Hink skrev:
Jag säger det igen, två teskedar kaustiksoda i en liten sprayflaska med vatten.
Meningslöst att köpa kaustiksoda, inget man behöver ha hemma. Mycket olämpligt om ngn som gillar att spraya allt som finns (tex ett barn) får tag på den flaskan.

Frippen skrev:
Meningslöst att köpa kaustiksoda, inget man behöver ha hemma. Mycket olämpligt om ngn som gillar att spraya allt som finns (tex ett barn) får tag på den flaskan.
"Meningslöst", vilket bra argument, det går ju att applicera på allt :)

Ja en het kamin är ju inte ett dugg farlig, och tändare/tändstickor kan man låta ligga var som helst. Maskindiskmedel är inte ett dugg frätande och vassa knivar är utmärkta leksaker! ;)

Blandningen är inte mer basiskt än askan. Om askan inte var basisk så skulle den inte lösa sotet. Men i vanlig ordning så måste vi skydda våra små mot faror. det svåra är bara att skydda dem lagom mycket.

Japp skulle säga att alla inköpta och hemblandade medel för rengöring av glaset på spiskamin är meningslösa, tråkigt för alla producenter av såna produkter men med tomma bra säljargument så kan de alltid lura på nån sina produkter.
Skulle förresten inte rekommendera att lösa maskindiskmedel i vatten och fylla en sprutflaska med det heller. Förstår annars att det fungerar bra och att det är det alkaliska som gör det men askan skadar ingen innan du tillför vatten och jag tror inte det är lika många barn som får för sig att lösa aska i vatten och sen fylla sprayflaska för att sen springa omkring och leka med... Men barn är ju klurigare än man tror. Svårt att förklara varför man kan leka med den ena men inte den andra sprayflaskan men en tidig kemilektion skadar ju inte, märk bara flaskan ordentligt.

Tack för tipset om tidningspapper och aska, funkade kanonbra på min totalt igensotade braskamin! Aldrig har väl morgontidningen varit så prisvärd ;-)

Hej jag har haft en braskamin i snart 30 år när jag har rengjort mina glasluckor på min Hugo har jag använt Svinto tvålull har fungerat perfekt.

Skumpen skrev:
Hej jag har haft en braskamin i snart 30 år när jag har rengjort mina glasluckor på min Hugo har jag använt Svinto tvålull har fungerat perfekt.
Ja! Precis vad jag också tycker, (och som jag skrivit tidigare)! Svinto funkar kanon verkligen!! :)

• Gilla
jliungman
  • Laddar…
Börjar väl bli tjatigt men inte heller jag begriper varför man ska köpa något alls för att rengöra kaminglaset. Lite fuktat hushållspapper doppat i aska - finns inget billigare, finns inget mer effektivt. Klarar till och med hårt inbrända avlagringar. Det kan inte bli renare är helt rent... Oavsett vad dumburksreklamen hävdar.

Vet inte om det är någon skillnad på braskamin och pelletskamin. Men jag brukar inte göra rent glaset på min pelletskamin förrän glaset är helt svart. Då brukar jag spreja på Jif badrum och torka av med papper. Sotet brukar släppa väldigt lätt då.

använd hällrent.. sånt man putsar spisshällen med

Det här börjar väl blir en ganska tramsig diskussion men (just därför) lite rolig: VARFÖR köpa/använda rengöringsmedel när det går så bra med lite aska och fuktat papper? Varför? Den moderna människan(s konsumtion) övergår ibland mitt förstånd. Eller i alla fall min logik.

:)

• Gilla
Johan_F och 1 till
  • Laddar…
dalasagen skrev:
använd hällrent.. sånt man putsar spisshällen med
Funkar det kanske tvärtom också? Att göra rent glaskeramikhällen med aska på fuktat papper?
:D

(Då kan man ju skippa ännu en dyr specialprodukt för rengöring......)

Lite fuktat hushållspapper och några droppar vim eller jif som det nu mera heter, funkar kanon och repar inte.

Tja det här kan ju bli en riktigt kul evighetsdiskussion :) OK, då ställer jag frågan igen:
Varför ska jag slabba med rengöringsmedel eller frätande mixturer? Rent kan ju inte bli mer än rent? Aska på fuktat hushållspapper gör glaset skinande rent från sot och inbrända avlagringar. Kan någon förklara - v a r f ö r? Så j-vla kul är det väl inte att putsa kaminglas... Eller?

Olika trädslag innehåller olika ämnen. Aska har alltid högt pH >10 (max pH är ca15 i vattenlösningar)och när det reagerar med vatten bildas KOH kaliumhydroxid och/eller NaOH (natriumhydroxid= kaustiksoda=lut). Björkved innehåller ämnen som ger kaliumhydroxid medan andra träslag ger andra basiska ämnen som inte är lika starka ex karbonatar.
Vad som händer är att sot och fett är båda kemiskt en ester och är inte vattenlösliga. När du tillför basiska ämnen pH>7 till en ester sönderdelas den till mindre delar som är vattenlösliga.
Om du istället använder ex mr Muscle innehåller det ofta partiklar som löser och kapslar in smutsen så att den rinner bort med vattnet. Dessa ämnen kallas tensider som kapslar in smutsen.
Båda sätten kan vara effektiva, men billigast och enklast är nog askan + vatten.

Jag kämpade med tensider på halva spisluckan och min man med aska och vatten på andra halvan av spisluckan. Han vann överlägset...

• Gilla
  • Älska
OppfinnarJocke och 2 till
  • Laddar…
Själv skulle jag som kemist inte köpa ren kaustiksoda(natriumhydroxid) och spraya på. Om du får några droppar i ögonen med koncentrationen 0,01M måste du skölja ögonen i en ögondusch inom 30 sekunder innan du blir blind och då måste du ändå hålla på i minst 20min med sköljningen. Att blanda själv enligt receptet skulle nog ge en koncentration som är 100ggn starkare än det jag beskrev, jag tror att du har tur om lyckas rädda synen om olyckan är framme i sådant fall.

• Älska
Johan_F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.