815 877 läst · 6 221 svar
816k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Är jag helt ute och cyklar eller är det meningen att filtret ska sitta med öppningen nedåt? Fick I alla fall till mig det från en annan person.
Ska och ska. Om du vill ha möjlighet att dränera filtret så är det ju bra att ha det nedåt. Dock om du har det uppåt så behövs inte hela filterhusets volym slabbas med vid filterbyte. Det viktiga är att vattnet går rätt väg genom filtret.
Fukt i brunnsgropen. Kanske inte helt relevant men det är relaterat till min spetsbrunn jag slog ner förra året.
Byggde ju ett lock som jag lagt direkt på lecablocken. Där är lite mellanrum mellan plankorna.
Insåg nu när jag öppnade locket efter vintern att där är mycket fukt i hålet. Även locket är fuktigt och det ser ut som där bildats lite mögel på träet.
Insåg att glömt bort helt allt med luftflöde och fukt när jag byggde det.
Någon som har en bra tanke på att lösa fukten, förstår att jag behöver få lite luftflöde, men hur?
Byggde ju ett lock som jag lagt direkt på lecablocken. Där är lite mellanrum mellan plankorna.
Insåg nu när jag öppnade locket efter vintern att där är mycket fukt i hålet. Även locket är fuktigt och det ser ut som där bildats lite mögel på träet.
Någon som har en bra tanke på att lösa fukten, förstår att jag behöver få lite luftflöde, men hur?
Borde räcka att skruva några gummifötter på locket så du får lite distans mellan den och lecablocken. Kan ju börja med att testa skruva i några skruvar halvvägs i luckan för att se om det hjälper och fukten minskar.S Spidertotz skrev:Fukt i brunnsgropen. Kanske inte helt relevant men det är relaterat till min spetsbrunn jag slog ner förra året.
Okej det låter ju som en bra tanke. Annars fick jag tips om att sätta en plexiskiva under med skruvar som distanser, sen ett rör genom plexiskivan ner i gropen för cirkulation.U upa skrev:
Uppstart för säsongen! Är det smart att köra en behandling med citronsyra i spetsen. Tänkte som förebyggande syfte b inför varje säsong, I och med att det är Kristianstad men mycket kalk och järn. Man hur får jag bet det till spetsen? Eller räcker det att hälla rakt i?
https://www.erdbohrer.de/Brunnen-re...-Brunnenreinigung-fuer-Rammbrunnen::1056.html
Har inte testa själv än.
Har inte testa själv än.
Fast man behöver inte återcirkulera,det var bara en bonus om man kunde. Räcker med att hälla ner medlet, låta det verka och sen pumpa ur. Din prime koppling på spetsen är nog perfekt för att få ner medlet.
Aha okej yes. Men en slang är att föredra som man drar ner i botten? Är det bättre än att hälla medlet direkt i röret?TotalControl skrev:
När jag hade spets så brukade jag köra citronsyra med något års mellanrum, hällde alltid bara rakt ner i spetsen och lät det vara tills man märkte det lugnade ner sig lite... tror ÖoB fortfarande säljer till bra pris.S Spidertotz skrev:
ÖB hade fler i världen Kockens citronsyra som man kunde köpa i burk 500g för typ 70-80kr. Häll i lagom blandning på kvällen och spola sen ur i samma hål på morgonen dagen efter. Så har jag gjort emellanåt.
Inne på att byta pump inför säsongen, är i valet och kvalet om jag ska köra vidare med jetpump och beställa en pedrello plurijet 4/100m eller om jag ska gå på en djupvattenpump istället. Djupvatten lockar pga lägre strömförbrukning, ljudnivå etc men rädd att jag kommer få mer problem med sand...
Vad säger ni?
Vad säger ni?
Jag tänker att mängden sand som kommer in i brunnen kopplar direkt till flödet in i brunnen. Vilken typ av pump borde således inte spela någon roll vid samma flöde.F fizz skrev:Inne på att byta pump inför säsongen, är i valet och kvalet om jag ska köra vidare med jetpump och beställa en pedrello plurijet 4/100m eller om jag ska gå på en djupvattenpump istället. Djupvatten lockar pga lägre strömförbrukning, ljudnivå etc men rädd att jag kommer få mer problem med sand...
Vad säger ni?
En djupbrunnspump blir billigare både i inköp och energiförbrukning så jag hade gått på en billig djupbrunnspump. Plurijet är inga billiga pumpar iaf inte när jag köpte.
Och enligt mig är djupbrunnspump den största eller till och med enda fördelen med en filterbrunn.
Jag köpte en djupvattenpump förra säsongen. Tyckte det blev bra trots att jag har begränsat med tillrinning.F fizz skrev:Inne på att byta pump inför säsongen, är i valet och kvalet om jag ska köra vidare med jetpump och beställa en pedrello plurijet 4/100m eller om jag ska gå på en djupvattenpump istället. Djupvatten lockar pga lägre strömförbrukning, ljudnivå etc men rädd att jag kommer få mer problem med sand...
Vad säger ni?