802 815 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Har köpt rörklammer för att hålla fast mina rör på väggen. Dock blir det problem inne i garaget där röret är typ 10-15 cm från väggen, (ni ser min tillfälliga hållare i form av en trärregel mot golvet). Någon som har tips på någon snygg distans till rörklämman när röret är så långt från väggen? Undviker helst att använda en ful träbit.
Samma här
S Skogsmusen skrev:
Och nu till alla er som suttit och tuggat på naglarna för att veta resultatet.S Skogsmusen skrev:
Det första filtret som jag länkade till fungerar förträffligt, nu slipper jag rengöring i gardena pop-up spridarna även där sitter ett filter.
Så om det är någon annan som har samma problem med att det suger sand så kan jag starkt rekommendera ett sådant här filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ofta måste du rensa?
Pu det igen.
Har haft ett litet (oönskat) uppehåll sedan i våras. Drabbades av massa dagisbaciller som gjorde att andra punkter på min to-do-list helt plötsligt blev viktigare än att borra .
Började rätt segt idag med 320 kg på så slängde på 80 till, började hända grejer då. Tog 30-40 cm idag för att bygga lite självförtroende, så nästan 8 m ner. Om ca 0,5-1m hoppas jag stöta på grus igen som sagt. Jag var och borrade på det djupet idag, alltså en bit under botten, men så inget spår av grus på borren när jag tog upp den.
Har haft ett litet (oönskat) uppehåll sedan i våras. Drabbades av massa dagisbaciller som gjorde att andra punkter på min to-do-list helt plötsligt blev viktigare än att borra .
Började rätt segt idag med 320 kg på så slängde på 80 till, började hända grejer då. Tog 30-40 cm idag för att bygga lite självförtroende, så nästan 8 m ner. Om ca 0,5-1m hoppas jag stöta på grus igen som sagt. Jag var och borrade på det djupet idag, alltså en bit under botten, men så inget spår av grus på borren när jag tog upp den.
Var ute igår igen. 400 kg på.
Är nere på typ 8.30 nu. Inget spår av grus ännu, försökte kiespumpa lite för att se vad som kom upp men bara lera.
Jag är ju typ max 2,5 meter ifrån det första stället där jag borrade, där det fanns grus vid samma djup, se bifogat inlägg tidigare i tråd.
Jag har mailat tidigare SGU tidigare om skillnader i marken, se svar nedan:
Det är kanske lite tidigt att dra slutsatser, är det fortfarande lera 1 meter ner blir jag trött .
Är nere på typ 8.30 nu. Inget spår av grus ännu, försökte kiespumpa lite för att se vad som kom upp men bara lera.
Jag är ju typ max 2,5 meter ifrån det första stället där jag borrade, där det fanns grus vid samma djup, se bifogat inlägg tidigare i tråd.
Jag har mailat tidigare SGU tidigare om skillnader i marken, se svar nedan:
Men det verkar lite väl att det ska vara skillnad på typ 2 meter?
Det är kanske lite tidigt att dra slutsatser, är det fortfarande lera 1 meter ner blir jag trött .
Det du kan göra är att sticka ner ett armeringsjärn och "känna" om du känner grus djupare.
Man känner i händerna att det börjar "rassla" om det är grus/sand. Iofs så har du 8 meter ner så det kräver ju lite meck att skarva ett så långt järn.
Man känner i händerna att det börjar "rassla" om det är grus/sand. Iofs så har du 8 meter ner så det kräver ju lite meck att skarva ett så långt järn.
Aa, har tänkt det med.TotalControl skrev:
Sen igår var jag och borrade på säkert 9-9,5 metersdjup. Man tycker ju att man borde sett något spår av grus även fast jag kan tänka mig att mycket ramlar av pga leran/vattnet på vägen upp.
Jag borrar 1 m till så får vi se sen.
Grejerna från Tyskland har kommit!
115mm rör med förstärkning längst ned och en plunscher, en borr som kan gå på insidan av röret samt lite annat.
Nu provar vi med detta istället för rörspetsen där jag stötte på lera som jag inte kom igenom vid 4.5 meter. Jag SKA ha vatten!
Borrade först ner med vanlig jordborr som är 170mm till ca 2.5 meter. Där kom vattnet. Satte sen ned röret i marken och har efter det kört med plunschern. Funkade bra och som ni kan se i videon så sög den ned sig rejält i början. Var inte mycket man behövde dra med plunschern för att den skulle gå ned. Men, sen har jag haft problem med sten på sina ställen. Man märker att det ligger i skikt i marken. Helt plötsligt går det väldigt lätt och man får bara upp sand och sen kommer ett nytt lager där det kommer upp grus med småsten och sten i. Inde skikten med grus och sten har jag stött på två stenar i storleken som på bilden. Med lite tur fick jag upp två sådana stenar genom att de på något vis fastnade på kanten på undersidan på plunschern. Lyckan var total när jag fick upp dom!
Nu har jag stött på en tredje sten och jag höll på i timmar igår att försöka få upp den. Jag har stoppat ned borren och man hör tydligt att där är en sten. Jag har borrat och hållt på för att försöka få den att skifta läge, spolat vatten och försökt slå med borren utan framgång. Är nere på ca 3.8 meter bara och det vattnet som är där räcker inte till.
Någon som har ett tips på hur man knäcker en sten som är typ 1.4 meter under vattnet? Är väl egentligen inga problem att dra upp röret, börja om från början och sätta det sidan om.
Men eftersom jag vet att där ligger lite sten på mellan 3.3m - till åtminstone där jag är nu så känns det som att man kommer stöta på sten där också.
115mm rör med förstärkning längst ned och en plunscher, en borr som kan gå på insidan av röret samt lite annat.
Nu provar vi med detta istället för rörspetsen där jag stötte på lera som jag inte kom igenom vid 4.5 meter. Jag SKA ha vatten!
Borrade först ner med vanlig jordborr som är 170mm till ca 2.5 meter. Där kom vattnet. Satte sen ned röret i marken och har efter det kört med plunschern. Funkade bra och som ni kan se i videon så sög den ned sig rejält i början. Var inte mycket man behövde dra med plunschern för att den skulle gå ned. Men, sen har jag haft problem med sten på sina ställen. Man märker att det ligger i skikt i marken. Helt plötsligt går det väldigt lätt och man får bara upp sand och sen kommer ett nytt lager där det kommer upp grus med småsten och sten i. Inde skikten med grus och sten har jag stött på två stenar i storleken som på bilden. Med lite tur fick jag upp två sådana stenar genom att de på något vis fastnade på kanten på undersidan på plunschern. Lyckan var total när jag fick upp dom!
Nu har jag stött på en tredje sten och jag höll på i timmar igår att försöka få upp den. Jag har stoppat ned borren och man hör tydligt att där är en sten. Jag har borrat och hållt på för att försöka få den att skifta läge, spolat vatten och försökt slå med borren utan framgång. Är nere på ca 3.8 meter bara och det vattnet som är där räcker inte till.
Någon som har ett tips på hur man knäcker en sten som är typ 1.4 meter under vattnet? Är väl egentligen inga problem att dra upp röret, börja om från början och sätta det sidan om.
Men eftersom jag vet att där ligger lite sten på mellan 3.3m - till åtminstone där jag är nu så känns det som att man kommer stöta på sten där också.
Känner du om stenen täcker hela röret eller är det bara en del av stenen som går in i röret och att resten är utanför?K korthoga skrev:Grejerna från Tyskland har kommit!
Om man vill försöka flytta in eller ut stenen från röret bör man nog inte ha vikter på stupstocken och man kan även behöva lyfta röret några cm. Man kan bygga en stenfångare av armeringsjärn bilder finns tidigare i tråden (Totalcontrol kanske har i sitt galleri) men det förutsätter att stenen är mindre än röret. Om stenen är större än röret finns väl bara alternativen spräcka den eller flytta stenen utanför röret. Bästa sätt för att spräcka vet jag inte men man kan bomba med järnspett eller förlänga något till borrhammaren. Vill man försöka flytta ut stenen tror jag på att spola bort material samtidigt som man försöker trycka stenen åt sidan. Fördelen för dig är att du inte är så djupt ännu. Betydligt lättare att trixa på 3,8m än typ 10m. Lycka till.
Mardigans inlägg är flawless ang sten
Här finns bild med variant på steinfänger med armeringsjärn som fingrar.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=2054
Sen kan du göra en bildsökning på google på "brunnenbau steinfänger" så får du upp en olika varianter.
Ser ut att gå väldigt lätt att pluncha. Snyggt!
Här finns bild med variant på steinfänger med armeringsjärn som fingrar.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=2054
Sen kan du göra en bildsökning på google på "brunnenbau steinfänger" så får du upp en olika varianter.
Ser ut att gå väldigt lätt att pluncha. Snyggt!