Tillägg till mitt inlägg ovan ang mitt mail till SGU.

Det jag frågade om där var om lerans lager i backen kunde skilja sig åt på borrhål som är 50 meter ifrån varandra.

Gick väldigt lätt att plunscha där jag filmade. Annars har det varit ca 1cm per runda. (y)

Fick snilleblixten att spola med sprutstråle med en gardenaslang och sen suga med en annan slang kopplad till en pump och på så vis suga upp sand. Gick löjligt bra tills jag fick hybris och tryckte ned slangen lite för långt och den gick in under röret och fastnade så jag fick dra upp röret en 15cm för att få loss slangen. :crysmile:

• En blå slang och en vattenslang med sprutmunstycke, som används för att suga upp sand, är kopplade till en pump vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mardigan skrev:
Känner du om stenen täcker hela röret eller är det bara en del av stenen som går in i röret och att resten är utanför?
Om man vill försöka flytta in eller ut stenen från röret bör man nog inte ha vikter på stupstocken och man kan även behöva lyfta röret några cm. Man kan bygga en stenfångare av armeringsjärn bilder finns tidigare i tråden (Totalcontrol kanske har i sitt galleri) men det förutsätter att stenen är mindre än röret. Om stenen är större än röret finns väl bara alternativen spräcka den eller flytta stenen utanför röret. Bästa sätt för att spräcka vet jag inte men man kan bomba med järnspett eller förlänga något till borrhammaren. Vill man försöka flytta ut stenen tror jag på att spola bort material samtidigt som man försöker trycka stenen åt sidan. Fördelen för dig är att du inte är så djupt ännu. Betydligt lättare att trixa på 3,8m än typ 10m. Lycka till.
Stort tack. Stoppar ner min borr utan borren och känner efter om där är någon kant på stenen eller om den täcker hela hålet. Kanske jag kan få fäste på den och trycka undan den. Jag misstänker däremot att jag sugit upp stenen en bit in i röret. Ska mäta exakt var den är och kan på så vis räkna ut ifall den ligger i röret eller nedanför. Tar även av tyngderna under arbetet och ser ifall det kanske hjälper. :D(y)

Hej! Finns här någon vänlig själ som har en kiespump 108mm liggandes i södra Skåne? Hade gärna lånat/hyrt/köpt den omgående? Har mött grundvatten på 2m men kommer inte längre med min Jordborr.. hade ju helst undvikit att frakta en 100 mil från Tyskland.. :)

D daniel sundgren1 skrev:
Hej! Finns här någon vänlig själ som har en kiespump 108mm liggandes i södra Skåne? Hade gärna lånat/hyrt/köpt den omgående? Har mött grundvatten på 2m men kommer inte längre med min Jordborr.. hade ju helst undvikit att frakta en 100 mil från Tyskland.. :)

I denna tråd finns det många vänliga själar;).
Tyvärr ingen 108mm men dock en 90 mm om det skulle till att fungera, du kan även få lov att låna medföljande rep mm, kommer att underlätta lovar jag:rofl:.

• Gilla
daniel sundgren1
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
I denna tråd finns det många vänliga själar;).
Tyvärr ingen 108mm men dock en 90 mm om det skulle till att fungera, du kan även få lov att låna medföljande rep mm, kommer att underlätta lovar jag:rofl:.
Ja det verkar så!
Tror du det hade funkat till ett 110 rör? Rep är nog att föredra ja.. :)

Jag har en 108mm plunscher som finns i Nybrostrand till låns när jag är klar med min brunn. 108mm passar perfekt i 115 rören de säljer i Tyskland. Passar inte i 110 rör.

Redigerat:
Ja det verkar så!
Troligtvis, mina rör var 125 mm yttermått och fungerade utmärkt till dessa.
Nu killgissar jag, men har troligtvis med vilken fraktion du har i backen, dom med mer erfarenhet i tråden kan säkert svara på detta(y).

• Gilla
daniel sundgren1
  • Laddar…
Jag har också :) 108 i Veberöd/Sjöbo trakten.

Ja det verkar så!
Använder du avloppsrör?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Använder du avloppsrör?
B Bl0mman skrev:
Jag har också :) 108 i Veberöd/Sjöbo trakten.[/QUOTE
jag bor i Höllviken utanför Malmö, har bra med grundvatten baserat på grannar o folk jag känner runt omkring. Lera/sand/småsten nu på 2,50 ungefär, kommer inte längre. Så min tanke är att få i ett foderrör nu som i detta fallet är ett orange Markrör 110mm sn8 6m långt. Har även funderat på om jag ska kanske ska slitsa markröret ist o strunta i att ha det som foderrör? Vad säger du?

Hur hade du tänkt från början? 110 rör är för litet som foder till DN115 brunnsrör även för litet för en 108mm kiespump/pluncher.
Om du ska ha 110 röret som foder så blir det DN80 som brunnsrör. Tråkig dimension om du ändå ska göra jobbet för du får inte plats med någon djuphålspump.

Om du ska slitsa och kiespumpa ner röret så måste du lämna slätt rör på ändan en 30-50cm så du inte bara suger in material genom dina slitsar. Sen måste du limma och skruva rören.
Tror @Mardigan har testat med slitsat avloppsrör.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur hade du tänkt från början? 110 rör är för litet som foder till DN115 brunnsrör även för litet för en 108mm kiespump/pluncher.
Om du ska ha 110 röret som foder så blir det DN80 som brunnsrör. Tråkig dimension om du ändå ska göra jobbet för du får inte plats med någon djuphålspump.

Om du ska slitsa och kiespumpa ner röret så måste du lämna slätt rör på ändan en 30-50cm så du inte bara suger in material genom dina slitsar. Sen måste du limma och skruva rören.
Tror @Mardigan har testat med slitsat avloppsrör.
tanken först var att ha en sugslang ner i markröret med pump uppe på marknivå.

Om jag slitsar rören, så lämnar jag ca 50cm längst ner, räcker det? Inte mer? Och hur långt slitsar jag? 2m? Sen markduk på utsidan? O till sist lämna röret slätt återstående meter uppåt?

Jagvhar en plunscher 108 för lån/köp. Finns i Åhus, kan hämtas när som!

tanken först var att ha en sugslang ner i markröret med pump uppe på marknivå.

Om jag slitsar rören, så lämnar jag ca 50cm längst ner, räcker det? Inte mer? Och hur långt slitsar jag? 2m? Sen markduk på utsidan? O till sist lämna röret slätt återstående meter uppåt?
Om du ska ge dig på att göra egna rör av avloppsrör så får du vara enveten och lite uppfinningsrik. Du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det såg ut när jag gjorde egen filterbrunn.
Saker att tänka på: Det måste vara pvc-rör för att kunna limma skarvarna.
Det är svårt och nästan omöjligt att limma markduken, tror att den är i pp plast vilket inte går att limma om man inte får tag i dyra experiment lim med extremt låg ytspänning. Med mycket trocklande kan man få duken till att suga upp lim och sedan fäster lim i lim typ.
Det är dessutom i princip tvunget att vara markduk runt eftersom det är svårt att göra tillräckligt smala slitsar.
Om man gör med 110 rör blir man mer begränsad till vilka djupbrunnspumpar som går ner i röret, men det finns ner till typ 70mm som ger hyfsade flöden.

Sen är jag av uppfattningen att har man tänkt att ha pumpen uppe på marken så är det meningslöst att göra filterbrunn så länge man inte måste ta sig genom lera.
Att spola ner en pem-sil är då billigare och lättare.

Vad gäller hur många meter filter man ska ha så spelar det enligt mig inte så stor roll mer än ju större filtrerande yta desto högre flöde får man. Men enligt tyskarna ska man ha en djupbrunnspump ovanför filtret för att vattnet ska passera och kyla motorn som sitter underst på en sån pump. Jag tror dock att det inte spelar någon roll.
När jag gjorde min filterbrunn tror jag att jag slitsade 3 eller 4 meter.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.