Glaset borde väl inte sota igenom "luftningen" runt glaset fungerar. Men en del kaminer har kanske inte den funktionen......
 
Köp en burk Rena Glas. Finns hos Elda-kedjan, tillverkas av Lahega, marknadsförs av Federal Brasvärmeprodukter. Den slår Mp52 och alla tidningspapper i världen med hästlängder. Du kommer inte tro dina ögon, soten lossnar hur j-vla hårt den än sitter.
 
Sluta älta. Ämnet borde ha stannat på inlägg nr 3. Om soten sitter skithårt på luckan så eldar man fel!
 
Tänkte bara förmedla ett tips som jag upptäckte av slump...

Kört med blött papper och aska men tycker det skitar ner överallt och svart under fingrar och nagelband.

Köpte dyr glasrengöring för kamin och det funkade bra men tror den kostade 150:- :S

Skulle ha hem folk en vinterkväll och då vill man ju ha lite puts och studs på brasan så den ger härligt varmt intryck.

Gissa om jag blev tokig när jag inte hittade superflaskan....så i frustration fick jag tag i en köksspray av märket "Perfect" som vi köpt på ÖB för 20:-

Gissa min haka ramlade i knät när den bet bättre än superflaskan....har provat andra kökssprayer typ Mr Muscle "Kitchen" funkar lika bra. SItter det lite hårdare tar jag den vita sidan på en kökssvamp av typen Scotch Brite eller vad den heter....måste ju inte vara det märket såklart.

Men ge det en chans och ge feedback på vad du tyckter här...jag tycker det funkar suveränt och är billigt.:)
 
....för att förhindra att glaset sotar igen ska luckan vara på lite på glänt tills det att glaset av strålningsvärmen blivit så varmt att det inte går att lägga handen på (ca 125-150 grader) då kyls inte sotet av på glaset och fastnar.

Jaaaaa.....jag får oxå göra rent mitt glas men det är när frugan eldar. Jag kan elda 10 brasor glaset är skinnande rent...frugan eldar en gång och det är kolsvart i kanterna. Just för att hon stänger till för tidigt.
 
Redigerat:
En utmärkt läsning och tips att pröva nu i vinter .men har inte några stora problem i min braskamin,
 
Har märkt att det snabbt blir en hinna på glaset med askprickar på pelletskaminen men det är väl ganska vanligt fenomen kan jag tänka mig i och med att det blir mycket flygaska dels av förbränningsfläkten som blåser men mest av pellets som matas på i brännaren.

Torkar iaf rent glaset dagligen med som nämnt blött hushållspapper isamband med uraskning av brännaren.


Hur är det med er andra som med har pelletskamin känns det bekant?
 
Har provat med aska, men det blir inte super rent. Själv så kör jag nu mer med en mjuk kökssvamp -den mjuka sidan och torkar föst av allt som jag får bort med en fuktad svamp och sedan tar jag lite medel för rengöring av glaskeramikhällar på svampen och så får jag rutan super ren. Just nu kör jag med märket Gunry -billigt och fungerar toppen. Avslutar med att torka av glaset med lite torrt papper.
 
RoTe
Jag putsar med vanlig fönsterputs och hushållspapper. Sotet sitter inte ens fast trots att jag putsar max två ggr per år.
 
Jag har inte haft kamin mer än några månader men de gånger jag putsat glaset har jag använt aska och det blir ju som nytt. Jag kommer inte att testa nåt annat då resultatet blir så bra.
 
En kompis brukade rengöra med sprit skulle tydligen va bra men det ska nog vara hemkört om det ska funka.
 
Alpha skrev:
Har märkt att det snabbt blir en hinna på glaset med askprickar på pelletskaminen men det är väl ganska vanligt fenomen kan jag tänka mig i och med att det blir mycket flygaska dels av förbränningsfläkten som blåser men mest av pellets som matas på i brännaren.

Torkar iaf rent glaset dagligen med som nämnt blött hushållspapper isamband med uraskning av brännaren.


Hur är det med er andra som med har pelletskamin känns det bekant?
Nu har jag kört min pelletskamin 4,5 säsonger och fortfarande har jag inte sett några repor på glaset trots endast (väl) fuktat tidningspapper och aska. Samtidigt måste jag erkänna att glaset inte hinner bli riktigt ingrott eftersom jag rengör varannan dag.
 
RoTe
yonna skrev:
Nu har jag kört min pelletskamin 4,5 säsonger och fortfarande har jag inte sett några repor på glaset trots endast (väl) fuktat tidningspapper och aska. Samtidigt måste jag erkänna att glaset inte hinner bli riktigt ingrott eftersom jag rengör varannan dag.
Varannan dag? Jösse mig...

Jag eldar i min kamin som enda uppvärmningsskälla = otroligt ofta. Jag rengör en eller två ggr per eldningssäsong... :D
 
Säger bara aska med lite vatten och papper/tidningspapper och putsa. Funkar hur bra som helst.
 
effter att ha läst några inlägg i denna tråden så kan jag bara hålla med , aska fungerar d^_^b
Har hitills bara eldat barrved och den askan med fuktat papper fungerar då bra ! d^_^b
Kommer köra med detta framöver d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.