M Mardigan skrev:
Ljudet går att åtgärda med att gräva en pumpbrunn. Annars är min erfarenhet att flerstegspumpar ofta är tystare än en enstegspump, de har nog även flackare kurva. Tyvärr är flerstegspumpar oftast dyrare. En väldigt prisvärd pump är biltemas 1300W pumpautomat, men den väsnas rätt mycket och har onödigt stor motor för dina behov (elen är ju inte gratis längre). Expondo har även jetpumpar och dem är generellt väldigt billiga. Några av dem ser ut att vara flerstegspumpar. Om dom är bra har jag ingen aning om. [länk]
Pumpbrunn är planerad men platsen ligger tyvärr just nu under ett par ton grus till andra projekt..:sweat::crysmile:
Biltemas är ju en pumpautomat men tänkte testa köra på flödeskontroller (lr vad det nu heter?) i denna installationen. Expondos va ju vettiga i pris men kör nog hellre på säkrare kort..:thinking:

Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet inte vilken prisklass du har tänkt dig?

Här finns en DAB pump med hyffsad spec.

[länk]

Sen finns det ju en annan model av Pedrello med rätt platt kurva.

[länk]

2a eller 2b beroende på mottryck i ditt system. Men antar att du kommer köra 2.8bar strypta sprinkler. Så något över det för att klara tryckfallen i ditt system men ändå ha +2,8 bar över till sprinklerna vid 15 l/min..
Tja.. Pris är ju alltid relativt funktionen så har inte satt ngn siffra.
Även den mindre Pedrollon har lite bättre siffror än DABen när jag jämför och kostar inte speciellt mkt mer så ställer in siktet för nu på den. Har du något förslag på lämplig ”flödeskontroll” (gärna med torrkörningsskydd)?
Tanken har hela tiden varit att köra Hunters MP rotator med deras PRS40(2,8bar) spridarhus men pga av lite förändringar i trädgården har jag just ritat om, skapat en tabell och stött på en del problem..
Som min gräsmatta ser ut innebär det att jag i en zon behöver köra MP800sr och MP815 vilket inte är mer problem än att det krävs lite mer planering under säsongen pga av att de spridarna lämnar dubbel så många mm/hr. Vad som är värre är att väldigt många av spridarna verkligen måste gå att strypa alla 25% som det står i deras tabell för att inte kasta på fasaden etc. Jag har även samma problem på andra hållet där spridaren måste kasta fullt enligt tabell för att uppnå ”head to head”. (Dvs så har jag väldig små justeringsmöjligheter när det väl kommer till verklig drift.)
Har börjat så smått att kika på Rain birds motsvarigheter och kommer att skapa en tabell för att se om de lirar bättre med mina mått. Det innebär isf att jag behöver 3,1bar till spridarhuvudena (Rain bird 1804 PRS 45) och att det (om jag inte delar på fler zoner) blir fler l/min i zonerna då deras R-VAN har 18 mm/hr istället för Hunters 11 mm/hr.

Ah låter som du har lite meckigt att få till det. Jag har strypt några för att just inte träffa fasaden.
Det gör inte så mycket att det inte blir head to head exakt. Visst det blir inte perfekt men ibland är det svårt att få till.

Ja, precis. (y)
Har några spridare som inte når hela vägen fram samt några som kastar lite för långt men fått till det hyfsat tycker jag.
Hur menar du med strypt? Mer än de 25% man kan göra på huvudet och isf hur..?
Sitter på jobbet så har bara en tidig bild som fått lite mindre förändringar sen dess.
Ritning av en trädgård med måttangivelser och spridningsområden för bevattningssystem, visar planering av området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har man hållt på hela dagen. Fick upp 10 liter i minuten på 4 meter. Inte mycket att hänga i granen. Slog ned den en meter till och där var ingenting alls på 5 meter. På vägen ned till 5 meter så gick det väldigt lätt att slå en bit. Såhär i efterhand så tror jag att det kan varit ett lager med vatten på ca 4.5 meter med tanke på hur lätt det gick att slå ned.
När jag skulle slå ned den sjätte metern så gick det riktigt trögt och sen så small röret efter bara 10 cm.
Röret gick sönder precis i ytan med marken. Bara till att dra upp en bit, gänga om och slå ner igen. Jag fick ner ett spännband som jag gjorde till en ögla i hålet. Fick fäste en meter ner på en muff och sen började jag dra upp med en domkraft. Tror du röret släppte? Nej, spännbandet small. Röret rörde sig inte ur fläcken. Underbart. :crysmile:

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Då har man hållt på hela dagen. Fick upp 10 liter i minuten på 4 meter. Inte mycket att hänga i granen. Slog ned den en meter till och där var ingenting alls på 5 meter. På vägen ned till 5 meter så gick det väldigt lätt att slå en bit. Såhär i efterhand så tror jag att det kan varit ett lager med vatten på ca 4.5 meter med tanke på hur lätt det gick att slå ned.
När jag skulle slå ned den sjätte metern så gick det riktigt trögt och sen så small röret efter bara 10 cm.
Röret gick sönder precis i ytan med marken. Bara till att dra upp en bit, gänga om och slå ner igen. Jag fick ner ett spännband som jag gjorde till en ögla i hålet. Fick fäste en meter ner på en muff och sen började jag dra upp med en domkraft. Tror du röret släppte? Nej, spännbandet small. Röret rörde sig inte ur fläcken. Underbart. :crysmile:
Ajdå. På det igen. Då sitter det ordentligt. Vet inte om det hjälper i detta fallet men om man vill dra upp det lite kan man som jag provade att använda dubbla rörtänger som man greppa tag i röret. Jag satte dem omlott och fick då ganska bra fäste. Sen domkraft eller motorlyft på det.

U upa skrev:
Ja, precis. (y)
Har några spridare som inte når hela vägen fram samt några som kastar lite för långt men fått till det hyfsat tycker jag.
Hur menar du med strypt? Mer än de 25% man kan göra på huvudet och isf hur..?
Sitter på jobbet så har bara en tidig bild som fått lite mindre förändringar sen dess.
[bild]
Ser ut som en väl tänkt planering som inte kommer lämna ett gräsblad torrt :)
Jag skulle använda PRS30 huvud där du har 2.6 till 3.1m på din ritning. Med PRS30 så kan du justera ner till munstyckets MIN radius som är 2.5m. Du ser i specarna vilket spann det kastar. MIN avser med PRS30 och justerat munstycke, Nominell PRS40. Över nominell rekomenderar man inte för misting. Under MIN 2.1 bar (PRS30) rekomenderar man inte heller.

Tex om du skulle behöva 4.5 meter radius. Då ska du inte välja MP1000 vid 3.8 bar som ger just 4.5 meter, utan gå upp ett steg till MP2000 med PRS30 som ger dig möjlighet mellan 4,0-5,6 meter radius inom det rekomenderade trycken.

Det är det som är det fina med MProtator och deras PRS då även mm/h inte påverkas.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ser ut som en väl tänkt planering som inte kommer lämna ett gräsblad torrt :)
Jag skulle använda PRS30 huvud där du har 2.6 till 3.1m på din ritning. Med PRS30 så kan du justera ner till munstyckets MIN radius som är 2.5m. Du ser i specarna vilket spann det kastar. MIN avser med PRS30 och justerat munstycke, Nominell PRS40. Över nominell rekomenderar man inte för misting. Under MIN 2.1 bar (PRS30) rekomenderar man inte heller.

Tex om du skulle behöva 4.5 meter radius. Då ska du inte välja MP1000 vid 3.8 bar som ger just 4.5 meter, utan gå upp ett steg till MP2000 med PRS30 som ger dig möjlighet mellan 4,0-5,6 meter radius inom det rekomenderade trycken.

Det är det som är det fina med MProtator och deras PRS då även mm/h inte påverkas.
Då har jag förstått tabellerna korrekt. (y) Men…
Enligt deras tabell på en MP1000 så kastar den 3,7m med 2,0bars tryck vilket isf ger 2,75m kastlängd om man stryper fullt med 25%… PRS30 ger ju 2,1bar vilket innebär ytterligare längre kastlängd och garanterat vatten där jag inte vill ha det.
Så antingen stämmer inte tabellen med verkligheten eller har jag helt missuppfattat ngt..?:thinking:

U upa skrev:
Då har jag förstått tabellerna korrekt. (y) Men…
Enligt deras tabell på en MP1000 så kastar den 3,7m med 2,0bars tryck vilket isf ger 2,75m kastlängd om man stryper fullt med 25%… PRS30 ger ju 2,1bar vilket innebär ytterligare längre kastlängd och garanterat vatten där jag inte vill ha det.
Så antingen stämmer inte tabellen med verkligheten eller har jag helt missuppfattat ngt..?:thinking:
Ja does not compute om man läser bara tabellen. Men man specar MIN kastlängd 2,5m tillsammans med PRS30.Så måste vara något som gör att det blir mindre än 2.75m.

• Pair with Pro-Spray PRS30 pop-up for pressure regulation to 2.1 bar; 210 kPa for minimum radius settings
MP1000 Radius:2.5 to 4.5 m
Så man får ju anta att informationen stämmer.

Enklast är nog bara att köpa ett huvud och testa innan stor beställning.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Hade en intressant disskution på Rinkaby rör idag angående mitt problem med att suga luft.

Han jag pratade med menade på att min problem troligen ligger i mina unionkopplingar, då de inte klarar av att vara i vakum.

Han föreslog att dra gladpack runt kopplingarna för att testa dem. Får testa det.

Skumt. Mina fungerar.
Har du tätat dina med något?

Nope bara den inbyggda o-ringen. Får säga till Rinkaby att sluta sälja junk ;)

Nope bara den inbyggda o-ringen. Får säga till Rinkaby att sluta sälja junk ;)
Hehe okej. Spänner du dem med verktyg?

Yepp med gripen eller rörtång.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.