16 490 läst · 89 svar
16k läst
89 svar
Rörmokaren kopplade fel -vem betalar?
Varmvattnet i dina kramar kommer från din värmeväxlare. Jag antar att det inte kommer kokande vatten ur dina vattenkranar? Du kan mäta temperaturen genom att hålla en termometer under kranen.C Cam Kir skrev:Jag googlade lite snabbt och varmvatten från fjärrvärmenätet är 90-120 när den lämnar verket. Om det stämmer för min anslutning och stad vet jag inte.
Det rinner långsamt men hörbart vatten in i maskinen när den är avstängd tills den fyller trumman till kanten. Sen rinner det ut. Tar en halvtimme att fyllas upp till kanten. Testade tvätta en maskin för att den ev skulle återställa ventiler. (Den avbröts igår i körningen pga temperaturen och kanske lämnades i fel läge).
Vi får stänga av vattnet på rör-brytaren.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 893 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 893 inlägg
Oavsett så har rörmokaren orsakat en skada. Gör du märken i en dörr då är det klantigt och det är också en skada.L lat skrev:
Redigerat:
Hehehe, ja du har rätt. Får mäta när jag kommer hem. Ja, det låter orimligt att vattnet skulle vara så varmt. 😳D DE73 skrev:
Är den första fakturan redan betald. Om den är det, så ska rörmokaren dra om rören, helt utan kostnad.C Cam Kir skrev:
Är den däremot inte betald ännu, så är det rimliga att göra som rörmokaren föreslår. Just för att det är löpande räkning.
Vad gäller tvättmaskinen ser jag ingen som helst möjlighet till att den skulle gå sönder av varmvatten. Maskinen tvättar med varmare vatten än 50-60grader. Ventiler i inloppet är av plast och gummi. De smälter inte inte vid 50-60grader. Mest troligt är att tätningsringen i inloppsslangen hamnat snett, eller ramlat bort. Endra när ni kopplade bort maskinen, eller kopplade in den.
Skruva bort inloppsslangen och titta i skruvkopplingen, om tätningsringen sitter där.
Vilken fantastisk affärside den här rörmokaren har. Kan jag också få betalt för att komma hem till dig TS och koppla om lite sen kör vi löpande när jag åtgärdar skadan?
C Cam Kir skrev:
Ja, hoppas att du har rätt! Ska de om jag/sambon kan kolla själv.A AG A skrev:Är den första fakturan redan betald. Om den är det, så ska rörmokaren dra om rören, helt utan kostnad.
Är den däremot inte betald ännu, så är det rimliga att göra som rörmokaren föreslår. Just för att det är löpande räkning.
Vad gäller tvättmaskinen ser jag ingen som helst möjlighet till att den skulle gå sönder av varmvatten. Maskinen tvättar med varmare vatten än 50-60grader. Ventiler i inloppet är av plast och gummi. De smälter inte inte vid 50-60grader. Mest troligt är att tätningsringen i inloppsslangen hamnat snett, eller ramlat bort. Endra när ni kopplade bort maskinen, eller kopplade in den.
Skruva bort inloppsslangen och titta i skruvkopplingen, om tätningsringen sitter där.
Nu var det ju inte riktigt så rörmokaren sa. Eller du glömde iallafall den lilla detaljen att han skulle stryka timmar från när han kopplade fel.Farstatjej90 skrev:
Jag har kollat upp killens företag. Han är 24 och startade sitt företag för någon vecka sedan. Han är faktiskt väldigt modig/driven.
Han kom och drog rätt rören så det är klart och har bett mig om info om tvättmaskinen så att han kan skicka en dm kille.
Han klantade sig, men gör faktiskt bra ifrån sig. Jag önskar honom allt väl! 🌷
(Och vattnet är uppmätt till 54 grader 😉)
Han kom och drog rätt rören så det är klart och har bett mig om info om tvättmaskinen så att han kan skicka en dm kille.
Han klantade sig, men gör faktiskt bra ifrån sig. Jag önskar honom allt väl! 🌷
(Och vattnet är uppmätt till 54 grader 😉)
Varför skall TS acceptera löpande räkning, det är fortfarande varmvatten i ledningen för kallvatten? Eller tänker du att TS skulle locka in rörmokaren med antydan om betalning men som hålls inne?A AG A skrev:Är den första fakturan redan betald. Om den är det, så ska rörmokaren dra om rören, helt utan kostnad.
Att fakturan är betald står i första inlägget.
Eftersom TM-trumman fylls med vatten (#27) lär det inte vara en packning som knasar, det låter mer som tilloppsventilen inte stänger.
Jag betalade direkt. Var så nöjd initialt och tänkte det är svårt att ligga ute med pengar som ung/ny företagare.fam-lundborg skrev:Varför skall TS acceptera löpande räkning, det är fortfarande varmvatten i ledningen för kallvatten? Eller tänker du att TS skulle locka in rörmokaren med antydan om betalning men som hålls inne?
Eftersom TM-trumman fylls med vatten (#27) lär det inte vara en packning som knasar, det låter mer som tilloppsventilen inte stänger.
Jag noterar tilloppsventil. Jättetack för tips! Jag är inget elektronik proffs, men jag och sambon skulle med era tips iaf kunna utesluta lätta fixar.
Tack till alla kommentarer för den delen. En del saker är nya när man köper hus och då är ni guld värda. 🌟
Vadå acceptera löpande räkning? Rörmokaren nenar ju bara att de från början kommit överens om löpande räkning. Det är inget som skulle ändras. Hade det varit fast räkning från början, så hade det bara varit för rörmokaren att fixa det, utan någon kostnadsändring.fam-lundborg skrev:Varför skall TS acceptera löpande räkning, det är fortfarande varmvatten i ledningen för kallvatten? Eller tänker du att TS skulle locka in rörmokaren med antydan om betalning men som hålls inne?
Men då det nu var löpande så skulle endera TS eller rörmokaren förlorat på det. Alltså ville han stryka timmarna sedan tidigare, och börja räkna på nytt när han kopplade in det.
Ja, det var det här var undrande till. Hur man tänker när det är klart, men blir fel.A AG A skrev:Vadå acceptera löpande räkning? Rörmokaren nenar ju bara att de från början kommit överens om löpande räkning. Det är inget som skulle ändras. Hade det varit fast räkning från början, så hade det bara varit för rörmokaren att fixa det, utan någon kostnadsändring.
Men då det nu var löpande så skulle endera TS eller rörmokaren förlorat på det. Alltså ville han stryka timmarna sedan tidigare, och börja räkna på nytt när han kopplade in det.
Det finns kanske logik i det. Nu tog det bara två extra timmar så ev går det på ett ut och då är det en icke fråga.