16 393 läst · 89 svar
16k läst
89 svar
Rörmokaren kopplade fel -vem betalar?
Rörmoakren skall ju åtgärda installationen kostnadsfritt. Inga nya fakturor, då det redan är betalt för ett förväntat korrekt jobb. Du har ingen aning vart det slutar annars. Hans förslag ringer varningsklockor för mig...
Angående tvättmaskinen, så tror jag det är svårt att begära av rörläggaren om någon som helst ersättning, anant än som ren goodwill. Det känns mindre troligt med tanke på hans lite kreativa tanke kring fakturering kring åtgärden.
Det är troligen en packning, som läcker. Kan vara slump. Men mest troligt en kombination av att vattnet var varmt och en 15 år gammal maskin har dåliga uttjänta packningar. Det varma förloppet har sannolikt bidragit. Men hade maskinen varit ny, så hade det troligen inte hänt något. Kan räcka att skruva åt muttern om det är vid inloppet om det läcker där. Är det invändigt så är det ju lite merarbete.
Även om maskinen skulle total havererat så är en 15år gammal maskin ekonomiskt avskriven. Så att förvänta sig en faktisk ersättning här är lite svårt. Be honom byta packningen för tilloppet och dra åt muttern. Förhoppningsvis räcker det. Andra kostnadsdrivande åtgärder kommer det bli en ansvarsfråga som i sista ändan komemr ner till en bevisfråga. Du kommer behöva bevisa att din modell av tvättmaskin skadas av att få in 60 gradigt vatten. Och att det uppkomna läckaget beror på just detta. Många tvättmaskiner är dessutom godkända för varmvatten.
Angående tvättmaskinen, så tror jag det är svårt att begära av rörläggaren om någon som helst ersättning, anant än som ren goodwill. Det känns mindre troligt med tanke på hans lite kreativa tanke kring fakturering kring åtgärden.
Det är troligen en packning, som läcker. Kan vara slump. Men mest troligt en kombination av att vattnet var varmt och en 15 år gammal maskin har dåliga uttjänta packningar. Det varma förloppet har sannolikt bidragit. Men hade maskinen varit ny, så hade det troligen inte hänt något. Kan räcka att skruva åt muttern om det är vid inloppet om det läcker där. Är det invändigt så är det ju lite merarbete.
Även om maskinen skulle total havererat så är en 15år gammal maskin ekonomiskt avskriven. Så att förvänta sig en faktisk ersättning här är lite svårt. Be honom byta packningen för tilloppet och dra åt muttern. Förhoppningsvis räcker det. Andra kostnadsdrivande åtgärder kommer det bli en ansvarsfråga som i sista ändan komemr ner till en bevisfråga. Du kommer behöva bevisa att din modell av tvättmaskin skadas av att få in 60 gradigt vatten. Och att det uppkomna läckaget beror på just detta. Många tvättmaskiner är dessutom godkända för varmvatten.
Redigerat:
Men om du beställer en ny Volvo. Ett par veckor senare får du en Tesla samt en räkning på 1,2miljoner. Du ringer bilförsäljaren och säger att det blivit fel. Han erkänner sitt misstag och byter Teslan mot en Volvo. Är det då inte även rimligt att han justerar fakturan?M mojjen skrev:Rörmoakren skall ju åtgärda installationen kostnadsfritt. Inga nya fakturor, då det redan är betalt för ett förväntat korrekt jobb. Du har ingen aning vart det slutar annars. Hans förslag ringer varningsklockor för mig...
Du får nog förklara dig lite tydligare. Jag är inte tillräckligt skärpt gör att fatta vad du menar.A AG A skrev:
Men om jag ändå skall försöka. Om du köper en ny volvo betalar den avtal. Sen vid leverans så står det en rostig fiat på gården. Om bilförsäljaren då säger att han skall fixa en ny volvo som det stod i avtalet då löser det sig. Men han vet inte om det vlir ett annat pris. Så lättast är att kreditera den gamla betalningen, så ser vi vad volvon kostar sen när han hittat den. Rimligt?
Ok. Jag kollade baksidan av maskinen, men vattenslangen som suttit i den hela tiden sitter kvar. Den är bara i och urkopplad vid kranen en halvmeter bort. Dvs inget kan ha gått sönder genom urkoppling/inkoppling.
Det läcker inuti maskinen. Om jag tar ut tvättmedel facket så ser jag det droppa från ovansidan av hålet, ner i hålet som leder till trumman. Med vattnet påslaget och maskinen är avstängd.
Tips på mer saker jag kan kontrollera själv eller utesluta?
Det läcker inuti maskinen. Om jag tar ut tvättmedel facket så ser jag det droppa från ovansidan av hålet, ner i hålet som leder till trumman. Med vattnet påslaget och maskinen är avstängd.
Tips på mer saker jag kan kontrollera själv eller utesluta?
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Nej, det är ingen packning i någon koppling. Det är läckage i ventilen. Kanske kom det in något skräp i rören under arbetet.
Så felet är ventilen, den kanske kan rengöras, annars är det byte som gäller.
Så felet är ventilen, den kanske kan rengöras, annars är det byte som gäller.
Det du skiver är ganska precis det jag vill säga. Likaså var det precis så rörmokaren sa/gjorde. Dvs river den gamla fakturan, gällande inkoppling av felaktiga röret. Sen räknar man timmar som vanligt för att koppla det rätt.M mojjen skrev:Du får nog förklara dig lite tydligare. Jag är inte tillräckligt skärpt gör att fatta vad du menar.
Men om jag ändå skall försöka. Om du köper en ny volvo betalar den avtal. Sen vid leverans så står det en rostig fiat på gården. Om bilförsäljaren då säger att han skall fixa en ny volvo som det stod i avtalet då löser det sig. Men han vet inte om det vlir ett annat pris. Så lättast är att kreditera den gamla betalningen, så ser vi vad volvon kostar sen när han hittat den. Rimligt?
Fast rörisen har ju tagit betalt för volvon, levererat en fiat och vill fakturera för uppgradeing från fiat till volvoA AG A skrev:
Och det skall han inte göra. Han skall åtgärda sitt misstag utan att skicka en ny faktura.A AG A skrev:
Nu vet vi ju inte säkert om det var en Tesla, eller rostig Fiat han levererat först. Dvs. vi vet inte om det tog längre, eller kortare tid att koppla fel.Hubbe73 skrev:
Hursomhelst så strök han den fakturan och tog bara betalt för att koppla det rätt.
Vidare upptäcktes fel nästan omedelbart. Jag tvivlar på att TS ens hade hunnit få en faktura för det felaktiga arbetet. Än mindre hade han nog hunnit betala.
Är det inte mest rimligt att man får betala för "den bil" man köper. Sålånge det inte varit veckor/månadader av krångel naturligtvis.
Spelar inge roll, en privatperson skriver inte av saker utan det som skadats av vvs felaktiga arbete skall åtgärdas.D Daniel 109 skrev:
Alternativt kan vvs åka och köpa en likvärdig och byta ut den, deponera den gamla mm. Tar en stund som absolut inte TS skall göra / bekosta.
Vi vet ju inte ens vad han har gjort för fel?A AG A skrev:Nu vet vi ju inte säkert om det var en Tesla, eller rostig Fiat han levererat först. Dvs. vi vet inte om det tog längre, eller kortare tid att koppla fel.
Hursomhelst så strök han den fakturan och tog bara betalt för att koppla det rätt.
Vidare upptäcktes fel nästan omedelbart. Jag tvivlar på att TS ens hade hunnit få en faktura för det felaktiga arbetet. Än mindre hade han nog hunnit betala.
Är det inte mest rimligt att man får betala för "den bil" man köper. Sålånge det inte varit veckor/månadader av krångel naturligtvis.
C Cam Kir skrev:Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.
Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?
Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.
Absolut enklast är att låta han rätta till felet!
Därefter bestrider ni hans nya faktura,
Självklart ska ni inte betala 2 ggr