802 815 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Anledningen att jag tror mer på rotojet än avloppsrensare är att rotojet ger som en kona av hårt slående vattenstråle framåt medan en avloppsrensare bara ger en statisk stråle framåt och flera bakåt.tensiden skrev:
Behöver dock inte vara fel att testa för det är först då man vet om det funkar.
Och ja det finns troligtvis rensslang som passar din tvätt.
Redigerat:
Jag körde med avloppsrensare till högtryckstvätten när jag var nere i leran. Lät man den löpa ner själv upplever jag att den var bra på att fräsa sönder lösa lerklumpar (som ibland var för stora för att få upp) i röret och det blev en ”välling” som var enklare att få med sig upp med plunchern. Men eftersom det blev välling av allt vatten nere i röret blev det även tvunget att pausa långa stunder så lerpartiklarna fick sjunka. Om jag kunnat pumpa upp vällingen efterhand skulle det kanske blivit mer effektivt men utan denna lösning tyckte jag det var mer väntan än det gjorde nytta. Avloppsrensaren spolar i ca 45 graders vinkel snett bakåt vilket får den att driva sig själv framåt. Den jag har har ingen stråle framåt och trots ganska bra driv var leran för seg/hård för att den skulle orka gräva sig ner mer än ngn cm. Jag testade då att tejpa fast den på rör så jag kunde hjälpa den neråt. Blev inte så väldans mkt mer effektivt men gick att ”trycka” ner den i leran och det var hyfsat enkelt att kunna känna sig fram och spola just under röret så man iaf visste att det hade plats neråt.I ibrakadabra skrev:
Så på det hela taget ingen metod jag rekommenderar då det var ett fasligt meckande med rörkopplingar och upp och ner med grejerna utan att det rörde sig speciellt neråt..
Men om man har möjlighet att pumpa upp vällingen samtidigt som man fräser i vällingen tror jag det skulle kunna bli riktigt effektivt.
Redigerat:
Såg att du hunnit svara innan mig @Mardigan och instämmer 100% i din slutsats.M Mardigan skrev:
Nu kom jag nog på varför jag aldrig testade det. Det var nog för att jag inte visste hur jag skulle ta hand om vällingen. Jag funderade på att bygga en ejektor vilket säkert skulle funka, men sen ska man ta hand om vällingen när den kommer upp. Och suger man med en ejektor så blir vällingen utspädd och ännu större volym att ta hand om.U upa skrev:Jag körde med avloppsrensare till högtryckstvätten när jag var nere i leran. Lät man den löpa ner själv upplever jag att den var bra på att fräsa sönder lösa lerklumpar (som ibland var för stora för att få upp) i röret och det blev en ”välling” som var enklare att få med sig upp med plunchern. Men eftersom det blev välling av allt vatten nere i röret blev det även tvunget att pausa långa stunder så lerpartiklarna fick sjunka. Om jag kunnat pumpa upp vällingen efterhand skulle det kanske blivit mer effektivt men utan denna lösning tyckte jag det var mer väntan än det gjorde nytta. Avloppsrensaren spolar i ca 45 graders vinkel snett bakåt vilket får den att driva sig själv framåt. Den jag har har ingen stråle framåt och trots ganska bra driv var leran för seg/hård för att den skulle orka gräva sig ner mer än ngn cm. Jag testade då att tejpa fast den på rör så jag kunde hjälpa den neråt. Blev inte så väldans mkt mer effektivt men gick att ”trycka” ner den i leran och det var hyfsat enkelt att kunna känna sig fram och spola just under röret så man iaf visste att det hade plats neråt.
Så på det hela taget ingen metod jag rekommenderar då det var ett fasligt meckande med rörkopplingar och upp och ner med grejerna utan att det rörde sig speciellt neråt..
Men om man har möjlighet att pumpa upp vällingen samtidigt som man fräser i vällingen tror jag det skulle kunna bli riktigt effektivt.
Det skulle kanske gå att suga upp det med en jetpump men den får troligtvis vaskas efter lerbehandlingen och man skulle säkert också behöva späda ut vällingen med rent vatten för att kunna pumpa det.
Ja som jag visade på bilden jag tog så kan man montera vilket munstycke man vill på en högtrycksslang, om man har rätt grejer vill säga?I ibrakadabra skrev:
Har slitit med med min filterbrunn under en längre tid nu. Är nere på drygt 4 meter och har cirka 1,7-1,8 m vattenpelare. Får fortfarande upp en del sand med kiespumpen men får inte ner filterröret längre ner. Är lite sugen på att testa för att se hur mycket vatten jag kan ta ut. Skulle det funka med pumpen nedan?
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-djupbrunnspump-55-m-1000-w/8718475559887.html
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-djupbrunnspump-55-m-1000-w/8718475559887.html
@K1983 Ah har missat inlägget. Men som jag svara i PM. Räcker med en sådan här för att testa.
https://www.biltema.se/fritid/tradg...i0tX0guQnRprHq4rY_KM1M4MIH6bt8CUaAmx1EALw_wcB
Har du stött på sten som gör att du inte kommer ner mer?
Hur mycket vikt har du på?
https://www.biltema.se/fritid/tradg...i0tX0guQnRprHq4rY_KM1M4MIH6bt8CUaAmx1EALw_wcB
Har du stött på sten som gör att du inte kommer ner mer?
Hur mycket vikt har du på?
Jag får fortfarande upp en del sand och mindre grus med kiespumpen men röret sjunker ingenting längre. Misstänker att röret står på kanten av en sten. Jag har cirka 120 kg på stupstocken samt att vi har varit två personer som står ovanpå. Så kanske 300 kg totalt.TotalControl skrev:
Hej! Uppdatering lite sent omsider.V viktorjoha skrev:Hallå! Då var det vår och dags att spola pemsilsbrunn.
Borrade först med jordborr, grundvatten redan vid -1,2m djup. Magasinen är verkligen välfyllda efter denna regniga vinter .
Körde sedan på med att spola ner 50mm avloppsrör på samma sätt som Mardigan i inlägg #4796. Tjoff sa det efter att man fått in tekniken att rycka röret upp/ner lite för att få igång flödet. Tog bara några sekunder att få ner första 2m längden av röret och grov och finsand spolades upp med vattnet. Vid -3,1m djup tog det dock stopp. Urberget kan ju ligga grunt där vi bor så vi blev lite oroliga men det kändes liksom inte som "hårt" berg i röret även om det var helt stop.
Provade en ny grop ca 10m längre bort i trädgården. Grundvatten redan vid -1m djup där men marknivån också något lägre där än vid det första. Tyvärr också stopp vid samma djup som i först hålet. Tog då och monterade ihop förlängningsskaften för jordborren till 4m och stötte ner i det första hålet. Efter några rejäla stötar upplevde jag att man kom igenom, förlängningsskaftet kom nog ca -3,4m djupt. När vi tog upp skaftet igen såg vi att skaftet var igensatt med... lera!
Såklart bättre än urberg men jag som läst en stor del av inläggen här har fått stor respekt för den där jädra leran Men jag kom nog igenom lerlagret så det kan inte vara så mäktigt 5-10cm kanske.
Vad har ni för tipps nu, kötta på med förlängningsskaftet och sedan prova att spola igen kanske?
Testade med "tänder" på spolröret men upplevde inte att, det gjorde nån skillnad så jag å grannen beslöt att ge upp det hålet och borra nytt en bit ifrån. Fuktigt -1m djup å vattenspegel vid -1,2m djup precis som innan. Gick galant å spola, stoppade vid ca -3m, slitsade pemsilen 1,2m och trädde ner. Inga problem att få upp spolröret heller vilket jag var lite orolig för faktiskt. Snabbt på med koppling på PEM-slangen, primade pumpen och sedan höll vi andan...
Började suga direkt och ca 33l/min direkt på pumpen. High five på den! . Kopplade på en 1/2" slang å vattenspridare. Kanonfint tryck och ca 15l/min, körde över en timme och vattenspegeln sjönk knappt någon cm så det verkar vara bra tillflöde. Så smidigt, nu blir det "bara" att greja med rör å kopplingar så det blir en fast installation. Lägger upp lite bilder med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Låter som sten. Finns några smarta DIY verktyg här i tråden för att lösa stenproblem.K K1983 skrev:
Härligt! Grattulerar!V viktorjoha skrev:Hej! Uppdatering lite sent omsider.
Testade med "tänder" på spolröret men upplevde inte att, det gjorde nån skillnad så jag å grannen beslöt att ge upp det hålet och borra nytt en bit ifrån. Fuktigt -1m djup å vattenspegel vid -1,2m djup precis som innan. Gick galant å spola, stoppade vid ca -3m, slitsade pemsilen 1,2m och trädde ner. Inga problem att få upp spolröret heller vilket jag var lite orolig för faktiskt. Snabbt på med koppling på PEM-slangen, primade pumpen och sedan höll vi andan...
Började suga direkt och ca 33l/min direkt på pumpen. High five på den! . Kopplade på en 1/2" slang å vattenspridare. Kanonfint tryck och ca 15l/min, körde över en timme och vattenspegeln sjönk knappt någon cm så det verkar vara bra tillflöde. Så smidigt, nu blir det "bara" att greja med rör å kopplingar så det blir en fast installation. Lägger upp lite bilder med.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bra jobbat!V viktorjoha skrev:Hej! Uppdatering lite sent omsider.
Började suga direkt och ca 33l/min direkt på pumpen. High five på den! . Kopplade på en 1/2" slang å vattenspridare. Kanonfint tryck och ca 15l/min, körde över en timme och vattenspegeln sjönk knappt någon cm så det verkar vara bra tillflöde. Så smidigt, nu blir det "bara" att greja med rör å kopplingar så det blir en fast installation. Lägger upp lite bilder med.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Även jag är i startgroparna för att spola ned en pemsil. Hur löste du själva spolröret & vattenanslutningen till det?
Snyggt jobbatV viktorjoha skrev:Hej! Uppdatering lite sent omsider.
Riktigt kul att det funkade för dig.