H HEM2121 skrev:
Rörmokaren får väl se till att laga den, rörmokaren står för material och arbete. Det är skadegörelse pga av rörmokarens felaktiga arbete. Har inte rörmokaren den kompetensen så får rörmokaren i första hand (eller du om rörmokaren vägrar ta dit någon som kan). Rörmokaren betalar. Ta detta med Hallo Konsument så att allt blir juridiskt korrekt.
Nej, det är inte skadegörelse.
En 15år gammal maskin är tämligen avskriven. Begagnade tvättmaskiner kostar inte mycket.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte. Med all respekt till trådatartaren, men har vi inte kvar något kritiskt tänkande? Det står på rad två att rörmokaren gjorde fel.

Helt klart är då att han skall rätta till sitt fel kostnadsfritt (förutsatt att första fakturan är betald och att när man bygger det korrekt inte medför några extra kostnader som ändå skulle fallit på kund om man gjort rätt från början).

Har det sedan blivit följdskador pga detta så faller absolut detta även på rörmokaren. Om inte köparen av tjänsten använt maskinen trots att man visste om att den inte skulle klara det.

Men man vet att någon annan gjort fel. Ändå tvivlar man på om man själv är en del av problemet. Självklart inte.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Jag googlade och tror att vår tvättmaskin (som jag tyckte kändes ny och fräsch) nog är 15+ år. Så om den skulle ersättas så rör det sig om 1500 typ. Fast jag får betala 8k för ny motsvarande.

Men, om det bara är en packning så är det kanske värt.
Försök rädda tvättmaskinen. Du får ingen ny som fungerar lika länge som den du har.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte skadegörelse.
En 15år gammal maskin är tämligen avskriven. Begagnade tvättmaskiner kostar inte mycket.
Det spelar ingen roll om maskin är ny eller gammal, det är fortfarande en skada som har orsakats av rörmokarens felaktiga/ej fackmannamässigt utfört arbete. TS har inte begärt en spillandes ny maskin. Lagning eller likvärdig maskin är det TS kan kräva.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Nu har det läckt vatten inatt i källaren från tvättmaskinen.
Har ni kört med tvättmaskinen före vatteninstallation gjordes?

H HEM2121 skrev:
Du kan även ringa och/eller maila till Hallo konsument för att få råd.
Hallå konsument heter det i Sverige...

• Arg
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Hallå konsument heter det i Sverige...
Ja, det stämmer men TS har fått länkarna så TS hittar nog ändå.😉😀

• Gilla
Ulf Erik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ni kört med tvättmaskinen före vatteninstallation gjordes?
Ja, 3ggr/vecka i 1½ år utan något som helst krångel. Vi hade ju en temporär lösning när vi flyttade in.

H HEM2121 skrev:
Det spelar ingen roll om maskin är ny eller gammal, det är fortfarande en skada som har orsakats av rörmokarens felaktiga/ej fackmannamässigt utfört arbete. TS har inte begärt en spillandes ny maskin. Lagning eller likvärdig maskin är det TS kan kräva.
Jag tänker på alternativ 3. Monetär ersättning för likvärdig maskin så kan vi tidigarelägga nästa tvättmaskinsinköp med den rabatten. Men, som någon annan sa, den kvaliten man hade då var bättre. Det står på nätet att i genomsnitt byter folk tm var 8 år numera. (Vet inte om det är sant eller tm försäljare propaganda).

Men, det är ju fortfarande möjligt att han byter packning och allt blir som det var.

H
C Cam Kir skrev:
Jag tänker på alternativ 3. Monetär ersättning för likvärdig maskin så kan vi tidigarelägga nästa tvättmaskinsinköp med den rabatten. Men, som någon annan sa, den kvaliten man hade då var bättre. Det står på nätet att i genomsnitt byter folk tm var 8 år numera. (Vet inte om det är sant eller tm försäljare propaganda).

Men, det är ju fortfarande möjligt att han byter packning och allt blir som det var.
Ja, det stämmer säkert, har den erfarenheten också. Därför köpte vi Miele, inte billigt men vi orkade inte jaga nya maskiner var 7-9 år. Det är ju bättre att laga om det är möjligt. Skulle det inte gå så borde det vara lättare för rörmokaren att ge ersättning istället för att jaga en likvärdig begagnad maskin till er.

Är det inte bara så att det är en dåligt dragen koppling då, när ni skiftade från temporär lösning till den nya? Har svårt att tro att varmvatten pajjar en maskin, det är ju liksom inte kokande vatten som kommer in. typ max 50 grader väl. Om en slang eller liknande gått sönder vid återmontering var den nog på fallrepet ändå.
Men installationsfelet skall du inte betala en spänn för, det hade ju inte tagit honom mer tid att koppla rätt från början.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Är det inte bara så att det är en dåligt dragen koppling då, när ni skiftade från temporär lösning till den nya? Har svårt att tro att varmvatten pajjar en maskin, det är ju liksom inte kokande vatten som kommer in. typ max 50 grader väl. Om en slang eller liknande gått sönder vid återmontering var den nog på fallrepet ändå.
Men installationsfelet skall du inte betala en spänn för, det hade ju inte tagit honom mer tid att koppla rätt från början.
Jag googlade lite snabbt och varmvatten från fjärrvärmenätet är 90-120 när den lämnar verket. Om det stämmer för min anslutning och stad vet jag inte.

Det rinner långsamt men hörbart vatten in i maskinen när den är avstängd tills den fyller trumman till kanten. Sen rinner det ut. Tar en halvtimme att fyllas upp till kanten. Testade tvätta en maskin för att den ev skulle återställa ventiler. (Den avbröts igår i körningen pga temperaturen och kanske lämnades i fel läge).

Vi får stänga av vattnet på rör-brytaren.

Det låter som att något är fel med inloppsventilen. Smuts kanske. Det fixar du själv om tummen sitter hyfsat rätt placerad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Jag googlade lite snabbt och varmvatten från fjärrvärmenätet är 90-120 när den lämnar verket. Om det stämmer för min anslutning och stad vet jag inte.

Det rinner långsamt men hörbart vatten in i maskinen när den är avstängd tills den fyller trumman till kanten. Sen rinner det ut. Tar en halvtimme att fyllas upp till kanten. Testade tvätta en maskin för att den ev skulle återställa ventiler. (Den avbröts igår i körningen pga temperaturen och kanske lämnades i fel läge).

Vi får stänga av vattnet på rör-brytaren.
Om ditt varmvatten ut till kranarna håller dessa temperaturer så är det generalknas. Man får inte ha varmare vatten ut till tappställen än 60 grader enligt BBR. 50-60 grader är spannet. tänk annars hur illa ett barn kan skada sig om de ska tvätta händerna. vattenledningarna i huset skulle inte heller vara möjliga att vidröra utan brännskador. Du har en värmeväxlare mellan fjärrvärmen och ditt vatten i ledningarna, det är inte vattnet från fjärrvärmeverket som du sen spolar ut.

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Vi hade en rörmokare som drog några rör till oss. Men han drog fel så det blev 2 rör med varmvatten till tvättstugan så tvättmaskinen fungerar inte. Varmt vatten i båda vreden på vasken. Vi kontaktade honom efter några dagar när vi upptäckte det. Han medgav misstaget och ska fixa det. Han föreslog att han arbetar på löpande faktura. Och dra av tiden sedan tidigare när han gjorde fel. Ingen aning om hur många av hans debiterade 6h som var feldragning.

Ska jag betala för att han gjort fel? Ska jag betala extra rör + material för att han måste slänga det han klantat?

Det står 10 års garanti på fakturan som jag redan betalt. Jag trodde felrättning ingick i garantin.
Man har ju fått höra här på forumet att det är därför det är så dyrt! Garanti osv. Så nog får han stå för allt! :) Skämt å sidor, det är klart han ska rätta till fel som han gjort… Utan betalning!!
Han har väll försäkring osv också.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.