812 996 läst · 6 221 svar
813k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tack för att du tar dig tid! Jag tror nog att du är på rätt spår här, kanske meningslöst att kämpa med filterbrunn. Jag vet om att jag har bra med grundvatten på tomten även om det står lägre nu på sommaren. Mitt enda syfte är att kunna vattna i trädgården..M Mardigan skrev:Om du ska ge dig på att göra egna rör av avloppsrör så får du vara enveten och lite uppfinningsrik. Du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det såg ut när jag gjorde egen filterbrunn.
Saker att tänka på: Det måste vara pvc-rör för att kunna limma skarvarna.
Det är svårt och nästan omöjligt att limma markduken, tror att den är i pp plast vilket inte går att limma om man inte får tag i dyra experiment lim med extremt låg ytspänning. Med mycket trocklande kan man få duken till att suga upp lim och sedan fäster lim i lim typ.
Det är dessutom i princip tvunget att vara markduk runt eftersom det är svårt att göra tillräckligt smala slitsar.
Om man gör med 110 rör blir man mer begränsad till vilka djupbrunnspumpar som går ner i röret, men det finns ner till typ 70mm som ger hyfsade flöden.
Sen är jag av uppfattningen att har man tänkt att ha pumpen uppe på marken så är det meningslöst att göra filterbrunn så länge man inte måste ta sig genom lera.
Att spola ner en pem-sil är då billigare och lättare.
Vad gäller hur många meter filter man ska ha så spelar det enligt mig inte så stor roll mer än ju större filtrerande yta desto högre flöde får man. Men enligt tyskarna ska man ha en djupbrunnspump ovanför filtret för att vattnet ska passera och kyla motorn som sitter underst på en sån pump. Jag tror dock att det inte spelar någon roll.
När jag gjorde min filterbrunn tror jag att jag slitsade 3 eller 4 meter.
”Spola ner pem sil”, menar du då att jag istället bankar ner rörspets? Och kopplar rörspetsen direkt till pump? Via ett filter antar jag, har ju rena havsbotten här nere..
Tittade på dina bilder o du verkar ha satt rörspets, men med dubbla silrör? Är det att rekommendera?D daniel sundgren1 skrev:Tack för att du tar dig tid! Jag tror nog att du är på rätt spår här, kanske meningslöst att kämpa med filterbrunn. Jag vet om att jag har bra med grundvatten på tomten även om det står lägre nu på sommaren. Mitt enda syfte är att kunna vattna i trädgården..
”Spola ner pem sil”, menar du då att jag istället bankar ner rörspets? Och kopplar rörspetsen direkt till pump? Via ett filter antar jag, har ju rena havsbotten här nere..
Misstänker att han menar sin "patenterade metod"D daniel sundgren1 skrev:
Jag är inte så förtjust i rörspetsar heller men jag försökte använda det för att öka tillrinningen till filterbrunnen jag gjorde efter att jag fastnat med filterbrunnen i lera. Det funkade inte för där var bara mer lera neråt.D daniel sundgren1 skrev:
Men som svar på din fråga så ja större filtrerande yta borde ge högre flöde.
Men kolla i inläggen @Bl0mman hänvisar till där jag förklarar mer om nerspolade silar.
M Mardigan skrev:Jag är inte så förtjust i rörspetsar heller men jag försökte använda det för att öka tillrinningen till filterbrunnen jag gjorde efter att jag fastnat med filterbrunnen i lera. Det funkade inte för där var bara mer lera neråt.
Men kolla i inläggen @Bl0mman hänvisar till där jag förklarar mer om nerspolade silar.
har läst inläggen med den patenterade slitsade pem-slangen! Pluggar du pem slangen i botten o låter slitsar a var ”inlopp”? Hur pluggar du isåfall? O markduken, hur fäster du den runt pem slangen?M Mardigan skrev:Jag är inte så förtjust i rörspetsar heller men jag försökte använda det för att öka tillrinningen till filterbrunnen jag gjorde efter att jag fastnat med filterbrunnen i lera. Det funkade inte för där var bara mer lera neråt.
Nej jag pluggar inte slangen utan låter markduken fortsätta en bit under slangen. Sen snörper man åt markduken eller viker upp den.D daniel sundgren1 skrev:
Jag brukar tejpa fast duken överst med eltejp, sedan virar jag ståltråd runt för att hålla duken tight mot slangen. Kolla bland mina filmer så finns där en färdig sil men med slangen kapad direkt över silen eftersom jag skulle ha den i en annan aplikation än att spola ner.
grymt! TackM Mardigan skrev:Nej jag pluggar inte slangen utan låter markduken fortsätta en bit under slangen. Sen snörper man åt markduken eller viker upp den.
Jag brukar tejpa fast duken överst med eltejp, sedan virar jag ståltråd runt för att hålla duken tight mot slangen. Kolla bland mina filmer så finns där en färdig sil men med slangen kapad direkt över silen eftersom jag skulle ha den i en annan aplikation än att spola ner.
Jag får inte ihop mina brunnsrör med filterrören, det känns som om gängorna inte passar... Brunnsröret känns aningen för grovt för att passa i filterröret. Har jag fått fel modell? Se min beställning och rören nedan.
![Bild av en beställningsbekräftelse som visar brunnsrör och brunnsfilter med specifikationer.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/611/611151-fdb7d7c46fa1c79dae079f4b741aa2d0.jpg)
![Blått brunnsrör som ser för stort ut för att passa i filterröret i en grävd brunn.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/611/611152-b9515abc057841ef5990d02d18471206.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Blått brunnsrör med synlig gängning och märktext i vitt som ligger på gräsmatta.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/611/611153-a699315f4c60bd996e16838dd78036fd.jpg)
Logga in
Skapa konto
Beställningen är ju rätt. Kan ju vara att de har blandat ihop gängorna. Har hänt mig i en beställning. De brukar vara no hassel på fel. De skickar säkert ut nya och du får behålla de som är fel.
Är nere ca 8.80 nu. Inget grus ännu.
Det finns en minimal chans att jag har räknat fel första gången jag borrade och det tog stopp vid 8,5. Då hade jag grävt ett stort hål som var typ 1 m djupt, så att jag kunde stå på markhöjd och borra ist för på ställning. Det kan ju vara så att jag räknat 8,5 m från botten av hålet.
Jag kommer borra ner 1 m till. Finns där inget grus lägger jag borren på hyllan för i år. Haha borde skriva för evigt med tanke på hur mycket tid man spenderat på detta mög men
.
Det finns en minimal chans att jag har räknat fel första gången jag borrade och det tog stopp vid 8,5. Då hade jag grävt ett stort hål som var typ 1 m djupt, så att jag kunde stå på markhöjd och borra ist för på ställning. Det kan ju vara så att jag räknat 8,5 m från botten av hålet.
Jag kommer borra ner 1 m till. Finns där inget grus lägger jag borren på hyllan för i år. Haha borde skriva för evigt med tanke på hur mycket tid man spenderat på detta mög men
Hoppas på grus nu. Bra kämpat!
Jag gjorde så att jag fäste ca. 0,5m armeringsjärn längs spolmunstycket samt slangen så den inte kunde vika sig samt så blev det lite mer tyngd i änden.K korthoga skrev:Gick väldigt lätt att plunscha där jag filmade. Annars har det varit ca 1cm per runda.
Fick snilleblixten att spola med sprutstråle med en gardenaslang och sen suga med en annan slang kopplad till en pump och på så vis suga upp sand. Gick löjligt bra tills jag fick hybris och tryckte ned slangen lite för långt och den gick in under röret och fastnade så jag fick dra upp röret en 15cm för att få loss slangen.![]()
Blev mycket mecklande under dagen. Började med att försöka passa ihop alla plastkopplingar jag köpt. Sedan tänkte jag att gängtejp nog funkar iom att allt är på trycksida. Så skulle jag inte tänkt
. Läckage i flera kopplingar och trots att jag efterdrog så var det fortfarande läckage. Blev till att plocka isär allting, rensa bort all gängtejp och ta fram linet. Blev klar med linandet och monteringen för en stund sedan. Satt en magnetventil och en hunterdator också så att den lilla plätt jag har popup på kan vattnas med automatik.
![En öppen låda med diverse plastkopplingar för VVS-projekt, inklusive en magnetventil och en timer för automatisk vattning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/613/613081-dfe1215a55edfcd30bfc3056c902c8a1.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Installationsprocess av vattensystem med plastkopplingar, gängtejp, magnetventil och verktyg synliga.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/613/613082-129392a0d727e40c348f00da237a8a98.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Vattenpump och plastkopplingar i en träbrunn med läckageproblem och lin till reparation.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/613/613083-4fb8e904ae201d96fc2915ffb328218e.jpg)
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Vad är de där två T kopplingarna med någon slags lock på?
Edit: Ah tror jag hajjar, om du vill lägga till fler slingor antar jag?
Edit: Ah tror jag hajjar, om du vill lägga till fler slingor antar jag?