306 091 läst · 183 svar
306k läst
183 svar
Rengöra glaset på kamin
Testa med att ta ca 0,5L vatten pressa ner en halv Citron. Dela sedan en vanlig potatis på mitten och doppa den i vattnet, gnugga snittytan mot glaset så lossnar sotet. Miljövänligt och fungerar oftast ganska bra.
Så rätt.Kasch skrev:
Om man sedan har mycket aska o vill slippa att det "rasar" lite aska ner på golvet under kan man ta en helt slut gammal svamp från köket/badrummet. Fukta svampen och doppa i askan, askan ska helst vara så vit och fin som möjligt, så binder den gamla rackaren de mesta i sig.
Så kan man skölja och tvätta ur svampen under ljummet kranvatten. Så kan den gamla snusken leva några gånger till =)
Jag har en gammal hårspray-flaska med vatten och lite hushållspapper i en kopparhink med lock bredvid kamin. De går extremt lätt att göra rent med de.
Sluta använd medel, kör med fin aska. Finns ju redan i kamin.
Jag använder mr muscle keramik rent.
All aska försvinner hur lätt som helst
All aska försvinner hur lätt som helst
Är det här kemiska klubben har sammanträde
Jag körde med agent orange och ddt förra året men blommorna o bebisarna började visa tecken på att luften var kontaminerad så då kom jag på att den naturliga metoden funkar lika bra
(Vi bytte btw ut hela kemilabbet vi hade i badrummet mot 100% naturliga och hemkörda rengöringsmedel sen vi fickbarn
Även shampoo finns det naturliga lösningar på)
Jag körde med agent orange och ddt förra året men blommorna o bebisarna började visa tecken på att luften var kontaminerad så då kom jag på att den naturliga metoden funkar lika bra
(Vi bytte btw ut hela kemilabbet vi hade i badrummet mot 100% naturliga och hemkörda rengöringsmedel sen vi fickbarn
Även shampoo finns det naturliga lösningar på)
Orkade inte läsa hela tråden så det kanske har nämnts? Prova med bakpulver och vatten, låt ligga över natten och gnugga sedan rent med en Scotch svamp. Har lite skålformade glas i min brasinsats och brukar köra en rengöring vart annat år och kör alltid med denna metod.
Jag har anammat det här med aska på blött tidningspapper och det har fungerat bra även om det varit en hel del gnuggande. Men här om dagen var jag på Biltema och dom hade en flaska med rengöring för just kaminglaset.. Spraya på, låt verka en minut och torka av. Swosch så var så gott som allt borta. Det lilla som var kvar: Spraya på lite till, låt verka och torka av. Inget gnuggande över huvudtaget. Jag brukar i regel göra rent glaset i samband med att jag sotar ur kaminen varannan vecka.
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Aska fungerar fint för att få rent.
Om det repar glaset vet jag inte, men för att inte ta den risken så köpte jag en flaska av sprayen från biltema det tipsades om tidigare i tråden och det fungerar klockrent.
Om det repar glaset vet jag inte, men för att inte ta den risken så köpte jag en flaska av sprayen från biltema det tipsades om tidigare i tråden och det fungerar klockrent.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 228 inlägg
Säger både +1 +2 +3 på askan. Kört det i 10 år, funkar perfekt!
Medlem
· Västra götaland
· 204 inlägg
Biltemas medel. Simpelt och bra
Var det den här från biltema du använde? http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor/Spisrent-500-ml-2000023626/M martinåsaka skrev:
Den och de flesta andra spisrent produkter verkar vara lut i olika former och löser fet sot väldigt bra
Medlem
· Västra götaland
· 204 inlägg
Varför använda en produkt som har ett 14-sidigt säkerhetsdatablad när det fungerar med blött tidningspapper doppat i aska från kaminen. Kanske lite mer gnuggande men betydligt mindre kemikalier och skyddsutrustning som behöver användas......