306 097 läst · 183 svar
306k läst
183 svar
Rengöra glaset på kamin
VIT välbränd aska och tidningspapper/hushållspapper/tvättlappar för babis-rumpor (de torra, inte de som är fuktiga ur paketet) så har du jättefina glasrutor på kaminen sen. (EXAKT som alla andra skriver utom de som skriver något annat alltså. Det är ju helt onödigt att köpa en dunk med ammoniak när du redan har tvättmedlet inuti kaminen...)
Förvånande att jag bara ser en person som nämner Svinto. Har alltid använt stålull för att göra rent glas i kaminer och det fungerar utmärkt utan repor. Så länge en inte trycker hårt, så repar det inte och det skrapar snabbt bort all smuts. Jag brukar fukta en bit svinto och skrubba när kaminen är på väg att svalna och glaset fortfarande är varmt men inte hett.L liamab skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 228 inlägg
Hej
Jag hade tidigare en spis som snabbt igensotade glas och det blev snabbt tjockt på vissa partier och satt mycket hårt. Hushållspapper och sot fungerade inte för mig.
Fick tips och använde Ammoniak som jag hade i en spruta. Det fick verka en stund sedan använde jag rakblad (samma hållare som till keramiken på spisen) och då lossnade det lätt.
Dock luktar Ammoniak väldigt illa och är inte helt nyttigt så man måste vara försiktig.
mvh
Markus
Jag hade tidigare en spis som snabbt igensotade glas och det blev snabbt tjockt på vissa partier och satt mycket hårt. Hushållspapper och sot fungerade inte för mig.
Fick tips och använde Ammoniak som jag hade i en spruta. Det fick verka en stund sedan använde jag rakblad (samma hållare som till keramiken på spisen) och då lossnade det lätt.
Dock luktar Ammoniak väldigt illa och är inte helt nyttigt så man måste vara försiktig.
mvh
Markus
Kul att se att den här tråden lever fortfarande, snart 14 år senare.. Och alla har sin egen lösning som är den enda rätta... eller så gör man fel som får smuts på glaset och nån annan eldar på de enda rätta sättet. Jag kör iaf fortfarande med Biltemas kaminrengöring och är nöjd med den... spraya på, låt verka och torka av.. inget gnuggande eller gnoende... kan behöva upprepas ett par gånger kansk men fortfarande inget ansträngande..
Har testat med aska och annat och tycker det är bara jobbigt då man får hålla på att gnugga och ha sig... samt att det är söligt med askan....
Har testat med aska och annat och tycker det är bara jobbigt då man får hålla på att gnugga och ha sig... samt att det är söligt med askan....
Blött tidningspapper typ GP/Aftonbladet med sot på funkar. Hushållspapper tar man efteråt...M makkan99 skrev:Hej
mvh
Markus
Hmmm, tidningspapper och aska är absolut inte ansträngande, beläggningen lossar lätt. Bara att gratulera Biltema som lyckas tjäna pengar på något som inte behövs.J jivanoff skrev:Kul att se att den här tråden lever fortfarande, snart 14 år senare.. Och alla har sin egen lösning som är den enda rätta... eller så gör man fel som får smuts på glaset och nån annan eldar på de enda rätta sättet. Jag kör iaf fortfarande med Biltemas kaminrengöring och är nöjd med den... spraya på, låt verka och torka av.. inget gnuggande eller gnoende... kan behöva upprepas ett par gånger kansk men fortfarande inget ansträngande..
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
I den digitala världen kan man kanske gnugga rent med sin läsplatta.