802 815 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag hade det problemet, med att sand satte igen mina popupspridare och fick rensa dessa med jämna mellanrum.F fizz skrev:Inne på att byta pump inför säsongen, är i valet och kvalet om jag ska köra vidare med jetpump och beställa en pedrello plurijet 4/100m eller om jag ska gå på en djupvattenpump istället. Djupvatten lockar pga lägre strömförbrukning, ljudnivå etc men rädd att jag kommer få mer problem med sand...
Vad säger ni?
Lösningen blev en sådan här:
Trädgårdsmunstycke 1 pc 1.25", 1.5", 2"120 mesh skärmfilter spruta filter trädgård dropp bevattningsfilter vattning kit for jordbruk, trädgård, gård Trädgårdsanslutning (Color : 1.25 Inch) https://www.amazon.se/dp/B09QPKS6KP?ref_=cm_sw_r_apin_dp_S06K98YJZ4K3SA015JHB
Efter att den installerades i mitten på juli 22, så rengjorde jag den endast en gång och det var när anläggningen stängdes av till hösten.
Supernöjd med detta filter.
Hallå! Då var det vår och dags att spola pemsilsbrunn.
Borrade först med jordborr, grundvatten redan vid -1,2m djup. Magasinen är verkligen välfyllda efter denna regniga vinter .
Körde sedan på med att spola ner 50mm avloppsrör på samma sätt som Mardigan i inlägg #4796. Tjoff sa det efter att man fått in tekniken att rycka röret upp/ner lite för att få igång flödet. Tog bara några sekunder att få ner första 2m längden av röret och grov och finsand spolades upp med vattnet. Vid -3,1m djup tog det dock stopp. Urberget kan ju ligga grunt där vi bor så vi blev lite oroliga men det kändes liksom inte som "hårt" berg i röret även om det var helt stop.
Provade en ny grop ca 10m längre bort i trädgården. Grundvatten redan vid -1m djup där men marknivån också något lägre där än vid det första. Tyvärr också stopp vid samma djup som i först hålet. Tog då och monterade ihop förlängningsskaften för jordborren till 4m och stötte ner i det första hålet. Efter några rejäla stötar upplevde jag att man kom igenom, förlängningsskaftet kom nog ca -3,4m djupt. När vi tog upp skaftet igen såg vi att skaftet var igensatt med... lera!
Såklart bättre än urberg men jag som läst en stor del av inläggen här har fått stor respekt för den där jädra leran Men jag kom nog igenom lerlagret så det kan inte vara så mäktigt 5-10cm kanske.
Vad har ni för tipps nu, kötta på med förlängningsskaftet och sedan prova att spola igen kanske?
Borrade först med jordborr, grundvatten redan vid -1,2m djup. Magasinen är verkligen välfyllda efter denna regniga vinter .
Körde sedan på med att spola ner 50mm avloppsrör på samma sätt som Mardigan i inlägg #4796. Tjoff sa det efter att man fått in tekniken att rycka röret upp/ner lite för att få igång flödet. Tog bara några sekunder att få ner första 2m längden av röret och grov och finsand spolades upp med vattnet. Vid -3,1m djup tog det dock stopp. Urberget kan ju ligga grunt där vi bor så vi blev lite oroliga men det kändes liksom inte som "hårt" berg i röret även om det var helt stop.
Provade en ny grop ca 10m längre bort i trädgården. Grundvatten redan vid -1m djup där men marknivån också något lägre där än vid det första. Tyvärr också stopp vid samma djup som i först hålet. Tog då och monterade ihop förlängningsskaften för jordborren till 4m och stötte ner i det första hålet. Efter några rejäla stötar upplevde jag att man kom igenom, förlängningsskaftet kom nog ca -3,4m djupt. När vi tog upp skaftet igen såg vi att skaftet var igensatt med... lera!
Såklart bättre än urberg men jag som läst en stor del av inläggen här har fått stor respekt för den där jädra leran Men jag kom nog igenom lerlagret så det kan inte vara så mäktigt 5-10cm kanske.
Vad har ni för tipps nu, kötta på med förlängningsskaftet och sedan prova att spola igen kanske?
Jag skulle nog försöka kötta på för att se hur det ser ut där nere. (Nu är ju jag jäkligt nyfiken av mig så jag skulle inte kunna låta bli.)V viktorjoha skrev:Hallå! Då var det vår och dags att spola pemsilsbrunn.
När jag spolade testade jag med ”tänder” på spolröret vilket möjliggjorde att man kunde ”fräsa” sig neråt i leran. (Vrid, upp och ner vrid, upp och ner..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har alldeles för tjockt lager med lera för att få det att funka så kör med två silar parallellt några meter ifrån varandra istället. Om du inte kommer igenom leran rekommenderar jag att om möjligt spola ett nytt hål istället för att pumpa ur ett hål där du varit ner i leran. Detta pga att iaf jag fick grumligt vatten så länge jag försökte.
Hittade inget på det, men någon som har ett hum på hur mycket citronsyra man ska ha i spetsen? X antal gram per liter vatten eller?
En annan sak, någon som har en bra lösning på hävarm nere i ett hål.... Brunnsgrop är ju nice, men inte när man ska försöka öppna en galvad koppling under marknivå. Spände inte alls lika hårt senaste gången, men har fortfarande sjuka problem att få upp den. Man får ju ingen kraft nere i hålet...
Någon som har ett tips? Värme ska jag prova.
Jag skulle byta ut pluggen till en kulventil och lock med planpackning för extra täthet om nu kulventilen inte är 100 tät. Slipper du mecka varje säsong med gängtätning och propp.
Använde ca ett halvt kilo blandat med varmt vatten i en 10 liters spann som jag sen hällde i min spets i påsk. Lät det stå ca ett dygn och sen hade jag ökat flödet från 30 till 60 l per minut. Hade 10 m 3/4” slang kopplat när jag mätte flödet.S Spidertotz skrev:
Jag är som @upa och har svårt att låta bli att testa.V viktorjoha skrev:Hallå! Då var det vår och dags att spola pemsilsbrunn.
Men som @upa skriver så ska du nog testa spola ner under leran i ett hål och detta hål kanske sen får släppas helt om man inte lyckas och kanske fått in lera i sanden över lerlagret.
Testa tycker jag att du absolut ska göra.
Om du inte lyckas ta dig igenom så har du troligtvis fortfarande stora möjligheter att få ut önskat flöde över leran.
Lägg då silen strax över leran upp tills du har minst 1m vatten över silen, så din sil/silar blir inte lång, kanske 60-70cm. Men med bra fraktion kan det bli ett högt flöde redan vid en sil.
Du har nu ett gyllene tillfälle att testa dig fram, över/under lera, en eller flera silar, ett eller annat ställe på tomte.
När man testat saker vet man. Innan tror man bara.
Stort lycka till och håll oss uppdaterade.
Ser ut som du har plats att förlänga skiftnyckeln ca 25-30 cm på bilden? Om så är fallet skulle jag testa att förlänga med ett rör i lämplig dimension och trä över skiftnyckeln. Kapa röret så det är så långt som möjligt och ändå går fritt. Om du så bara kan förlänga med 15-20cm så gör det en hel del på hävertkraften.S Spidertotz skrev:En annan sak, någon som har en bra lösning på hävarm nere i ett hål.... Brunnsgrop är ju nice, men inte när man ska försöka öppna en galvad koppling under marknivå. Spände inte alls lika hårt senaste gången, men har fortfarande sjuka problem att få upp den. Man får ju ingen kraft nere i hålet...
Jag hade en kulventil från början, men tyckte inte den var 100% tätt, därför jag bytte. Men med planpackning kanske det går.TotalControl skrev:
Kan kanske gå med 6 eller 12-kantshylsa i lagom storlek och sen förlängare upp ovanför väggarna.S Spidertotz skrev:En annan sak, någon som har en bra lösning på hävarm nere i ett hål.... Brunnsgrop är ju nice, men inte när man ska försöka öppna en galvad koppling under marknivå. Spände inte alls lika hårt senaste gången, men har fortfarande sjuka problem att få upp den. Man får ju ingen kraft nere i hålet...
Har man pengar att spendera finns det fyrkantshylsor att köpa, men tror inte att det finns i billiga varianter.
Du kan också göra en avancerad hävarm som går vertikalt. Du kapar av en träregel i lagom längd som du lägger på marken i hålet, sedan tar du en lång regel eller vad man har hemma som får mothåll mot regeln som ligger i hålet och sedan trycker den mot skiftnyckeln när du trycker den åt sidan långt över mark. Svårt att förklara men hoppas du förstår. Annars kan jag ta en bild.
Hävarmen funkade utmärkt, gick upp på någon sekund. Nu är citronsyran nereM Mardigan skrev:Kan kanske gå med 6 eller 12-kantshylsa i lagom storlek och sen förlängare upp ovanför väggarna.
Har man pengar att spendera finns det fyrkantshylsor att köpa, men tror inte att det finns i billiga varianter.
Du kan också göra en avancerad hävarm som går vertikalt. Du kapar av en träregel i lagom längd som du lägger på marken i hålet, sedan tar du en lång regel eller vad man har hemma som får mothåll mot regeln som ligger i hålet och sedan trycker den mot skiftnyckeln när du trycker den åt sidan långt över mark. Svårt att förklara men hoppas du förstår. Annars kan jag ta en bild.
Nu får ni kanske dumförklara mig, men detta filter som man ska spola. Där är ju ett skruvkork på toppen som jag antar är för spolningsfunktion. Men där är ju inget hål under skruvkorken utan är helt solid plast. Har jag missat något här? Eller är det ett alternativ till att öppna upp och ta ut filtret och spola det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder