802 889 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nere på 9,5 m nu. Ner till 9 meter har det gått smidigt, visst jag har haft mycket vikt på och så, men ändå stabil framgång. Från 9 meter har det varit riktigt segt. Hade 560 kg på i slutet. Ingen grus än så länge, så väljer att lägga borren på hyllan för detta år.
Jag ska lokalisera pemslangen som ligger i backen efter första hålet och borra så nära den som möjligt, men det får bli till våren .
Jag ska lokalisera pemslangen som ligger i backen efter första hålet och borra så nära den som möjligt, men det får bli till våren .
Tjusigt!M Mardigan skrev:Blev mycket mecklande under dagen. Började med att försöka passa ihop alla plastkopplingar jag köpt. Sedan tänkte jag att gängtejp nog funkar iom att allt är på trycksida. Så skulle jag inte tänkt. Läckage i flera kopplingar och trots att jag efterdrog så var det fortfarande läckage. Blev till att plocka isär allting, rensa bort all gängtejp och ta fram linet. Blev klar med linandet och monteringen för en stund sedan. Satt en magnetventil och en hunterdator också så att den lilla plätt jag har popup på kan vattnas med automatik.
[bild] [bild] [bild]
Ser att du valt att göra gropen i tryckt. Vad tror du om livslängden? Står själv i valet om jag ska köra med tryckt eller leca.
Kanske är jag ute och cyklar men sväller inte lin och kan typ ”spränga” plastkopplingar?
Livslängden med tryckt skulle jag tro är ca 10-15 år. Min är nog 6-7 år och inga problem ännu. Som vanligt med mig så var det provisoriskt med grejer jag hade hemma men så länge den håller är jag nöjd, visste ju inte heller från början hur stor man ville ha den. Skulle jag byggt en ny hade jag gjort den lite större för att få bättre plats när man är nere och skruvar.U upa skrev:
Vad det gäller lin så kan du kanske ha rätt, vet själv inte hur mycket det kan svälla. Men det borde svälla lite iom att det inte behövs mycket för att det ska bli bomtätt. Jag brukar själv inte tipsa om lin till plast men tänkte att det nog går eftersom det är r32 kopplingar och att jag var väldigt irriterad på gängtejp. Vid mindre dimension hade jag varit mer tveksam. Som du vet har jag lite svårt att bara gå på vad andra säger går och inte går, när jag själv har testat vet jag säkert
Gräsmattan vattnades automatiskt mellan 0500 och 0600 imorse och alla linade kopplingar är fortfarande täta.
Har jäkligt svårt för teflontejp och använder det bara när jag ska testa ngt provisoriskt. Gillar lin men testar nog gängtråd när det blir dax för plastkopplingarna. Går tydligen att backa ett kvarts varv likt lin om man skulle behöva utan att läcka vilket passar mig bra då jag som standard drar lite för långt varje gång..
Efter att ha lurkat i här i ett par år provade jag att göra en "pem-sils" brunn i början av sommaren. Den svåraste delen av det var nog att hitta rätt bland instruktionerna i denna mastodont-tråd.
Allt gick bra och jag borrade först med jordborr ner till grundvattennivå (ca 2m) och sedan pumpade jag ner avlopps rör till ca 7m.
Hade inte så stora förhoppningar så jag skaffade Biltemas billigaste plastapump för att testa med.
I vanlig VVS-paradox ordning så kostade kopplingarna nog mer än pumpen.
Blev ganska chockad att brunnen ger 25 l/min utan att sina. Jag har testad att köra kontinuerligt i 8h hittils.
Funderar nu på att byta till en kraftigare pump för att se hur mycket jag kan krama ur brunnen.
Biltemapumpen jag har idag heter BP-801 https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617
Hittade denna på Conrads reasida för dryga tusenlappen. https://www.conrad.se/p/traedgardspump-renkforce-5400-lh-55-m-1337764
Tror ni att en sådan kan vara nåt att ha?
Saknar pumpkurvor för båda pumparna.
Måste samtidigt passa på att tacka Mardigan för all inspiration.
Allt gick bra och jag borrade först med jordborr ner till grundvattennivå (ca 2m) och sedan pumpade jag ner avlopps rör till ca 7m.
Hade inte så stora förhoppningar så jag skaffade Biltemas billigaste plastapump för att testa med.
Blev ganska chockad att brunnen ger 25 l/min utan att sina. Jag har testad att köra kontinuerligt i 8h hittils.
Funderar nu på att byta till en kraftigare pump för att se hur mycket jag kan krama ur brunnen.
Biltemapumpen jag har idag heter BP-801 https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617
Hittade denna på Conrads reasida för dryga tusenlappen. https://www.conrad.se/p/traedgardspump-renkforce-5400-lh-55-m-1337764
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt kul att höra att du lyckats med en egen brunn. Det glädjer mig att jag hjälpt till att inspirera.AmbiJens skrev:Efter att ha lurkat i här i ett par år provade jag att göra en "pem-sils" brunn i början av sommaren. Den svåraste delen av det var nog att hitta rätt bland instruktionerna i denna mastodont-tråd.
Biltemapumpen jag har idag heter BP-801 [länk]
Hittade denna på Conrads reasida för dryga tusenlappen. [länk]
[bild]
Vad det gäller pumparna så har Conradpumpen möjlighet att både ge högre tryck och flöde. Om du får högre flöde är dock inte säkert. Det skulle kunna vara så att det är genomsläppligheten i marken som begränsar. Hur lång är silen och vilken dimension är den i? Om du kunde spola till 7 m och har vatten på 2 så kan du ha minst 3m sil och som mest 4m. Minst 1m vatten över silen. Man kan även parallellkoppla flera silar för att öka flödet. I marken här är vår erfarenhet att flödet ökar ca 50% med sil nr2 och samma pump.
Jag skulle börja med att testa pumpen från Conrad, svårt att tro att den inte är prisvärd.
Och jag har funderat på att göra ett nytt inlägg om pemsilsbrunn där jag får med allt i ett inlägg. Skulle även vilja lägga in filmer på hur vi gör, men glömt att filma vid de 4 brunnar vi gjort i år.
Jag kör PEM32 och strax under 2m sil, om jag minns rätt.M Mardigan skrev:Riktigt kul att höra att du lyckats med en egen brunn. Det glädjer mig att jag hjälpt till att inspirera.
Vad det gäller pumparna så har Conradpumpen möjlighet att både ge högre tryck och flöde. Om du får högre flöde är dock inte säkert. Det skulle kunna vara så att det är genomsläppligheten i marken som begränsar. Hur lång är silen och vilken dimension är den i? Om du kunde spola till 7 m och har vatten på 2 så kan du ha minst 3m sil och som mest 4m. Minst 1m vatten över silen. Man kan även parallellkoppla flera silar för att öka flödet. I marken här är vår erfarenhet att flödet ökar ca 50% med sil nr2 och samma pump.
Jag skulle börja med att testa pumpen från Conrad, svårt att tro att den inte är prisvärd.
Och jag har funderat på att göra ett nytt inlägg om pemsilsbrunn där jag får med allt i ett inlägg. Skulle även vilja lägga in filmer på hur vi gör, men glömt att filma vid de 4 brunnar vi gjort i år.
Placeringen av slitsarna i slangen blev lite mer slumpmässiga jämfört med de jag såg i din film. Att fribrottas med PEM ormen samtidigt som man kör vinkelslip är inte helt enkelt.
Hur tätt vågar man placera en parallell sil?
Har lagt några timmar på min brunn idag. Stenen som ligger nere i hålet verkar täcka hela hålet. Möjligtvis att den rundar av på sidorna. Svårt att känna exakt med förlängningarna till borren men det känns som det. Vet inte om jag ska dra upp röret och flytta det en halvmeter eller försöka krossa stenen på något vis.
Vad säger experterna?
Vad säger experterna?
Jag hade nog flyttat hålet om stenen är så pass stor. Det verkade som det gick hyfsat enkelt att komma ner till där du är nu?
Lycka till! Och kom med uppdatering
När vi spolar ner flera brukar vi ha dem 5m från varandra men har egentligen ingen erfarenhet på hur nära som är för nära.AmbiJens skrev:
Ja brottas med pemslang är väldigt effektivt för att höja blodtrycket. Ibland har jag köpt pemrör istället vilket är väldigt mycket behändigare, problemet med pemrör är att dom är jobbiga att frakta. Finns i 6m längder.
Man bör annars vara två när man gör silen så det blir fyra armar. Man kan också sträcka ut x antal meter pemslang ett tag innan man ska hantera den, gärna i solen så att den blir utsatt för stora temperaturskillnader. Ett annat tips är att sticka in slangen i ett annat rör när man gör silen så att den inte kan böja sig.
Men som sagt, börja med att testa en pump med högre kapacitet.
Vet inte om risken är att rören söker sig till det gamla hålet om du bara flyttar en halvmeter. Saker och ting brukar ha en tendens att ta lättaste vägen och där du redan rotat borde vara lättast. Jag hade flyttat iaf en meter.K korthoga skrev:Har lagt några timmar på min brunn idag. Stenen som ligger nere i hålet verkar täcka hela hålet. Möjligtvis att den rundar av på sidorna. Svårt att känna exakt med förlängningarna till borren men det känns som det. Vet inte om jag ska dra upp röret och flytta det en halvmeter eller försöka krossa stenen på något vis.
Vad säger experterna?