I ibrakadabra skrev:
Hola boys

Det blir en sista strid mot leran. Be för mig :).

Uppdaterar er hur det går. Enligt standard är det blött vid 2,5 meter och vid 3 meter börjar leran.
Jag både ber och håller tummarna. ;)

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Nere 4,5 m. Leran har bjudit upp till dans som vanligt, har fått kämpa en del de första meterna redan.

Är och borrar på samma ställe som jag gjorde första gången, när jag lyckades pumpa upp grus med kiespumpen vid 8-9 meters djup. Den gången gick sumpröret sönder där nere som gjorde att det blev helt stopp. Skulle nog ha lyssnat på dig @TotalControl när du skrev att jag skulle dra upp röret och sen fixa till det, och ner i samma hål igen :). Lätt att vara efterklok.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Är det någon här som testat rotojet för att ta sig ner i lera?
Jag fick själv aldrig testat det när jag borrade eftersom mitt lerborr till betongvisp funkade hyfsat bra. Men ångrar nu att jag aldrig testade rotojet. Borde gå att sätta fast munstycket på ett armeringsjärn eller rör.

M Mardigan skrev:
Är det någon här som testat rotojet för att ta sig ner i lera?
Jag fick själv aldrig testat det när jag borrade eftersom mitt lerborr till betongvisp funkade hyfsat bra. Men ångrar nu att jag aldrig testade rotojet. Borde gå att sätta fast munstycket på ett armeringsjärn eller rör.
Hur långt ner körde du med betongvispen? Jag själv har lite svårt att se att det skulle fungera hos mig, jag får ta i riktigt ordentligt när jag är nere och borrar i leran, men jag har kanske fel.

Det hade ju varit coolt att testa köra ner en högtryckstvätt i hålet :D. För det är typ det rotojet är, eller?

I ibrakadabra skrev:
Det hade ju varit coolt att testa köra ner en högtryckstvätt i hålet :D. För det är typ det rotojet är, eller?
Rotojet är, såvitt jag vet, Kärchers benämning på (ett av?) deras aggressivaste munstycken. Typ mer passande för larvband på grävaren än för finbilen.

Webbsida med bild på högtryckstvättmunstycke, produktnamn, prisinformation, knapp för köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra tvättfabrikat har garanterat liknande munstycken och kanske även samma/liknande benämning.

Alfredo Alfredo skrev:
Rotojet är, såvitt jag vet, Kärchers benämning på (ett av?) deras aggressivaste munstycken. Typ mer passande för larvband på grävaren än för finbilen.

[bild]

Andra tvättfabrikat har garanterat liknande munstycken och kanske även samma/liknande benämning.
Aaa, jag läste på lite mer efter att jag la mitt inlägg :), tack!

Jag borrade en 4:e brunn i helgen :surprised:. Den ska ersätta returbrunnen från kylsystemet då den första returbrunnen inte blev riktigt bra då jag lät en filterdel stå i ett lerlager samt en del av filtret ovan vatten.
Det gör att det tar sig in massa lera i brunnen och täpper till så tillslut svämmar den över.
Har försökt att rengöra den med kiespump och även "startpumpat" med centrifugalpump men de kläggar igen då den suger lera.
Får försöka ta upp den brunnen i sommar och ta bort ett filter och försöka få ner den lite djupare med filter helt i grus. Trodde de var good enough som returbrunn men ack så fel.
Den får bli en brunn till en old school trädgårds hand pump.
Så gjorde en ny brunn i ställer för att mecka med gamla. Hade ca 1 meter lera med spiralborren. 2 gängvarv max annars fick man inte upp borren..
Men sen kom grus och grundvatten. 10m3 i 2h utan problem samt sväljer mina 3m3 som kylsystemet körs i.

Rör i en grävd ränna; anslutning med slangkoppling; byggarbetsplats eller reparation av infrastruktur.
Skapa konto

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Hur långt ner körde du med betongvispen? Jag själv har lite svårt att se att det skulle fungera hos mig, jag får ta i riktigt ordentligt när jag är nere och borrar i leran, men jag har kanske fel.

Körde hela vägen genom leran, ca 4,5 m lera som började på runt 5,5 m. Så ungefär 10-11 meter ner.
Spiralborr och betongvisp funkar inte men ett lerborr som bara löser upp leran funkar fint, det drar sig inte ner själv och därför bestämmer man själv hur tungt det ska gå beroende på hur hårt man trycker neråt. Fördelen med maskin är att den kan rotera flera hundra varv/min utan att bli trött.

ja rotojet är ett munstycke man kan sätta på en högtryckstvätt och det är extremt potent att få bort skit så borde även kunna lösa upp lera. Finns rotojetmunstycke med gänga som man kan skruva på en högtrycksslang.

Fuskar lite med grävningen i år.
Trädgård med jordfräs, upparbetad jord, gräsmatta, villa och träd i soligt väder.
Skapa konto

Ska bli lite mer popup.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag borrade en 4:e brunn i helgen :surprised:. Den ska ersätta returbrunnen från kylsystemet då den första returbrunnen inte blev riktigt bra då jag lät en filterdel stå i ett lerlager samt en del av filtret ovan vatten.
Det gör att det tar sig in massa lera i brunnen och täpper till så tillslut svämmar den över.
Har försökt att rengöra den med kiespump och även "startpumpat" med centrifugalpump men de kläggar igen då den suger lera.
Får försöka ta upp den brunnen i sommar och ta bort ett filter och försöka få ner den lite djupare med filter helt i grus. Trodde de var good enough som returbrunn men ack så fel.
Den får bli en brunn till en old school trädgårds hand pump.
Så gjorde en ny brunn i ställer för att mecka med gamla. Hade ca 1 meter lera med spiralborren. 2 gängvarv max annars fick man inte upp borren..
Men sen kom grus och grundvatten. 10m3 i 2h utan problem samt sväljer mina 3m3 som kylsystemet körs i.

[bild]
Gå o lägg dig ;)

• Haha
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Körde hela vägen genom leran, ca 4,5 m lera som började på runt 5,5 m. Så ungefär 10-11 meter ner.
Spiralborr och betongvisp funkar inte men ett lerborr som bara löser upp leran funkar fint, det drar sig inte ner själv och därför bestämmer man själv hur tungt det ska gå beroende på hur hårt man trycker neråt. Fördelen med maskin är att den kan rotera flera hundra varv/min utan att bli trött.

ja rotojet är ett munstycke man kan sätta på en högtryckstvätt och det är extremt potent att få bort skit så borde även kunna lösa upp lera. Finns rotojetmunstycke med gänga som man kan skruva på en högtrycksslang.
Nice att det fungerade så väl! Jag tycker det är rätt segt med lerborren också.
Din vispanordning var lite av en egenkonstruktion om jag minns rätt?

EDIT: Se bifogad bild. Dum fråga kanske, men finns det något (slang eller förlängningar) man kan koppla på den änden av högtryckstvätten? Så att man kan köra ner den i hålet och fräsa? Jag har försökt googla men blir inte riktigt klok.

• En person använder en högtryckstvätt för att rengöra en träterrass. Utrustningen sprutar vatten under tryck.
    Skapa konto
Redigerat:
I ibrakadabra skrev:

EDIT: Se bifogad bild. Dum fråga kanske, men finns det något (slang eller förlängningar) man kan koppla på den änden av högtryckstvätten? Så att man kan köra ner den i hålet och fräsa? Jag har försökt googla men blir inte riktigt klok.
Jag har Kränzle-tvätt och då är det samma gänga på rotojeten som till spolhandtaget vilket gör att man kan lösa det utan problem. Se bild nedan. Men då får man starta och stoppa på tvätten. Verkstadsröra med högtryckstvätt, däck, skruvdragare och oorganiserade föremål.
Skapa konto

Om du går in på Gelins-kgk.se så borde man kunna plocka ihop slang och munstycke som kan passa direkt på en kärcher-tvätt. Har för mig att de har M22 på utloppet. På Gelins heter munstycket dirtkiller.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
5,5 m ner. Borrade först lite med lerborren, och sen med 60 mm. Det är ffa 60 mm jag använder mig av för att ta mig neråt. Brukar avsluta passen med att dra upp leran som fyllts upp i röret allt eftersom det har kommit längre ner. 240 kg på.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:

Dum idé kanske, men borde det inte funka med vanlig rensslang och -munstycke som man egentligen kopplar på högtrycken för att rensa avloppsrör?

tensiden tensiden skrev:
Dum idé kanske, men borde det inte funka med vanlig rensslang och -munstycke som man egentligen kopplar på högtrycken för att rensa avloppsrör?
Har också funderat på detta faktiskt, antar att man får använda knappen på högtryckstvätten för att stänga av och på då? Som @Mardigan nämner ovan.

Edit: Se bild. Något sånt hade ju varit nice :).

Frågan är om jag kan koppla en slang fram till på det sättet, på min gamla Nilfisk.

• En person rensar avlopp med en maskin, bär skyddshandskar, arbete pågår på ett stengolv.
    Skapa konto
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.