Om jag fattar din beskrivning rätt så fungerar det direkt mot spetsen?
Då är det nog det @Mardigan brukar vara inne på att då är du inte så beroende av "tillriningen" som med PEM i spetsröret utan du skapar ett större undertryck direkt utanför silen där vattnet är. Med PEM slang så har du mest undertryck direkt utanför PEM öppningen som blir mindre undertryck ju längre ut du kommer.
Det är skillnaden i tryck som förflyttar vattnet.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om jag fattar din beskrivning rätt så fungerar det direkt mot spetsen?
Då är det nog det @Mardigan brukar vara inne på att då är du inte så beroende av "tillriningen" som med PEM i spetsröret utan du skapar ett större undertryck direkt utanför silen där vattnet är. Med PEM slang så har du mest undertryck direkt utanför PEM öppningen som blir mindre undertryck ju längre ut du kommer.
Det är skillnaden i tryck som förflyttar vattnet.
Aha okej, så det är anledningen till att pumpen inte orkade när jag hade PEM-slangen nere i brunnen?

Det är en teori. Sen om du kör med bara PEM32 ner i brunnen så kan du aldrig få 50l/min heller. Du har nog förbrukat dina 7-8meter i lyfthöjd redan vid ca 30 l/min.

Jag bankade ned min spets ca 5 meter. Där tog det stopp. Jag gjorde en miss att inte stanna på 4.5 meter för där gick det väldigt lätt att banka.
Har ägnat dagen med att dra upp röret. Suttit som fan! Drog upp den en halv meter och fick bra tillrinning men inte tillräckligt. Eftersom röret gick sönder vid 5 meter så beslutade jag mig att börja om från början och drog upp allt. När jag fick upp röret så ser jag att det sitter lera i hålen till filtret ca en halv meter upp. Antar att det gör rätt mycket för tillrinningen. Har spolat rent röret nu och ska prova slå ned det igen imorgon till 4.5 meter och se ifall där finns tillräckligt med vatten.

Och leran…går det att slå sig igenom den eller det är inte lönt eftersom hålen sätts igen?

K korthoga skrev:
Jag bankade ned min spets ca 5 meter. Där tog det stopp. Jag gjorde en miss att inte stanna på 4.5 meter för där gick det väldigt lätt att banka.
Har ägnat dagen med att dra upp röret. Suttit som fan! Drog upp den en halv meter och fick bra tillrinning men inte tillräckligt. Eftersom röret gick sönder vid 5 meter så beslutade jag mig att börja om från början och drog upp allt. När jag fick upp röret så ser jag att det sitter lera i hålen till filtret ca en halv meter upp. Antar att det gör rätt mycket för tillrinningen. Har spolat rent röret nu och ska prova slå ned det igen imorgon till 4.5 meter och se ifall där finns tillräckligt med vatten.

Och leran…går det att slå sig igenom den eller det är inte lönt eftersom hålen sätts igen?
Jag har testat att slå spets ner i lera men mina rör deformerades till sist eftersom det behövdes mer kraft att få ner spetsen än vad rören klarade av. Jag tror att det är tekniskt möjligt och det kan gå att backspola silen om man väl kommer igenom. Däremot vet man ju aldrig hur tjockt lerlagret är. Hos mig är leran mer än 4,5m.
Var silen ren från sand invändigt?

K korthoga skrev:

Som @Mardigan säger kan man slå sig igenom leran, men man behöver vara försiktig. Jag hade lera på 6 meter och slog mig ner till 8 meter innan leran försvann och där under var det bra tillrinning. Viktigt att spola ner vatten i spetsen hela tiden då det hjälper väldigt mycket.

M Mardigan skrev:
Jag har testat att slå spets ner i lera men mina rör deformerades till sist eftersom det behövdes mer kraft att få ner spetsen än vad rören klarade av. Jag tror att det är tekniskt möjligt och det kan gå att backspola silen om man väl kommer igenom. Däremot vet man ju aldrig hur tjockt lerlagret är. Hos mig är leran mer än 4,5m.
Var silen ren från sand invändigt?

Mina rör deformerades också i leran. Slog ned den till 4.5 meter och fick tillrinning. Men inte riktigt vad jag önskat.

Känner inte att det är lönt att slå längre ned eftersom leran förstörde rören på 5 meter sist.

Vad är nästa utväg, ett 110 rör som man gräver i och för ned allt eftersom?

K korthoga skrev:
Mina rör deformerades också i leran. Slog ned den till 4.5 meter och fick tillrinning. Men inte riktigt vad jag önskat.

Känner inte att det är lönt att slå längre ned eftersom leran förstörde rören på 5 meter sist.

[video]
Nej nästa test är att lära sig spola ner pemsilar med markduk runt. Jag undrade om din sil var helt ren från sand. En granne slog ner rörspets men fick inte så högt flöde och fick hela tiden upp sand. Då spolade vi upp spetsen, drog markduk runt och stoppade ner den i spolröret igen. Efter det slapp han sanden och det blev högre flöde. Sen har vi spolat ner en eller två silar till där för att öka flödet ytterligare. Varför flödet kan öka med markduk vet jag inte men misstänker att det beror på att om röret fylls med sand så minskar den filtrerande ytan? Är ute på lite halvdjupt vatten här så vet inte om det är sant.
En fördel med att spola är att du inte kan spola i lera och därför vet du precis när du når leran.

M Mardigan skrev:
Nej nästa test är att lära sig spola ner pemsilar med markduk runt. Jag undrade om din sil var helt ren från sand. En granne slog ner rörspets men fick inte så högt flöde och fick hela tiden upp sand. Då spolade vi upp spetsen, drog markduk runt och stoppade ner den i spolröret igen. Efter det slapp han sanden och det blev högre flöde. Sen har vi spolat ner en eller två silar till där för att öka flödet ytterligare. Varför flödet kan öka med markduk vet jag inte men misstänker att det beror på att om röret fylls med sand så minskar den filtrerande ytan? Är ute på lite halvdjupt vatten här så vet inte om det är sant.
En fördel med att spola är att du inte kan spola i lera och därför vet du precis när du når leran.
Nej det var inte helt rent från sand. Det kommer upp en del sand. Inte jättemycket. Har inte prylar till att spola ner något och eftersom jag vet att leran ligger på 5 meter känns det inte lönt att spola ned något till leran, eller?

K korthoga skrev:
Nej det var inte helt rent från sand. Det kommer upp en del sand. Inte jättemycket. Har inte prylar till att spola ner något och eftersom jag vet att leran ligger på 5 meter känns det inte lönt att spola ned något till leran, eller?
Leran i våra trakter ligger mellan 4-5,5m och vi lägger alltid silarna över lera. Grundvatten på ca 2m. Men för högre flöden kan man parallellkoppla flera silar. Det ser dock ut som att du får väldigt lågt flöde så kanske inte kan bli tillräckligt ovan leran? Testa också att backspola silen med så högt flöde du kan frambringa.

Du kan ju alltid testa att försöka driva spetsen genom leran.

Det går att spola med låga flöden, jag testade lite med en rörspets som jag demonterat själva spetsen på. Tryck på mitt namn och kolla mina filmer, där spolar jag med 30 minutliter och bara en slang nerstucken till botten på silen. Du kan koppla din pump till en vattenfylld soptunna eller barnpol och testa? Spolar man så ser man vad man har för fraktioner på vägen ner eftersom det man spolar bort kommer upp med vattnet.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Leran i våra trakter ligger mellan 4-5,5m och vi lägger alltid silarna över lera. Grundvatten på ca 2m. Men för högre flöden kan man parallellkoppla flera silar. Det ser dock ut som att du får väldigt lågt flöde så kanske inte kan bli tillräckligt ovan leran? Testa också att backspola silen med så högt flöde du kan frambringa.

Du kan ju alltid testa att försöka driva spetsen genom leran.

Det går att spola med låga flöden, jag testade lite med en rörspets som jag demonterat själva spetsen på. Tryck på mitt namn och kolla mina filmer, där spolar jag med 30 minutliter och bara en slang nerstucken till botten på silen. Du kan koppla din pump till en vattenfylld soptunna eller barnpol och testa? Spolar man så ser man vad man har för fraktioner på vägen ner eftersom det man spolar bort kommer upp med vattnet.
Det kommer vatten redan vid 2 meter. Men absolut inte tillräckligt och inte heller tillräckligt vid 4.5 meter. Pumpen fick gå någon timme och jag stoppade ned slangen i röret och slopade. Vattnet var ganska rent i slutet men fortfarande inget flöde att prata om.

Jag fyller en soptunna med vatten, tar min kraftigaste pump och stoppar ned det här blåa röret i marken och sen en slang i röret så sjunker den sakta ner när man står på det? Var det så skogsmusen gjorde? Sen när man kommer ned till lera så får man ta en borr och borra inuti röret?

Grannen fick borrat av en firma till 15 meter. Där fanns det gott om vatten. Synd man inte gjorde det för 20 000 när man byggde huset för sju år sen. De skulle ha 75 000 idag.

https://www.erdbohrer.de/Brunnenfil....html?MODsid=9588eb9e6dabb2ccabba32afd6cb442f

K korthoga skrev:

[video]
Tänk på att om du har sand i vattnet så kommer det sätta igen de små hålen på en sådan spridare och kan ge ett missvisande flöde. Bättre att under loppet som man testar, använda en spridare utan filter och med ett stort öppet hål.

• Gilla
korthoga
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Det kommer vatten redan vid 2 meter. Men absolut inte tillräckligt och inte heller tillräckligt vid 4.5 meter. Pumpen fick gå någon timme och jag stoppade ned slangen i röret och slopade. Vattnet var ganska rent i slutet men fortfarande inget flöde att prata om.

Jag fyller en soptunna med vatten, tar min kraftigaste pump och stoppar ned det här blåa röret i marken och sen en slang i röret så sjunker den sakta ner när man står på det? Var det så skogsmusen gjorde? Sen när man kommer ned till lera så får man ta en borr och borra inuti röret?

Grannen fick borrat av en firma till 15 meter. Där fanns det gott om vatten. Synd man inte gjorde det för 20 000 när man byggde huset för sju år sen. De skulle ha 75 000 idag.

[länk]
När du backspolar silen så ska du inte ha öppet röret i toppen utan tvinga ut så högt flöde som möjligt ut genom silen, eventuell sand i silen kan du dock spola ut genom att sticka ner en klenare slang till botten och spola upp det som ligger i röret.
När jag menar spola ner silar så menar jag ovan leran och med ex avloppsrör i dim 50 eller 75mm. Spolröret används enbart för att göra ett hål rakt ner i sanden. Man stoppar sedan ner en pemsil i spolröret innan man drar upp spolröret med silen kvar i marken.
Vill du däremot genom leran kan man sätta ner ett grövre foderrör ner till leran ex160mm avloppsrör och sedan försöka få ner en filterbrunn genom lerlagret, då krävs det lerborr.
Foderröret får man ner genom att använda kiespump eller plunch. Det går kanske att spola ner ett 160 rör också men krävs nog höga flöden. Man kan även skippa foderröret och börja med filterbrunnen direkt men jag skulle rekommendera foderrör till leran eftersom att du vet att den finns och att du måste igenom.

Men om jag vore i dina kläder så hade jag försökt få upp flödet ovanför leran innan man köper filterbrunn, kiespump och lerborr.
Köp två st 2m långa 50mm avloppsrör på biltema eller jula. Kapa bort flänsen där gummipackningen sitter på det ena röret, men bara precis bakom flänsen. Du måste kunna trä i det andra röret. Sätt 2-3 popnit när du trätt i det andra röret och fixa så att du kan koppla en slang från din pump till änden med gummitätning kvar. Prova sen att spola ner dessa 4m rör ner i marken. Funkar det att spola så kan du göra en pemsil och testa vad det ger för flöde. Vet att @upa fick dåligt flöde sista halvmetern innan leran så det räcker kanske att gå ner 4m.

• Gilla
korthoga och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer bra att jag får bättre flöde en halvmeter ovan leran. Jag misstänker att det beror på att den halvmetern är en blandad ”övergångsfraktion” från grus till lera och därför har för mkt 0-fraktioner som ställer till det. Som @Mardigan skrev innan går det ju att se vilka fraktioner som kommer upp när man spolar ner ett rör. (Jag var lite väll ”hetsig” när jag spolade eftersom det är så jäkla enkelt och kul men tar man det lite lugnt på vägen ner så ser man tydligt vad som kommer upp.) Jag har sparade prover från varje halvmeter när jag försökte få ner en filterbrunn som tydligt visar på att det är mkt fina fraktioner (inte fina som i bra då utan nära 0-fraktioner som är skit..) just ovan leran.
Så var/är det i backen där jag bor och det behöver inte alls betyda att det ser lika dant ut ngn annan stans men ser det som ganska troligt att det finns en viss ”övergång” mellan lagren i backen där det är blandat.
Kan tillägga att den fraktionen som jag tog upp innan jag kom ner till leran var väldigt fin men upplevdes inte alls som lera men efter att det torkat blev det ändå styvt likt en sten.

• Gilla
korthoga och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Tänk på att om du har sand i vattnet så kommer det sätta igen de små hålen på en sådan spridare och kan ge ett missvisande flöde. Bättre att under loppet som man testar, använda en spridare utan filter och med ett stort öppet hål.
Det gjorde jag och när jag fick upp klart vatten så kopplade jag på spridaren för att se hur dåligt tryck det faktiskt var. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.