Kasch skrev:
Varför ska jag slabba med rengöringsmedel eller frätande mixturer? Rent kan ju inte bli mer än rent? Aska på fuktat hushållspapper gör glaset skinande rent från sot och inbrända avlagringar. Kan någon förklara - v a r f ö r? Eller?
Svaret på din fråga är att handeln ständigt behöver skapa nya behov för att kunna sälja nya produkter. Många konsumenter har gått på myten att en produkt som kostar är bättre än en som inte kostar.

Sommartorparn skrev:
Funkar det kanske tvärtom också? Att göra rent glaskeramikhällen med aska på fuktat papper?
:D

(Då kan man ju skippa ännu en dyr specialprodukt för rengöring......)
JA, det funkar. Askan är lagom basisk och innehåller mikrosmå kiselpartiklar som är effektiv finkornig slipmedel.

Mer om askan: på högglansiga lackade (och oftast antika) möbler poleras små repor bort med cigarraskan ;).
gaia

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Hink skrev:
Jag säger det igen, två teskedar kaustiksoda i en liten sprayflaska med vatten. En burk kaustiksoda kostar 25kr och innehåller 750ml. En tesked är 5ml.
25kr x 2x5ml/750ml = 0,33kr per flaska. Det går åt ca två flaskor per vinter vilket gör att en burk räcker i 750ml/ 2x2x5ml = 37,5år.

Balta på med blöta tidningspapper om ni vill, men pröva mitt tips om ni vill ha det riktigt rent och kan avvara 25 spänn... ;)
hehe... du hamstrar ett farlig medel i städskåpet. Kaustiksoda + luft (koldioxid i luften) omvandlar kaustiksodan till en hård fuktig klump och sen till overksamma och stenhårda karbonater på några år beroende hur lufttätt förpakningen är så 37 år blir det inte.
Dessutom går du miste om den utmärkta mycket finkorniga slipmedel i form av kiselföreningar och andra oxider som finns i askan och som underlättar jobbet markant. Några repor blir det inte om det inte finns slagg i askan. Slagg bildas i över 1300 grader så den är mycket ovanlig i askan i en kamin. Askan kan du jobba med utan gummihandskar och skyddsglasögon på :)

Kaustiksoda omvandlar fetter till tvål och förtvålar mänsklig hud och kött lika effektivt. Brännsår är mycket svåra att leka ut , förtvålningsprocessen förtsätter snabbt på djupet och lämnar alltid ärr.... var försiktig när du blandar.
Jag förtsätter med hushållspapper och aska ;)
gaia

Efter att ha provat med vatten och aska och inte tyckt att det funkade, tog jag Svinto. Det blev ett väldigt gnuggande och jag var rädd att det skulle bli repor. Jag sökte på internet och hittade denna tråd. Kom fram till att jag skulle ge aska och vatten en chans till. Jag tog riktigt mycket vatten och aska - det löddrade och det blev rent!! Vi har lite fuktig ved vilket gör att det i början blir som fuktdroppar på rutan. Det bränns fast och sitter som inbränd sirap!

Så, ni som förespråkar allehanda medel kanske inte har provat med MER vatten och MER aska. Det ska löddra och vips är smutsen upplöst.

Stort tack från mig

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Appropå vedaska och vatten. Förr i tiden så tillverkade man faktiskt sitt eget tvättmedel genom att lösa aska i vatten. Blandningen skulle stå ett dygn varefter man silade ifrån alla kolpartiklar. Detta hemtillverkade tvättmedel kallades för asklut och användes för att tvätta linne.

liamab skrev:
Någon som har ett tips på hur man rengör glaset enkelt och det lossar bra.

Idag kör jag med medel från Jula och det fungerar väl bra men finns det bättre är man ju tacksam.

tom finns något som gör att det inte fastnar lika enkelt på glaset som nu.
Sotarn gav mej ett tips hur man lätt får bort sot från pannan men det bör ju funka även på glas i en kamin......

Elda potatisskal. Det är visst stärkelsen som löser upp sotet så att det är väldigt lätt att få bort sen.

Hehe...den här diskussionen är urspårad. Prövade dock med aska och vatten. Hände inte mycket. Dessutom var det rätt grisigt. Använde sen medlet som är till glaskeramikhällen. Renare än rent på nolltid. Luktar dessutom mycket gott.

Visst kan jag väl få använda detta medel? Trots att vissa hellre vill använda aska?

daniel_168 skrev:
Visst kan jag väl få använda detta medel? Trots att vissa hellre vill använda aska?
Nej. Du MÅSTE använda aska. Annars får du en mördarsnigel på ögat.

• Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
När jag läser om era problem så känns det som jag är ganska glad att jag har självrensande lucka! ;-)

Yes Power Spray ! :)

Tidningspapper fungerar hyfsat tycker jag, när det är rejält så åker Yes´en fram.

Hatte skrev:
Lite fuktat hushållspapper och några droppar vim eller jif som det nu mera heter, funkar kanon och repar inte.
Detta är kanon och vi använder även JIF till glashällen. Om något bränt sitter kvar så använder vi tillsammans med JIF en "Scotch-Brite-svamp" - den som inte repar.
Sen torka rent med fuktad trasa och eftertorka med torr trasa eller papper ger ett skinande rent resultat.

använder det som finns hemma för tillfället men det som funkar bra här på keddy kasetten är jiff, vim, keramikhällsrengörning, mister mussel (stavningen!?) köksrent, vim köksrent, såpa, diskmeddel.. ja även aska + vatten funkar när det inte är allt för inbränt.. nar det varit riktigt illa så har rakbladsskrapan och stålullet kommit fram!

Jag gör som Kasch, använder det som finns närmast till hands. Ja ni har läst det förut om ni har läst igenom alla inlägg. Nämligen askan som finns strax innanför glaset. Och för att få den på glaset så brukar jag, ja just det, fukta ett tidningspapper........

Blir hur rent som helst utan att behöva köpa något speciellt medel......... och tidningar finns det ju i överflöd. När jag sedan har torkat färdigt så är det bara att slänga tidningspapperet in i kaminen. Inga svampar som måste rengöras/slängas efter användning......

Någon som provat högtryckstvätten? ;-)

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Aska & vattenfuktat papper funkar jättebra, men jag föredrar hushållspapper framför tidningspapper.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.