Fuktad tidningspapper, det är husmor som säger
 
VIT välbränd aska och tidningspapper/hushållspapper/tvättlappar för babis-rumpor (de torra, inte de som är fuktiga ur paketet) så har du jättefina glasrutor på kaminen sen. (EXAKT som alla andra skriver utom de som skriver något annat alltså. Det är ju helt onödigt att köpa en dunk med ammoniak när du redan har tvättmedlet inuti kaminen...)
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
L liamab skrev:
Någon som har ett tips på hur man rengör glaset enkelt och det lossar bra.

Idag kör jag med medel från Jula och det fungerar väl bra men finns det bättre är man ju tacksam.

tom finns något som gör att det inte fastnar lika enkelt på glaset som nu.
Förvånande att jag bara ser en person som nämner Svinto. Har alltid använt stålull för att göra rent glas i kaminer och det fungerar utmärkt utan repor. Så länge en inte trycker hårt, så repar det inte och det skrapar snabbt bort all smuts. Jag brukar fukta en bit svinto och skrubba när kaminen är på väg att svalna och glaset fortfarande är varmt men inte hett.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
Är nog för att det inte behövs mekaniska rengöring med t.ex. stålull då enklaste formen är fuktat papper med vedaska på alternativt rengöringsmedel.;)
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Jag använder enbart fuktat hushållspapper som doppas i aska. Jag kan inte tänka mig något medel som gör det enklare än det. Billigt, miljövänligt och effektivt.
 
  • Gilla
msh86 och 6 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag använder enbart fuktat hushållspapper som doppas i aska. Jag kan inte tänka mig något medel som gör det enklare än det. Billigt, miljövänligt och effektivt.
Samma här (y)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Samma här (y)
Samma här, urgammal metod som funkar lika bra idag :)
Renare kan man inte få det, och inte enklare heller :cool:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Skriver även jag under på fuktigt hushållspapper doppat i aska, gnid in skiten bara och sen är det bara å torka med ett torrt papper så blir glaset som nytt.
 
Hej

Jag hade tidigare en spis som snabbt igensotade glas och det blev snabbt tjockt på vissa partier och satt mycket hårt. Hushållspapper och sot fungerade inte för mig.
Fick tips och använde Ammoniak som jag hade i en spruta. Det fick verka en stund sedan använde jag rakblad (samma hållare som till keramiken på spisen) och då lossnade det lätt.
Dock luktar Ammoniak väldigt illa och är inte helt nyttigt så man måste vara försiktig.

mvh
Markus
 
Dålig förbränning heter det när glaset blir svart..
 
Svinto med lite vatten. torka av med hushållspapper.
abrakadabra.....
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
Kul att se att den här tråden lever fortfarande, snart 14 år senare.. :) Och alla har sin egen lösning som är den enda rätta... eller så gör man fel som får smuts på glaset och nån annan eldar på de enda rätta sättet. :) Jag kör iaf fortfarande med Biltemas kaminrengöring och är nöjd med den... spraya på, låt verka och torka av.. inget gnuggande eller gnoende... kan behöva upprepas ett par gånger kansk men fortfarande inget ansträngande..
Har testat med aska och annat och tycker det är bara jobbigt då man får hålla på att gnugga och ha sig... samt att det är söligt med askan....
 
  • Gilla
GbSabo
  • Laddar…
Nissens
M makkan99 skrev:
Hej

Jag hade tidigare en spis som snabbt igensotade glas och det blev snabbt tjockt på vissa partier och satt mycket hårt. Hushållspapper och sot fungerade inte för mig.
Fick tips och använde Ammoniak som jag hade i en spruta. Det fick verka en stund sedan använde jag rakblad (samma hållare som till keramiken på spisen) och då lossnade det lätt.
Dock luktar Ammoniak väldigt illa och är inte helt nyttigt så man måste vara försiktig.

mvh
Markus
Blött tidningspapper typ GP/Aftonbladet med sot på funkar. Hushållspapper tar man efteråt...
 
Nissens
J jivanoff skrev:
Kul att se att den här tråden lever fortfarande, snart 14 år senare.. :) Och alla har sin egen lösning som är den enda rätta... eller så gör man fel som får smuts på glaset och nån annan eldar på de enda rätta sättet. :) Jag kör iaf fortfarande med Biltemas kaminrengöring och är nöjd med den... spraya på, låt verka och torka av.. inget gnuggande eller gnoende... kan behöva upprepas ett par gånger kansk men fortfarande inget ansträngande..
Har testat med aska och annat och tycker det är bara jobbigt då man får hålla på att gnugga och ha sig... samt att det är söligt med askan....
Hmmm, tidningspapper och aska är absolut inte ansträngande, beläggningen lossar lätt. Bara att gratulera Biltema som lyckas tjäna pengar på något som inte behövs. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
I den digitala världen kan man kanske gnugga rent med sin läsplatta.
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.