig nämnvärt (av lite olika skäl iofs.).
Om du hoppas på ett vettigt svar från trollet i tråden så måste jag tyvärr göra dig besviken.j.erkers skrev:
Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon auktoriserad elinstallatör eller av en person som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Läs och svara på frågan för bövelen. Frågeställningen innefattar inte något "Ifall du haft hempillare eller själv pillat eller sett något". Helt enkelt bara om det är olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon auktoriserad elinstallatör eller av en person som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
INTE pillat själv!
INTE haft någon som pillat åt mig!
INTE sett något (eftersom jag är elektriskt okunnig då jag inte på något sätt kunna tillgodogöra mig relevant kunskap på ett enkelt sätt, t ex på BH, då det är omoraliskt att lära ut de heliga elkunskaperna till någon annan än en riktig elektriker (som faktiskt inte ens behöver vara auktoriserad, av någon anledning))!
Gud hör bön ... ibland ...berisen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saetta-upp-ett-extra-uttag.356395/
Fråga till er som tycker dagens regler är så bra, vad tycker ni om följande installationer:
De är utförda av elinstallationsföretag. Åtminstone de senare två har även godkänt sin inkoppling enligt egenkontrollprogram (EKP som är en så lysande lösning, så att vem som helst på firman blir kvalificerad).
Nog för att det finns en och annan hempulare som kör usla installationer, men mycket sämre än det där är det nog sällan. Mycket bättre än det där är det nog däremot nästan alltid.
Och vad tycker vi om kunskapen hos de som får pilla med el när de kommer med uttalanden som:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
De är utförda av elinstallationsföretag. Åtminstone de senare två har även godkänt sin inkoppling enligt egenkontrollprogram (EKP som är en så lysande lösning, så att vem som helst på firman blir kvalificerad).
Nog för att det finns en och annan hempulare som kör usla installationer, men mycket sämre än det där är det nog sällan. Mycket bättre än det där är det nog däremot nästan alltid.
Och vad tycker vi om kunskapen hos de som får pilla med el när de kommer med uttalanden som:
P Putte 9497 skrev:
Man kanske ska vara glad att någon sprider lite kunskap. Var det Wikipedia som gjorde det denna gång?P Putte 9497 skrev:
Jag ser det mer som civil olydnad då jag är ansvarig för mina anläggningar och jag inte vill ha hem ngn klåpare som inte vet vad hen sysslar.med utan har "lärt" sig detta genom trial n error.P Putte 9497 skrev:
Det verkar höra ihop att de elektriker som har djupare förståelse och är de som är mer öppna att sprida kunskap.
Oavsett så är ni uppenbarligen inte på konsumentens sida och bör sluta med trolleriet här.
Det spelar fortfarande ingen roll hur länge man suttit i skolbänken så länge vi har ett system med fyra års obligatorisk praktik istället för en faktiskt kunskapskontroll. Man kan ha en godkänd utbildning och ett intyg från Elsäkerhetsverket därom utan att för den skull kunna få ut en auktorisation.P Putte 9497 skrev:
Säkerligen men det är ju de som är proffsen och vet hur man görj.erkers skrev:
1. Hur stor andel av de som i sin profession pysslar med elinstallation har egen behörighet?
2. Hur stor andel pysslar med elinstallation under någon som har behörighet?
3. Hur många av de senare fulelar hemma hos sig själv eller någon annan på sin fritid?
Om jag får gissa själv så svarar jag:
1. Väldigt få.
2. Resten, dvs väldigt många.
3. Nästan alla.
En väldigt dum fråga får givetvis ett dumt svarj.erkers skrev:
Och frågan igen: Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?
(behörig/auktouriserad eller vad nu elskrået kallar det)
Du ber mig "Läs och Google lite sen återkom" men kan inte läsa mitt inlägg och svara på min enkla fråga " Är det olagligt att äga en elanläggning som är felinstallerad av någon behörig?" utan gnäller på min användning av behörig även om de allra flesta säkert förstår vad jag avser...
Är det inte så att Sverige håller på att sjunka i snåla människor som istället för en säker elanläggning vill skapa fulel och livsfarliga elanläggningar?B byggarätt skrev: