306 078 läst · 183 svar
306k läst
183 svar
Rengöra glaset på kamin
Vilket bra tips!!!
Jag har nog hört talas om aska osv men skulle aldrig kommit på tanken att prova om jag inte läst den här tråden.
Nästa gång ska jag garanterat använda askan. Frågan är om det kommer att hjälpa på mina ofta helt igensotade glas som är svarta av ett tjockt lager sot osv... Som "den moderna" människa man är har man innan bara provat med starka rengöringsmedel inköpta i affären. Kan då rekommendera ugnsregöring som är på sprayflaska. Bildar skum som löser upp ALLT. Inget gnidande och slitande utan bara att torka bort och det blir superblankt och fint.
Nu ska jag dock prova aska istället, för det finns det gott om i kaminen...
Jag har nog hört talas om aska osv men skulle aldrig kommit på tanken att prova om jag inte läst den här tråden.
Nästa gång ska jag garanterat använda askan. Frågan är om det kommer att hjälpa på mina ofta helt igensotade glas som är svarta av ett tjockt lager sot osv... Som "den moderna" människa man är har man innan bara provat med starka rengöringsmedel inköpta i affären. Kan då rekommendera ugnsregöring som är på sprayflaska. Bildar skum som löser upp ALLT. Inget gnidande och slitande utan bara att torka bort och det blir superblankt och fint.
Nu ska jag dock prova aska istället, för det finns det gott om i kaminen...
All träaska duger. Björken är överreklamerad och mitomspunnen så man kräks menmickepe skrev:
du skulle kunna sälja det om du kallar det "miljövänlig bioskurmedel - björkaska av biodynamisk odlat björkskog" . Det finns grön folk som betalar gärna för sånt text på flaskan.
gaia
Fråga en antroposof, det är de som kör med biodynamisk odling.
Ja, det fungerar på glaskeramikhällen. Hällen blir faktiskt jätteblank och fin av att gnidas med aska! (Det var träaska av all slags blandad ved). Jag har en liten burk aska stående bredvid köksspisen. Fuktar ett hushållspapper, doppar i askan gnider. Upprepar behandlingen med nytt papper till dess att det är rent. Efterpolerar med torrt hushållspapper. Det till och med löddrar om askan när den kommer i kontakt med matspillet!mickepe skrev:
Finns det någonting som motiverar inköp av rengöringsmedel för glashäll när man har aska? Jag läser på flaskan Vitro Clean att det bildar en skyddande film som förhindrar smutsen att fastna. Inte har jag märkt någon skyddande film, men det kanske är något som inte askan gör. Finns det någon därute som vet detta?
Problemet med askan som rengörningsmedel är att det kan finnas risk för att den innehåller sandkorn (och då kan man repa glaset).
Det bästa rengörningsmedel som jag provat är "Universal Stone" som köptes in från livsmedelsaffären för 170,-
Detta rengörningsmedel fungerar utmärkt även på kaminens täljstensyta!
Putsar också bilen med Universal Stone, med gott resultat
Det bästa rengörningsmedel som jag provat är "Universal Stone" som köptes in från livsmedelsaffären för 170,-
Detta rengörningsmedel fungerar utmärkt även på kaminens täljstensyta!
Putsar också bilen med Universal Stone, med gott resultat
Medlem
· Västernorrland
· 46 inlägg
Hmmm...!!!XX
Sa..n!!!! Nu har jag skitit i det berömda blå skåpet.
Höll på att rengöra luckglasen på min Hugokamin.
Å naturligtvis slant jag med fummelhänderna och lyckades spräcka ett av glasen när jag höll på att skruva tillbaka det.
Visst skratta ni bara, jag hade naturligtvis lyckats bättre om jag nu inte skulle vara så duktig och ta väck glasen den här gången för rengöringen utan hade låtit dom sitta kvar.
Saken är den att det är -20 grader ute och luftvärmepumpen behöver sin kompis kaminen för att slåss mot minusgraderna ute...
Har någon av er ett tips på lösning, för jag gissar att det inte finns någon som säljer den här sortens glas längre?
Finns det någon som kan ha ett liggande från en skrotad kamin?
Just nu får jag låna bort dottern till farmor och använda fredagkvällen till att skära till en plåt som ersättning så länge.
Jag hoppas på både stöd i denna tunga stund samt ett å annat tips på hur jag löser det hela.
/Anders
Å naturligtvis slant jag med fummelhänderna och lyckades spräcka ett av glasen när jag höll på att skruva tillbaka det.
Visst skratta ni bara, jag hade naturligtvis lyckats bättre om jag nu inte skulle vara så duktig och ta väck glasen den här gången för rengöringen utan hade låtit dom sitta kvar.
Saken är den att det är -20 grader ute och luftvärmepumpen behöver sin kompis kaminen för att slåss mot minusgraderna ute...
Har någon av er ett tips på lösning, för jag gissar att det inte finns någon som säljer den här sortens glas längre?
Just nu får jag låna bort dottern till farmor och använda fredagkvällen till att skära till en plåt som ersättning så länge.
Jag hoppas på både stöd i denna tunga stund samt ett å annat tips på hur jag löser det hela.
/Anders
Så vad är slutsatsen på denna tråd?
Vill du ha ett medel som är helt gratis och fungerar alldeles utmärkt använder du aska och vatten...
Vill du hellre köpa ett sjukt starkt medel som inte bara är skadligt i tillverkningsprocessen utan även förstör kommunens biofilter i reningsverket samt annat biologiskt vattenlevande så finns mängder av coola ettiketter på på tok för starka medel...
Bara att välja...
PS. jepp, vi har bara ett jordklot.. DS
Vill du ha ett medel som är helt gratis och fungerar alldeles utmärkt använder du aska och vatten...
Vill du hellre köpa ett sjukt starkt medel som inte bara är skadligt i tillverkningsprocessen utan även förstör kommunens biofilter i reningsverket samt annat biologiskt vattenlevande så finns mängder av coola ettiketter på på tok för starka medel...
Bara att välja...
PS. jepp, vi har bara ett jordklot.. DS
Jag har nu provat fuktat hushållspapper och aska. Det fungerar klockrent!
Felet jag gjort är att jag inte använt tillräckligt fuktat papper. Ni som inte provat gör det! Och ta lärdom tills det fungerar. Jag har nu grym miljöågren av all skit jag sprutat på under åren som förgiftat miljön helt i onödan.
Nu får vi som VET hjälpas åt att omvända alla andra som inte förstår bättre!
PS
Om nu man har så svårt nerkläggad ruta att inte denna metod fungerar så eldar man ju fel och är en ÄNNU storre miljöbov. Lär er elda: Torr ved - inget fisdrag osv.
DS
Felet jag gjort är att jag inte använt tillräckligt fuktat papper. Ni som inte provat gör det! Och ta lärdom tills det fungerar. Jag har nu grym miljöågren av all skit jag sprutat på under åren som förgiftat miljön helt i onödan.
Nu får vi som VET hjälpas åt att omvända alla andra som inte förstår bättre!
PS
Om nu man har så svårt nerkläggad ruta att inte denna metod fungerar så eldar man ju fel och är en ÄNNU storre miljöbov. Lär er elda: Torr ved - inget fisdrag osv.
DS
Googla på combitherm kamin, det verkar finnas en hel del på Blocket, kompletta givetvisante_jonta skrev:Hmmm...!!!XX
/Anders
Den heter egentligen ElektroHelios Combi-Therm och jag vet att det fanns gjutjärnsgaller att köpa för inte så länge sedan. Kontakta någon kaminfirma eller ElektroHelios och hör efter om det inte finns glas också. Vi har tyvärr bara de som sitter i luckorna
tar detta även bort vattenånga som bränts fast?Hink skrev:Jag säger det igen, två teskedar kaustiksoda i en liten sprayflaska med vatten. En burk kaustiksoda kostar 25kr och innehåller 750ml. En tesked är 5ml.
25kr x 2x5ml/750ml = 0,33kr per flaska. Det går åt ca två flaskor per vinter vilket gör att en burk räcker i 750ml/ 2x2x5ml = 37,5år.
Balta på med blöta tidningspapper om ni vill, men pröva mitt tips om ni vill ha det riktigt rent och kan avvara 25 spänn...