306 078 läst · 183 svar
306k läst
183 svar
Rengöra glaset på kamin
Jag kan tipsa om vad jag använder. Vet inte märket, men ett sorts lätt polermedel som är till för att rengöra glaskeramikhällen. Det fungerar mycket bra på kaminglaset. Annars är en rejäl brasa också effektiv. Bränner bort det mesta. För den sista finishen räcker det med en droppe av "hällmedlet" och lite hushållspapper.
Produkter som diskuteras: "rengöra glaskeramikhällen"
Polermedel glasförnyare 200 ml Norenco
Rengör glaset i duschen
279 kr inkl moms
Läs mer
Tidningspapper repar i längden, polermedel repar snart, och grova svampar repar så det syns redan första gången...
Allt man behöver är något basiskt, (aska är basiskt). En burk kaustiksoda, (dvs natriumhydroxid), kostar en spottstyver och det räcker med två teskedar i en sprayflaska med vatten. Ställ inte in sprutan på fin dimma, och håll igen luckan lite för att undvika kontakt. Effektivare och billigare får ni leta efter!
Natriumhydroxid bildar tvål tillsammans med fett, varför det inte är farligt att få mindre mängder på huden, men blanda inte för starkt och i vart fall, akta ögonen!
Allt man behöver är något basiskt, (aska är basiskt). En burk kaustiksoda, (dvs natriumhydroxid), kostar en spottstyver och det räcker med två teskedar i en sprayflaska med vatten. Ställ inte in sprutan på fin dimma, och håll igen luckan lite för att undvika kontakt. Effektivare och billigare får ni leta efter!
Natriumhydroxid bildar tvål tillsammans med fett, varför det inte är farligt att få mindre mängder på huden, men blanda inte för starkt och i vart fall, akta ögonen!
Är det ngn som testat rakblad, typ skrapan till spishällen? På jobbet använder vi det på rutorna i målarboxarna för att få bort färgen, men rutorna är väldigt repiga. Vet ej om det är rakbladen som gjort det, så jag har inte vågat testa på kaminglaset...
Nu blir jag verkligen konfunderad. Jag rengör kaminen varannan dag dvs då jag dammsuger ut askan samtidigt som jag fuktar tidningspapper och fixar glaset. Har kört pelletskaminen dagligen i 6 månader och har inte märkt av några repor.
Nu är jag ju känslig för att ha skinande glasruta men är det någon större skillnad på att jag använder pellets?
Nu är jag ju känslig för att ha skinande glasruta men är det någon större skillnad på att jag använder pellets?
Pellet är nog till o med värre.. Jag testade att skotta in pellets på en glödbädd i min kasette.. Det gjorde att pelletsen "smälte" vet inte om det var värmen som gjorde det. Men hela ned kanten av glaset (och upp ca 5 cm) så fastnade det sot i ett ganska tjockt lager, där papper + aska hade noll effekt.
Jag skrubbade med en svamp med vit gnugg yta på.. hjälpte föga efter ca 30 min så gav jag upp det. Testade lite olika medel som jag hade hemma inget fungerade. Till slut blev det att använda rakblad o skrapa bort det inte änns då gick det lätt.. Några repor ser jag inte men det blir nog små repor av rakbladet.
Att det inte blir samma sak i en pellets kamin beror nog på att den är just gjord för Pellets.
Jag skrubbade med en svamp med vit gnugg yta på.. hjälpte föga efter ca 30 min så gav jag upp det. Testade lite olika medel som jag hade hemma inget fungerade. Till slut blev det att använda rakblad o skrapa bort det inte änns då gick det lätt.. Några repor ser jag inte men det blir nog små repor av rakbladet.
Att det inte blir samma sak i en pellets kamin beror nog på att den är just gjord för Pellets.
Använder samma medel, fast till min glaskeramikhäll, har ej testat till insatsen... men det jag använder till min häll heter MrMuscle!daniel_168 skrev:Jag kan tipsa om vad jag använder. Vet inte märket, men ett sorts lätt polermedel som är till för att rengöra glaskeramikhällen. Det fungerar mycket bra på kaminglaset. Annars är en rejäl brasa också effektiv. Bränner bort det mesta. För den sista finishen räcker det med en droppe av "hällmedlet" och lite hushållspapper.
Sluta köp en massa rengöringsmedel för att göra rent rutan. Som tidigare nämnts av flera här så är det hur enkelt och effektivt som helst att fukta tidningspapper doppa i askan och göra rent efterstorka med vilket papper ni vill. Ju smutsigare desto fuktigare papper får användas så ni får mer löst aska.
Hallå.. Jag har ingen Braskamin.. Men har följ er tråd här sedan början..
Och jag tänkte sammanfatt det bästa sättet för er här nu, det är från era egna inlägg.
Lätt fuktatat tidningspaper doppat i sot. Efter torka med en fuktad mirakeltrasa (Alltså microfiberduk)
/Rodge
Och jag tänkte sammanfatt det bästa sättet för er här nu, det är från era egna inlägg.
Lätt fuktatat tidningspaper doppat i sot. Efter torka med en fuktad mirakeltrasa (Alltså microfiberduk)
/Rodge
Ja och det kan inte bli renare än helt rent som det just blir med sot löst i vatten på papper. Gör man det dessutom mellan varje eldning så är det busenkelt. Men det finns ju allttid nån som vill sälja en meningslös specialprodukt för att tjäna några kronor. Några droppar diskmedel är förresten överlägset om man vill få rena fönsterrutor, glasögon etc.
Fel skrivet av mig.. Menade Aska.. självklart..
Rent generellt kan man säga.. Lika löser lika.. Tex Nafta baserade lacker löses dåligt med tex. tinner bas.. Vatten baserad färg löses dåligt med nafta..
Så lika löser lika...
Rent generellt kan man säga.. Lika löser lika.. Tex Nafta baserade lacker löses dåligt med tex. tinner bas.. Vatten baserad färg löses dåligt med nafta..
Så lika löser lika...
Jag säger det igen, två teskedar kaustiksoda i en liten sprayflaska med vatten. En burk kaustiksoda kostar 25kr och innehåller 750ml. En tesked är 5ml.
25kr x 2x5ml/750ml = 0,33kr per flaska. Det går åt ca två flaskor per vinter vilket gör att en burk räcker i 750ml/ 2x2x5ml = 37,5år.
Balta på med blöta tidningspapper om ni vill, men pröva mitt tips om ni vill ha det riktigt rent och kan avvara 25 spänn...
25kr x 2x5ml/750ml = 0,33kr per flaska. Det går åt ca två flaskor per vinter vilket gör att en burk räcker i 750ml/ 2x2x5ml = 37,5år.
Balta på med blöta tidningspapper om ni vill, men pröva mitt tips om ni vill ha det riktigt rent och kan avvara 25 spänn...