Om någon behöver låna grejer, så säg till.

Har kiespump, 6mm borr, 8 mm borr, 2 sorters lerborr, förlängning (typ 8 meter), stupstock.

Bor i Veberöd 4 mil utanför Malmö.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Om någon behöver låna grejer, så säg till.

Har kiespump, 6mm borr, 8 mm borr, 2 sorters lerborr, förlängning (typ 8 meter), stupstock.

Bor i Veberöd 4 mil utanför Malmö.
År inte borren lite för små för brunnsborrning? :thinking:

• Haha
Skogsmusen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
År inte borren lite för små för brunnsborrning? :thinking:
My bad. Den stora är 110 mm .

M Mardigan skrev:
Vet inte om risken är att rören söker sig till det gamla hålet om du bara flyttar en halvmeter. Saker och ting brukar ha en tendens att ta lättaste vägen och där du redan rotat borde vara lättast. Jag hade flyttat iaf en meter.
Hej, har sommarstuga i Halland med rörbrunn som slaggat igen. Alla grannar Säger att de har borrat nytt vatten. Samt brunnsborrarna säger att ingen sysslar med rörbrunns teknik längre, Finns det något sätt att komma vidare, nån som kan hjälpa oss att utröna om det går att restaurera, uppdatera rörbrunnen igen?

Salisk Salisk skrev:
Hej, har sommarstuga i Halland med rörbrunn som slaggat igen. Alla grannar Säger att de har borrat nytt vatten. Samt brunnsborrarna säger att ingen sysslar med rörbrunns teknik längre, Finns det något sätt att komma vidare, nån som kan hjälpa oss att utröna om det går att restaurera, uppdatera rörbrunnen igen?
Det kan kanske gå att få den gamla rörbrunnen att funka igen.
Det vare bra med mer fakta för att kunna stötta bättre.
Hur gammal är brunnen och har flödet minskat successivt?
Hur många meter ner från marknivå börjar grundvattnet?
Vet du vad marknivåerna vid stugan består av jord, lera, sand, sten, grus?
Var i Halland har du stugan?
Används brunnen till dricksvatten?

M Mardigan skrev:
Det kan kanske gå att få den gamla rörbrunnen att funka igen.
Det vare bra med mer fakta för att kunna stötta bättre.
Hur gammal är brunnen och har flödet minskat successivt?
Hur många meter ner från marknivå börjar grundvattnet?
Vet du vad marknivåerna vid stugan består av jord, lera, sand, sten, grus?
Var i Halland har du stugan?
Används brunnen till dricksvatten?
Vattnet användes som dricksvatten. Det har sinat successivt. Ca början 90-talet sattes röret om, kopparrör. Då var flödet bra, har vagt minne att djupet var ca 10 m
Sedan byggdes järnvägen och grundvattnet skönk i trakten. Då djupborrade grannarna. Jag vet inget om grundvattensnivån idag, markrn är nog ganska sandig, åkermark. Jag kanske kan kolla vidare med sgu om det.

Salisk Salisk skrev:
Vattnet användes som dricksvatten. Det har sinat successivt. Ca början 90-talet sattes röret om, kopparrör. Då var flödet bra, har vagt minne att djupet var ca 10 m
Sedan byggdes järnvägen och grundvattnet skönk i trakten. Då djupborrade grannarna. Jag vet inget om grundvattensnivån idag, markrn är nog ganska sandig, åkermark. Jag kanske kan kolla vidare med sgu om det.
Svårt att förstå vad du har för någon brunn?
En rörspetsbrunn är normalt sett i galvat järn och en filterbrunn nersatt av firma brukar vara i rostfritt stål. Rörbrunn med kopparrör har jag aldrig hört talas om.
Hur har ditt kopparrör satts ner i marken och i vilken dimension är röret?
Framtida åtgärd skulle jag säga beror på om filtret kan förmodas vara igensatt eller om grundvattennivån har sjunkit.
Vad har du för typ av pump till brunnen? Jetpump, ejektorpump eller djupbrunnspump?

M Mardigan skrev:
Svårt att förstå vad du har för någon brunn?
En rörspetsbrunn är normalt sett i galvat järn och en filterbrunn nersatt av firma brukar vara i rostfritt stål. Rörbrunn med kopparrör har jag aldrig hört talas om.
Hur har ditt kopparrör satts ner i marken och i vilken dimension är röret?
Framtida åtgärd skulle jag säga beror på om filtret kan förmodas vara igensatt eller om grundvattennivån har sjunkit.
Vad har du för typ av pump till brunnen? Jetpump, ejektorpump eller djupbrunnspump?
Jag har nog rört ihop det, det är nog rostfritt stål eller galvat järnaaa. Jag har alltid trott att det var självtryck, artesiskt vatten. Det kan nog vara igensatt filter i spetsen, det droppar fortfarande något. Ger kanske ca 10-20 liter på ett dygn. Men svårigheten att veta om också grundvattensnivån sjunkit. Kan inte svara på dimension tyvärr. Han som hade fastigheten tidigare gjorde mycket själv, tror han satte om röret själv med hjälp kanske av någon.
Stämmer det att det inte finns några firmor som jobbar med artesiskt vatten längre? Jag har ringt de två brunnsborrarfirmor som verkar finnas i Halland, och jag har pratat med slamsugarfirma i Halmstad, alla säger att det är en teknik som inte används längre, de har inte rätt verktyg, och att det ända sättet är att djupborra nu. För en 30 år sedan hade många artesiskt vatten i trakten.

M Mardigan skrev:
När vi spolar ner flera brukar vi ha dem 5m från varandra men har egentligen ingen erfarenhet på hur nära som är för nära.
Ja brottas med pemslang är väldigt effektivt för att höja blodtrycket. Ibland har jag köpt pemrör istället vilket är väldigt mycket behändigare, problemet med pemrör är att dom är jobbiga att frakta. Finns i 6m längder.
Man bör annars vara två när man gör silen så det blir fyra armar. Man kan också sträcka ut x antal meter pemslang ett tag innan man ska hantera den, gärna i solen så att den blir utsatt för stora temperaturskillnader. Ett annat tips är att sticka in slangen i ett annat rör när man gör silen så att den inte kan böja sig.

Men som sagt, börja med att testa en pump med högre kapacitet.
Då är Conradpumpen testad. Den ger i storleksordningen 10 l/min mer än biltemapumpen. Dessutom går den betydligt tystare. (y)
En Conrad pump monterad utomhus visar ett flöde på 36.5 liter per minut på en Gardena digital flödesmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
AmbiJens AmbiJens skrev:
Då är Conradpumpen testad. Den ger i storleksordningen 10 l/min mer än biltemapumpen. Dessutom går den betydligt tystare. (y)
[bild]
Kul att pumpbyte gav bra resultat. Med 36 minutliter kan du vattna rätt stor area. Dags att börja skissa på popupbevattning och pumpbrunn;)

• Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
AmbiJens AmbiJens skrev:
Efter att ha lurkat i här i ett par år provade jag att göra en "pem-sils" brunn i början av sommaren. Den svåraste delen av det var nog att hitta rätt bland instruktionerna i denna mastodont-tråd.

Allt gick bra och jag borrade först med jordborr ner till grundvattennivå (ca 2m) och sedan pumpade jag ner avlopps rör till ca 7m.

Hade inte så stora förhoppningar så jag skaffade Biltemas billigaste plastapump för att testa med.
I vanlig VVS-paradox ordning så kostade kopplingarna nog mer än pumpen.
Blev ganska chockad att brunnen ger 25 l/min utan att sina. Jag har testad att köra kontinuerligt i 8h hittils.

Funderar nu på att byta till en kraftigare pump för att se hur mycket jag kan krama ur brunnen.
Biltemapumpen jag har idag heter BP-801 [länk]
Hittade denna på Conrads reasida för dryga tusenlappen. [länk]
Tror ni att en sådan kan vara nåt att ha?
Saknar pumpkurvor för båda pumparna.

Måste samtidigt passa på att tacka Mardigan för all inspiration.

[bild]

Kul att se att du lyckades med detta! Är själv i tagen med att köra ner en pem sil. Hur gick du tillväga för att skarva avloppsrören på ett bra sätt?

R RiKr skrev:
Kul att se att du lyckades med detta! Är själv i tagen med att köra ner en pem sil. Hur gick du tillväga för att skarva avloppsrören på ett bra sätt?
Jag skruvar ihop dem. (Så som jag tror att PEMsilsjesus också gjort)
Klipper spetsen på korta självborrande skruv så blev det lagom.
Två självborrande skruvar med klippta spetsar på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite off topic kanske, men någon som har en bra lösning på att rensa en dropslang från kalk? Efter att jag började köra dropbevattningen med rörspetsbrunnen så verkar det som vissa hål i dropslangen satts igen. Gissar på att det är den höga mängden kalk i vattnet.

Redigerat:
S Spidertotz skrev:
Lite off topic kanske, men någon som har en bra lösning på att rensa en dropslang från kalk? Efter att jag började köra dropbevattningen med rörspetsbrunnen så verkar det som vissa hål i dropslangen satts igen. Gissar på att det är den höga mängden kalk i vattnet.

[bild]
Låter lite konstigt att kalkavlagringar skulle sätta igen membranen så fort. Jag har mycket järn och mina droppslangar som är 10 år har inte satt igen sig. Kan givetvis vara mycket värre med kalk än järn.
Om det är kalk så fungerar nog de flesta syror för att lösa upp det. En av de minst farliga är kanske citronsyra som är lätt att få tag på och löses lätt upp i lite ljummet vatten. Annars finns det oxalsyra som är riktigt bra mot järnavlagringar men jag skulle hellre få citronsyra i ögonen.
Ättika kommer säkert många att tipsa om också om du frågar runt.
Kanske inte ska ha slangen i häcken när du kör syra i den dock;)

• Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Låter lite konstigt att kalkavlagringar skulle sätta igen membranen så fort. Jag har mycket järn och mina droppslangar som är 10 år har inte satt igen sig. Kan givetvis vara mycket värre med kalk än järn.
Om det är kalk så fungerar nog de flesta syror för att lösa upp det. En av de minst farliga är kanske citronsyra som är lätt att få tag på och löses lätt upp i lite ljummet vatten. Annars finns det oxalsyra som är riktigt bra mot järnavlagringar men jag skulle hellre få citronsyra i ögonen.
Ättika kommer säkert många att tipsa om också om du frågar runt.
Kanske inte ska ha slangen i häcken när du kör syra i den dock;)
Den är typ 1 år gammal med förvisso har jag bara kört på brunnsvatten i några veckor.

Så du tänker att slänga ner hela slangen i en balja med citronsyra? Kan ju kanske funka. Tänker nog att jag undviker oxalsyra;).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.