817 191 läst · 6 221 svar
817k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Någon som har tips på hur man lossar en koppling som sitter sjukt hårt i ett rätt trångt utrymme? Sitter som berget.
Det är bussning uppe på som ska bort.
Det är bussning uppe på som ska bort.
Kring tättning av plast mot plast gängor så vet jag att du @TotalControl delade denna innan hur man ska tänka kring hur mycket gängtejp man ska ha. Det störiga här är ju att alla säger olika.TotalControl skrev:
@Spidertotz Om man kollar på dina bilder så tycker jag det verkar som du har överdragit dina kopplingarSer att nyckelgreppen är helt förstörda. Plastkopplingar kan deformeras rätt enkelt om man har tätning och tvingar mycket gäng som kan bli läckage,
Kika här > [media]
Jag slutar att gänga när jag känner att det börjar nypa.en del. Går ju att efterdra då också.
Han i videon säger max 3 varv ungefär, men så frågan man på rinkaby rör hur mycket gängtejp man ska använde så säger de, och jag citerar, "man ska ha så mycket att du knappt ser gängorna"... Vilket innebär typ minst 15 varv eller något beroende på gängan. Har en gänga som inte varit tät, när jag kört väldigt få varv, dock var det plast mot galvat.
Sjukt irriterande att folk säger olika på detta. Men jag får nog prova mig fram och gäng om, om det behövs. Eller bara köra gängsnörre.
Vänta va? Fler varv till plast? Det står det ju inte på förpackningen, det på förpackningen är då enligt din lista för metal. Det står ju på förpackningen att det är för både plast och metal.TotalControl skrev:
Det förklarar en del. Var hittade du den infon?
jag körde med 110 spiralborr i 115 röret när jag stötte på en större sten som jag också fick upp.K K1983 skrev:@TotalControl Jag har stött på sten och fått göra nya borrhål flera gånger. På vägen ner har det, förutom större stenar, varit lager av lera blandat med grus vilket varit minst sagt svettigt att ta sig igenom, men nu är jag nere på 3,5 meter och det står ca 10-20 cm vatten i hålet nu. Det verkar dock som om jag har en ny sten i vägen nu, men den är på "kanten" i hålet vilket gör att jag funderar på att beställa 115 mm filter- & brunnsrör från Tyskland nu och hoppas att dessa ska kunna smita förbi stenen. Det är dock fortfarande ganska hårt material, så jag funderar på om man även ska beställa någon borr för att eventuellt behöva borra inuti filter- & brunnsröret. Skulle det funka? Dvs innan jag byter till kiespumpen.
Har också använt 110 riverside borren till lera som också har funkat bra.
Kul att höra att det verkar funka! Beställde grejerna för en vecka sedan så jag hoppas på en leverans om några dagar.D Diodor skrev:
@Spidertotz Hur går det med dina kopplingar?
Jodå! Efter infon med att använda mer gängsnöre till plast så kopplade jag ihop allt, limmade allt på trycksidan och gängade allt på trycksidan. Nu funkar det mycket bättre och det kommer ingen luft!TotalControl skrev:
Har enbart problem med att 2 gängor på trycksidan inte är tätta som jag ska spänna mer, samt att pvc kulventilen inte verkar tätt så jag behöver spänna den också.