804 380 läst · 6 209 svar
804k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
K korthoga skrev:
Kan det vara så att du gått ner i lera iom att det inte ger nåt flöde och spetsen sätter sig längre ner? Isf är frågan om du ska försöka ta dig genom leran eller parallellkoppla fler spetsar ovan lera. Nämnvärt är att om vi parallellkopplar får vi inte dubbelt flöde. Ger första silen 20 minutliter brukar det ge runt 30 om vi parallellkopplar två silar med samma pump.K korthoga skrev:
Ngn i närheten av Kristianstad som är igång och behöver komplettera? Har 2 st DN 115 med TNA samt 2 st DN 115 med trapezgewinde. Kostar gratis så bara att hämta annars åker de på tippen. Har även 2 ”dåliga” med TNA som funkar till stupstocken eller överst då de saknar ”hongänga”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ingen annan är intresserad kan jag tänka mig lite extra rör men får isfall ta mig förbi under vecka 27 när semestern börjarU upa skrev:
Synd att det inte gick med filterbrunn, men verkar lösa sig med spolspetsen Räcker nog gott till ditt bevattningssystem.U upa skrev:
Hur går det med spetsen förresten? Håller du ett flöde över den?
Tja.. Jag är en vetgirig typ och jag lärde mig en massa under mina försök att få ner en filterbrunn. Skulle varit kul att se vad det fanns för fraktioner under leran och hur mkt vatten som lurar därunder men eftersom spolspets verkar ge mig vad jag behöver så finns ingen (sansad) anledning att fortsätta likt Don Quijote när Sancho Panza redan funnit lösningen..TotalControl skrev:
Eftersom jag är ngt av en människa som drivs av projekt så har våra fönster bytts ut och huset målats om mm mm vilket har inneburit att bevattningssystemet fått vila lite samt att det även är ett par ton grus till gjutningen av förrådsgrunden just där pump och ventiler ska grävas ner.. Har varit ute och provpumpat lite i år men det är allt. Det gav 30 l/min utan att flämta direkt men när jag pressade det hela så kom det med en del bubblor. (Kanske en dålig koppling men kan även vara gränsen för vad mina 2 seriekopplade pemsilar vill ge under mina förutsättningar.) Siktar på att ha ca 15 l/min i varje zon så har jag hälften till godo och bör då även klara ett år om grundvattnet är lågt..?
Kikat lite mer på Pedrollopumpen du länkade till och inte hittat ngn bättre.
Ngt tips på flödescontoller eller är det enklast att köra på hydrofor?
Wilo har en flödescontroller som säljs bla på rinkaby. Själv tänkt att köpa en sån. Men måste man inte ha en hydropress ändå för att en flödescontroller ska fungera? Eller vad ska annars ge flödet som startar pumpen?U upa skrev:Tja.. Jag är en vetgirig typ och jag lärde mig en massa under mina försök att få ner en filterbrunn. Skulle varit kul att se vad det fanns för fraktioner under leran och hur mkt vatten som lurar därunder men eftersom spolspets verkar ge mig vad jag behöver så finns ingen (sansad) anledning att fortsätta likt Don Quijote när Sancho Panza redan funnit lösningen..
Eftersom jag är ngt av en människa som drivs av projekt så har våra fönster bytts ut och huset målats om mm mm vilket har inneburit att bevattningssystemet fått vila lite samt att det även är ett par ton grus till gjutningen av förrådsgrunden just där pump och ventiler ska grävas ner.. Har varit ute och provpumpat lite i år men det är allt. Det gav 30 l/min utan att flämta direkt men när jag pressade det hela så kom det med en del bubblor. (Kanske en dålig koppling men kan även vara gränsen för vad mina 2 seriekopplade pemsilar vill ge under mina förutsättningar.) Siktar på att ha ca 15 l/min i varje zon så har jag hälften till godo och bör då även klara ett år om grundvattnet är lågt..?
Kikat lite mer på Pedrollopumpen du länkade till och inte hittat ngn bättre.
Ngt tips på flödescontoller eller är det enklast att köra på hydrofor?
@upa Ah märkte att du var en tjurig jävel som inte gav upp i första taget
Silarna blir nog perfekt.
Jag kör som sagt en PresFlo https://www.fontario.de/PRESFLO-THE...IC-JOURNALISM-DICOUNT-ONLY-WITH-WELL-PIPE-SET
Den fungerar ju förjävla bra. Dock så tycker jag den är rätt plastig och min har börjar läcka lite vid manometern så jag får några onödiga pumpstarter per dag. Funktionen fungerar som sagt riktigt bra.
Det sägs att en pump mår mycket bättre av att jobba mot en tank. Dämpar ut momentripplet från pumpen. Har inte fundera så mycket på det påståendet och inte läst mer om det.
Först var jag lite inne på att ha en tank men jag har så stora flöden på vissa zoner så tanken skulle behövt vara rätt stor så jag fimpade den iden.
Men vid dina flöden så skulle jag absolut läsa/lära mer om det. Kollar man jänkarna så verkar de flesta köra med tank.
Jag kör som sagt en PresFlo https://www.fontario.de/PRESFLO-THE...IC-JOURNALISM-DICOUNT-ONLY-WITH-WELL-PIPE-SET
Den fungerar ju förjävla bra. Dock så tycker jag den är rätt plastig och min har börjar läcka lite vid manometern så jag får några onödiga pumpstarter per dag. Funktionen fungerar som sagt riktigt bra.
Det sägs att en pump mår mycket bättre av att jobba mot en tank. Dämpar ut momentripplet från pumpen. Har inte fundera så mycket på det påståendet och inte läst mer om det.
Först var jag lite inne på att ha en tank men jag har så stora flöden på vissa zoner så tanken skulle behövt vara rätt stor så jag fimpade den iden.
Men vid dina flöden så skulle jag absolut läsa/lära mer om det. Kollar man jänkarna så verkar de flesta köra med tank.
Nej det ska inte behövas. Den har en liten mini kammare (hydrofor) inbyggd.M Mardigan skrev:
Lyckats missa Wilon på Rinkaby men den verkar ha det jag är ute efter.M Mardigan skrev:
Nja.. Nog snarare så att jag är ganska positiv jävel och att det tar FÖR lång tid innan jag blir tjurig..TotalControl skrev:@upa Ah märkte att du var en tjurig jävel som inte gav upp i första taget
Jag kör som sagt en PresFlo [länk]
Hmm.. Har inte så bra koll på det här med pumpar och vad/hur som är bäst. Som jag tänkt är tanken till för att man ska kunna ta ut småmängder med vatten utan att pumpen måste starta varje gång. Absolut en fördel i många avseenden men så som vi använder (och kommer använda) vattnet här så tar vi aldrig ut så små mängder utan pumpen får gå en sväng ändå. Tänkte då att det kanske var smartare att skippa tanken helt enkelt och ha mer ”direktstyrning”. Får se om jag hittar ngn bra kvällsläsning och kan sortera lite i ”pros and cons”.