802 815 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Nej inte för mig. Jag fick stoppa vid ett lerskikt som börjar på -3,1m djup. Ovanför är det fin halländsk flygsand och sand med god genomsläpplighet så än så länge ger det tillräckligt flöde att ta från grundvattnet ovanför lerskiktet.G Grundsuteräng skrev:
Hej, har följt denna tråden sedan vi köpte hus i Öllsjö 2017.
Har en silspets nedslagen ca 11 meter som från början gav ca 40 liter i minuten direkt efter pumpstation 10/20 från Rinkaby Rör. Efter ett par år har jag stadigt fått sämre flöden och är nu nere på max 10 liter i minuten. Spetsen sväljer inte längre ens det kommunala vattnet jag provat att spola ner och jag får inte upp något grövre smuts.
För att rengöra har jag provat följande:
- Avloppsrensare kopplat till högtryckstvätt med 160 bar.
- Kopplat gardena till toppen av spetsen och pressat ner vatten, ca 4 bar på manometern.
- Kopplat på tryckluft, ca 5 bar.
- 1 liter 30% saltsyra dom jag lett ner till spetsen med hjälp av gammal gardena och tratt. Bubblade upp svart vatten men ingen effekt i övrigt.
Vad tror expertisen? Kan bälgen ha kaviterat? Dra upp och börja om? Annat?
Har en silspets nedslagen ca 11 meter som från början gav ca 40 liter i minuten direkt efter pumpstation 10/20 från Rinkaby Rör. Efter ett par år har jag stadigt fått sämre flöden och är nu nere på max 10 liter i minuten. Spetsen sväljer inte längre ens det kommunala vattnet jag provat att spola ner och jag får inte upp något grövre smuts.
- Kopplat gardena till toppen av spetsen och pressat ner vatten, ca 4 bar på manometern.
- 1 liter 30% saltsyra dom jag lett ner till spetsen med hjälp av gammal gardena och tratt. Bubblade upp svart vatten men ingen effekt i övrigt.
Du kanske kan testa att spola ur inne i spetsen, alltså inte trycksätta och backspola den utan föra ner gardena slang till botten och spola med kommunalt. Du hade iofs spolat med högtryckstvätt så då borde du fått upp skit om det ligger skit inne i spetsen förutsatt att flödet blev så stort att det vällde upp vatten ur röret när du körde med avloppsrensaren.O Omelius skrev:Hej, har följt denna tråden sedan vi köpte hus i Öllsjö 2017.
M Mardigan skrev:Du kanske kan testa att spola ur inne i spetsen, alltså inte trycksätta och backspola den utan föra ner gardena slang till botten och spola med kommunalt. Du hade iofs spolat med högtryckstvätt så då borde du fått upp skit om det ligger skit inne i spetsen förutsatt att flödet blev så stort att det vällde upp vatten ur röret när du körde med avloppsrensaren.
Började med det, inte något större smuts som kom upp. Ska kanske också nämnas att jag har spets med invändigt nät.
Har du mycket av något i vattnet Ex järn?O Omelius skrev:
Jag kan inte mycket om syror men jag använder oxalsyra för att lösa järnoxid men saltsyra som du redan kört är kanske ännu mer potent till järnoxid?
Skulle det inte vara silen i spetsen som är igensatt kan det vara värt att dra upp spetsen en meter och testa där eller slå ner längre om det går men då måste du ha mera rör. Uppåt kan du ju testa med grejerna du har.
På vilket djup är grundvattnet?
Jag får för mig att rörspetsar sätter igen sig mer än pemsilar av någon anledning? Jag har mycket järn i vattnet men har aldrig behövt rengöra en pemsil som är 6-7 år gammal.
Vi har kalkrikt och järnrikt vatten här i Öllsjö. Saltsyran gav en ganska häftig reaktion så det var sannolikt en hel del vätgas som bildades där nere.M Mardigan skrev:Har du mycket av något i vattnet Ex järn?
Jag kan inte mycket om syror men jag använder oxalsyra för att lösa järnoxid men saltsyra som du redan kört är kanske ännu mer potent till järnoxid?
Skulle det inte vara silen i spetsen som är igensatt kan det vara värt att dra upp spetsen en meter och testa där eller slå ner längre om det går men då måste du ha mera rör. Uppåt kan du ju testa med grejerna du har.
På vilket djup är grundvattnet?
Jag får för mig att rörspetsar sätter igen sig mer än pemsilar av någon anledning? Jag har mycket järn i vattnet men har aldrig behövt rengöra en pemsil som är 6-7 år gammal.
Har lånat stativ och dragblock till att dra upp spetsen med. Testar meter för meter tills den är uppe. Kan också byta korta rörbitar mot längre som finns tillgängliga och komma ner längre.
Hade hoppats slippa dra upp pch slå ner då jag har trädäck runt men det är absolut hanterbart.
Tack för allt!
Halloj, försöker få ner en spets hemma. Just nu är jag på 7m men de ekar tomt på vatten. Skulle ni slagit ner ytterligare 3m eller dragit upp och lagt ner?
Ska enligt sgu ha god tillrinning. Bor ca 150meter från en sjö(mycket sjöar i närheten) 16m nivåakillnad. Högre upp på vägen ca 1km och ytterligare 10m höjdakillnad står grundvattnet extremt högt, max 1m ner i marken. Vart skråen tar allt mitt vatten vägen har spolat som en tok i spetsen men de går inte fylla hela röret, kanske kan fylla max 30cm sen kommer det inte mer i mitt rör.
Ej haft ute någon slagruteman.
Ska enligt sgu ha god tillrinning. Bor ca 150meter från en sjö(mycket sjöar i närheten) 16m nivåakillnad. Högre upp på vägen ca 1km och ytterligare 10m höjdakillnad står grundvattnet extremt högt, max 1m ner i marken. Vart skråen tar allt mitt vatten vägen har spolat som en tok i spetsen men de går inte fylla hela röret, kanske kan fylla max 30cm sen kommer det inte mer i mitt rör.
Hej.
Intressant och lärorik tråd.
Har borrat och hittat synligt vatten på ca 5,5 meter.
Har gått ganska smidigt då det varit sand hela vägen.
Jag funderar på nu på om det är läge att borra lite lite för att luckra upp botten. Därefter tänkte jag köpa en silpets+gängrör från Rinkaby.
https://www.rinkabyror.se/artikel/silspets-40r-m-invandigt-nat/
https://www.rinkabyror.se/artikel/gangror-t-silspets-40rx1m/
Jag är osäker på hur långt jag behöver slå ner ner silspetsen nu. Jag är medveten om att man får testa sig fram. Men pratar vi kanske 1 meter eller 5 meter under vattnet? Mer bara vad jag mentalt ska förbereda mig för : )
Jag funderar på nu på om det är läge att borra lite lite för att luckra upp botten. Därefter tänkte jag köpa en silpets+gängrör från Rinkaby.
https://www.rinkabyror.se/artikel/silspets-40r-m-invandigt-nat/
https://www.rinkabyror.se/artikel/gangror-t-silspets-40rx1m/
Jag är osäker på hur långt jag behöver slå ner ner silspetsen nu. Jag är medveten om att man får testa sig fram. Men pratar vi kanske 1 meter eller 5 meter under vattnet? Mer bara vad jag mentalt ska förbereda mig för : )
Redigerat:
A axmode skrev:Hej.
[länk]
[länk]
Oj det var fin sand. Jag skulle försöka med filterbrunn och hoppas på grövre fraktion. Lär gå rätt enkelt med kiespump mm i den sanden. Vet inte hur en spets dock skulle må i den fina sanden.
Jag håller med @TotalControl att en filterbrunn troligtvis fungerar hos dig. Eftersom du har 5,5m till grundvattnet så kommer du troligtvis förlora en del i flöde med en jetpump. Har du filterbrunn kan du istället ha pumpen nere i brunnen.
Om du nu vill prova med rörspets så rekommenderar jag att ha minst 1m vatten ovan toppen på rörspetsen. Detta eftersom man tillfälligt och lokalt sänker grundvattnet när man pumpar.
Själv hade jag givetvis skippat rörspets och istället spolat ner en pemsil, för att slippa sand i vattnet och spara pengar. Dessutom tycker jag att det är tungjobbat med r40 galvat och större risk för luftinläckage i alla skarvar.
Jag tror att du kan få ut ett hyfsat flöde ur den fraktionen. Min sand är betydligt finare.
Om du nu vill prova med rörspets så rekommenderar jag att ha minst 1m vatten ovan toppen på rörspetsen. Detta eftersom man tillfälligt och lokalt sänker grundvattnet när man pumpar.
Själv hade jag givetvis skippat rörspets och istället spolat ner en pemsil, för att slippa sand i vattnet och spara pengar. Dessutom tycker jag att det är tungjobbat med r40 galvat och större risk för luftinläckage i alla skarvar.
Jag tror att du kan få ut ett hyfsat flöde ur den fraktionen. Min sand är betydligt finare.
Har du inget vatten på 7 meter så vet i skråen om det är värt att fortsätta.P Piicken skrev:Halloj, försöker få ner en spets hemma. Just nu är jag på 7m men de ekar tomt på vatten. Skulle ni slagit ner ytterligare 3m eller dragit upp och lagt ner?
Skulle rekommendera att köpa jordborr istället för att kunna provborra på olika ställen och se vad man har för fraktioner och på vilken nivå grundvattnet finns. Har du hyfsat lättjobbade fraktioner så kan en filterbrunn fungera.
Men som sagt borra först.
Du kanske hade vatten på 2m men gick ner i lera på 4m och där finns inget vatten.