306 078 läst · 183 svar
306k läst
183 svar
Rengöra glaset på kamin
Svaret på din fråga är att handeln ständigt behöver skapa nya behov för att kunna sälja nya produkter. Många konsumenter har gått på myten att en produkt som kostar är bättre än en som inte kostar.Kasch skrev:
JA, det funkar. Askan är lagom basisk och innehåller mikrosmå kiselpartiklar som är effektiv finkornig slipmedel.Sommartorparn skrev:
Mer om askan: på högglansiga lackade (och oftast antika) möbler poleras små repor bort med cigarraskan .
gaia
hehe... du hamstrar ett farlig medel i städskåpet. Kaustiksoda + luft (koldioxid i luften) omvandlar kaustiksodan till en hård fuktig klump och sen till overksamma och stenhårda karbonater på några år beroende hur lufttätt förpakningen är så 37 år blir det inte.Hink skrev:Jag säger det igen, två teskedar kaustiksoda i en liten sprayflaska med vatten. En burk kaustiksoda kostar 25kr och innehåller 750ml. En tesked är 5ml.
25kr x 2x5ml/750ml = 0,33kr per flaska. Det går åt ca två flaskor per vinter vilket gör att en burk räcker i 750ml/ 2x2x5ml = 37,5år.
Balta på med blöta tidningspapper om ni vill, men pröva mitt tips om ni vill ha det riktigt rent och kan avvara 25 spänn...
Dessutom går du miste om den utmärkta mycket finkorniga slipmedel i form av kiselföreningar och andra oxider som finns i askan och som underlättar jobbet markant. Några repor blir det inte om det inte finns slagg i askan. Slagg bildas i över 1300 grader så den är mycket ovanlig i askan i en kamin. Askan kan du jobba med utan gummihandskar och skyddsglasögon på
Kaustiksoda omvandlar fetter till tvål och förtvålar mänsklig hud och kött lika effektivt. Brännsår är mycket svåra att leka ut , förtvålningsprocessen förtsätter snabbt på djupet och lämnar alltid ärr.... var försiktig när du blandar.
Jag förtsätter med hushållspapper och aska
gaia
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Efter att ha provat med vatten och aska och inte tyckt att det funkade, tog jag Svinto. Det blev ett väldigt gnuggande och jag var rädd att det skulle bli repor. Jag sökte på internet och hittade denna tråd. Kom fram till att jag skulle ge aska och vatten en chans till. Jag tog riktigt mycket vatten och aska - det löddrade och det blev rent!! Vi har lite fuktig ved vilket gör att det i början blir som fuktdroppar på rutan. Det bränns fast och sitter som inbränd sirap!
Så, ni som förespråkar allehanda medel kanske inte har provat med MER vatten och MER aska. Det ska löddra och vips är smutsen upplöst.
Stort tack från mig
Så, ni som förespråkar allehanda medel kanske inte har provat med MER vatten och MER aska. Det ska löddra och vips är smutsen upplöst.
Stort tack från mig
Appropå vedaska och vatten. Förr i tiden så tillverkade man faktiskt sitt eget tvättmedel genom att lösa aska i vatten. Blandningen skulle stå ett dygn varefter man silade ifrån alla kolpartiklar. Detta hemtillverkade tvättmedel kallades för asklut och användes för att tvätta linne.
Sotarn gav mej ett tips hur man lätt får bort sot från pannan men det bör ju funka även på glas i en kamin......liamab skrev:
Elda potatisskal. Det är visst stärkelsen som löser upp sotet så att det är väldigt lätt att få bort sen.
Hehe...den här diskussionen är urspårad. Prövade dock med aska och vatten. Hände inte mycket. Dessutom var det rätt grisigt. Använde sen medlet som är till glaskeramikhällen. Renare än rent på nolltid. Luktar dessutom mycket gott.
Visst kan jag väl få använda detta medel? Trots att vissa hellre vill använda aska?
Visst kan jag väl få använda detta medel? Trots att vissa hellre vill använda aska?
Detta är kanon och vi använder även JIF till glashällen. Om något bränt sitter kvar så använder vi tillsammans med JIF en "Scotch-Brite-svamp" - den som inte repar.Hatte skrev:
Sen torka rent med fuktad trasa och eftertorka med torr trasa eller papper ger ett skinande rent resultat.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
använder det som finns hemma för tillfället men det som funkar bra här på keddy kasetten är jiff, vim, keramikhällsrengörning, mister mussel (stavningen!?) köksrent, vim köksrent, såpa, diskmeddel.. ja även aska + vatten funkar när det inte är allt för inbränt.. nar det varit riktigt illa så har rakbladsskrapan och stålullet kommit fram!
Jag gör som Kasch, använder det som finns närmast till hands. Ja ni har läst det förut om ni har läst igenom alla inlägg. Nämligen askan som finns strax innanför glaset. Och för att få den på glaset så brukar jag, ja just det, fukta ett tidningspapper........
Blir hur rent som helst utan att behöva köpa något speciellt medel......... och tidningar finns det ju i överflöd. När jag sedan har torkat färdigt så är det bara att slänga tidningspapperet in i kaminen. Inga svampar som måste rengöras/slängas efter användning......
Blir hur rent som helst utan att behöva köpa något speciellt medel......... och tidningar finns det ju i överflöd. När jag sedan har torkat färdigt så är det bara att slänga tidningspapperet in i kaminen. Inga svampar som måste rengöras/slängas efter användning......