C Cam Kir skrev:
Nu har det läckt vatten inatt i källaren från tvättmaskinen. Ev har något gått sönder pga att den påbörjade en körning med varmt vatten. Packning? Det rinner sakta vatten ur den konstant. Så vi har nu stängt av vattnet dit.

Ska rörmokaren stå för reparation av tvättmaskin om hans rördragning gjort den trasig? Den verkar rätt ny (ingick när vi köpte huset) och vi hade inga planer på att byta.
Kan ju vara en packning i slangen som pajat när man skruvat loss den. Om den är 15år så kan packningen vittrat med tiden och spruckit när man skruvade loss den. Bara att byta packning eller evt inlopp slang. Är inte så dyrt och går att köpa i flesta byggvaruhus. Rörmokaren ska självklart rätta till feldragning, troligtvis koppla rätt i änden som vattnet kommer ifrån så det blir kopplat till kallt. Behöver nog inte dra nytt utan bara koppla rätt. Man får vara uppmärksam så det inte blir skarvar på olämpliga ställe bara.

Cylinda ft46, att den är 15 år är en gissning baserad på Google för modellen. Jag har inte hittat någon dekal om tillverkningen, bara siffrorna i höger hörn.

Slangen är alltså kopplad till kranen vänster i bild. Det är där den blivit i/urkopplad. Där var tidigare en temporär slang för att de befintliga rören läckte och förbikopplades. Det vi fixade nu.

Den koppling som sitter i maskinen är inte rörd. Jag noterar att det finns en märkning för kall resp varm, men inget uttag för varm. Någon har kanske tänkt att maskinen ska kanske då klara varmvatten? Eller så använder de samma delar till flera modeller?

I tvättmaskin facket kan jag se droppandet från taket .

Var skulle packningen sitta? Var ska jag titta?

• Tvättmaskin baksida med rör och anslutningar i ett badrum eller tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen lucka till en använd tvättmaskin med damm och smuts på kanterna.
    Skapa konto
M mailatumi skrev:
Kan ju vara en packning i slangen som pajat när man skruvat loss den.
Nej, det kan det inte vara. Då skulle det läcka bakom maskinen , inte i den.

A AG A skrev:
Nu vet vi ju inte säkert om det var en Tesla, eller rostig Fiat han levererat först. Dvs. vi vet inte om det tog längre, eller kortare tid att koppla fel.
Hursomhelst så strök han den fakturan och tog bara betalt för att koppla det rätt.
Vidare upptäcktes fel nästan omedelbart. Jag tvivlar på att TS ens hade hunnit få en faktura för det felaktiga arbetet. Än mindre hade han nog hunnit betala.
Är det inte mest rimligt att man får betala för "den bil" man köper. Sålånge det inte varit veckor/månadader av krångel naturligtvis.
En totalt felaktig insatllation som innebär att han dragit fram 2x varmvatten istället för VV + KV lutar mer åt rostig fiat än åt Tesla (Då är jag ändå ingen fan av Tesla). Det handlar altså om en, redan klarlagt, fullständig fuck-up av rörläggaren.

I vår bil analogi kan detta näramst jämföras med att han tog fel bil, istället från produktionslinan, så råkade han tad en som avr helt obrukbar som stod framför skrotfrag redo för malning. Dessutom funakde inte handbromsen, så när han åkt därifrån så rullade den in i garagedörren, som dock var så gammal och halvrutten att det blev ett hål, som läcker blåser in vatten och vind.

TS vill nu att han hämtar sin gamla fiat, och ställer dit Volvon som står på fakturan. Helst vill han också att han lagar garagedörren.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Cylinda ft46, att den är 15 år är en gissning baserad på Google för modellen. Jag har inte hittat någon dekal om tillverkningen, bara siffrorna i höger hörn.

Slangen är alltså kopplad till kranen vänster i bild. Det är där den blivit i/urkopplad. Där var tidigare en temporär slang för att de befintliga rören läckte och förbikopplades. Det vi fixade nu.

Den koppling som sitter i maskinen är inte rörd. Jag noterar att det finns en märkning för kall resp varm, men inget uttag för varm. Någon har kanske tänkt att maskinen ska kanske då klara varmvatten? Eller så använder de samma delar till flera modeller?

I tvättmaskin facket kan jag se droppandet från taket .

Var skulle packningen sitta? Var ska jag titta?
Det är relativt enkelt att komma in maskinen uppifrån, för att få en överblick. De flesta tvättmaskiner har två skruvar i bakkant, sen kan man lyfta av hela toppen. Då blir det lätt att se slangar och ventiler. Med tanke på att det verkar läcka rätt ordentligt/kontinuerligt så tror jag du kommer se det direkt.

• Älska
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Det är ett misstag som säkerligen kan vara möjligt att göra. Men som hantverkare är det ju bara att fixa utan ens nämna fakturering. En gammal tvättmaskin är inte lika självklart att den ska utsättas.

Räcker att det hamnat nått skräp, från förinstallationen, i ventilen ”.
Testa och kör maskinen, om du inte gjort det, så kanske eventuellt skräp i ventilen spolas bort och den håller tätt som den skall.
Är väl den absolut enklaste åtgärden att testa.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Räcker att det hamnat nått skräp, från förinstallationen, i ventilen ”.
Testa och kör maskinen, om du inte gjort det, så kanske eventuellt skräp i ventilen spolas bort och den håller tätt som den skall.
Är väl den absolut enklaste åtgärden att testa.
Absolut det första vi testade. Maskinen kan tvätta, men efter att den stängs av så läcker den.

M mojjen skrev:
Det är relativt enkelt att komma in maskinen uppifrån, för att få en överblick. De flesta tvättmaskiner har två skruvar i bakkant, sen kan man lyfta av hela toppen. Då blir det lätt att se slangar och ventiler. Med tanke på att det verkar läcka rätt ordentligt/kontinuerligt så tror jag du kommer se det direkt.
Tack! Ska försöka öppna ikväll. Som sagt så är det inte min branch. Men tänker att jag kan lära mig att laga /utesluta enkla saker iaf. 🙂

Nej, det kommer inte att synas av att du lyfter på locket.

D Daniel 109 skrev:
Precis eftersom som vattenflödet måste vara inkapslat. Det rinner ju inte vatten i elektroniken.

Om du tittar på min bild så ser du hur det ser ut. Det är ett par tre ventiler med slangar till tvättmedelsfacket. De går att få tag i som reservdel.

• Älska
Cam Kir
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på min bild så ser du hur det ser ut. Det är ett par tre ventiler med slangar till tvättmedelsfacket. De går att få tag i som reservdel.
Det skulle kunna vara upp i bilden,(inte i röda cirkeln) där de tre slangarna går in i maskinen. En spärr som inte fungerar.

• Öppen tvättmaskin, elektriska komponenter, anslutna kablar, service eller reparation, inre mekanismer synliga.
    Skapa konto
Japp, där har du en klump med tre ventiler. En av dem har en skada eller skräp på tätningsytan.

D Daniel 109 skrev:
Beror nog helt på modell.
Tycker väl TS maskin ger en ganska tydlig bild när han tagit av locket.
Frågan är om han vågar släppa på vatten och köra den lite, så kanske det blir tydliagre om det läcker från något av de synliga slanagarna/kopplingarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.