81 160 läst · 615 svar
81k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Att det finns en hel del tvivelaktigt hempul är det väl ingen tvekan om. Den intressanta frågan är om detta skulle öka om man släppte hempul i det egna hemmet fritt för dem som har nödvändig kunskap.
Personligen tror jag att det inte skulle bli någon skillnad.
Personligen tror jag att det inte skulle bli någon skillnad.
Möjligen i kombination med att regler och information erbjuds lättillgängligt.mycke_nu skrev:
Jag tror att dagens regler trots allt håller en del folk från att hålla på själva. Ökar hempulet så ökar antagligen även de mindre lyckade sakerna.
Men blir regler och information gratis och lättillgängligt så kan det kanske kompensera.
edit:
Fast en sak till på pluskontot kan vara att då blir kanske en del gamla ruttna installationer uppstädade då husägaren plötsligt har råd.
Redigerat:
lars_stefan_axelsson, jag dristar mig till att påstå att det är ungefär lika svårt att skilja hempul från yrkesmanna arbeten som att skilja en som arbetar med det skrivna språket i sin yrkesroll som en som i möjligen skriver ett kvitto. Naturligtvis finns det undantag men det är undantag. Och att Poliser skulle ha någon kunskap i nått är det väl inte så många som tror, möjligtvis har dom en viss färdighet att hålla sig undan tills dom blir "tvingade" till att arbeta.
Det är den där typen av uttalande som fullständigt eliminerar all trovärdighet i de inlägg du skriver.elmont skrev:
Du tar dig rätten att döma ut en hel yrkeskår samtidigt som du alltid in absurdum försvarar en viss annan yrkeskår mot alla och envar som till äventyrs har en avvikande åsikt.
Inte särskilt vackert.
...och nä, jag är inte polis.
Personligen tror jag dock att andelen poliser som är odugliga inte nämnvärt avviker från andelen elinstallatörer/yrkesmän (eller många andra yrkesgrupper) som är odugliga...
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Herrejösses! Gäller detta bara el, eller hempul i allmänhet? Det måste ju vara fullt med villor och stugor överallt som ser ut som skrutt i så fall, och hela det här forumet är helt överflödigt eftersom vi hobbyrenoverare ändå aldrig kan nå upp till er yrkesmäns enastående nivå.elmont skrev:
Som min mamma sa när jag var mycket liten och tålamodet inte var på topp: alla ser hur fint det är gjort men ingen kan se hur lång tid det har tagit (förutom elmont då tydligen).
I de flesta fall tycker jag att hemmafixare har gjort rätt fula jobb på sina hus. Det är en otrolig skillnad på jobbet en duktig snickare gör jämfört med de aldra flesta hemmafixare. När någon stolt visar vad de har gjort själva brukar jag rätt ofta tänka "ta hit någon som kan!". Bra hantverkare är en fröjd att se arbete och resultat från, men kostar ju en del.
Nu är det så att med lite fult satta kantlister blir ingen skadad. Med el och bärande element i huset blir folk skadade när något går fel.
Det tyvärr så att det finns en del som aldrig borde fått kalla sig hantverkare och som gör kass jobb. Hittills har jag inte stött på det hos elektriker men jag kanske bara har haft tur.
Nu är det så att med lite fult satta kantlister blir ingen skadad. Med el och bärande element i huset blir folk skadade när något går fel.
Det tyvärr så att det finns en del som aldrig borde fått kalla sig hantverkare och som gör kass jobb. Hittills har jag inte stött på det hos elektriker men jag kanske bara har haft tur.
Hade en bekant elektriker hemma som installerade ett par uttag i en grupp som var förberedd med dragtråd. Jag fick fixa till installationen själv eftersom han hade kopplat in fasen på X-plint i uttaget. Möjligt att han inte har egen behörighet, men han jobbar ändå med det...
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Såklart du har rätt, men du jämför ju en dålig hempulare med en bra hantverkare. Jag håller fullständigt med om att det är viktigt att el och bärande konstruktionsdelar blir korrekt utfört, och är man minsta osäker så låter man bli.petersv skrev:I de flesta fall tycker jag att hemmafixare har gjort rätt fula jobb på sina hus. Det är en otrolig skillnad på jobbet en duktig snickare gör jämfört med de aldra flesta hemmafixare. När någon stolt visar vad de har gjort själva brukar jag rätt ofta tänka "ta hit någon som kan!". Bra hantverkare är en fröjd att se arbete och resultat från, men kostar ju en del.
Självklart blir också en yrkesman duktigare än någon som bara utför sporadiskt, men det kan ofta kompenseras till viss del med mer research och mer tid till utförande. Det är ju därför vi hempulare hänger så mycket på forum
Jag tror jag slutar här, för vi kan hålla på hur länge som helst.
Skulle man kunna gå kvällskurser i en massa saker som skulle ge gemene man behörighet att utföra sånt som en yrkesman utför så skulle det enbart resultera i tillbud samt minskade inkomster för olika yrkesgrupper. Hur man gör saker, både privat och yrkesmässigt handlar mera om hur man är som människa. En slarver på jobbet är oftast en slarver hemma också. En duktig yrkesman är oftast en duktig "hemmapulare" också. Bägge 2 skulle säkerligen klara av en kvällskurs och erhålla nån form av behörighet, men resultatet av "slarvern" blir tyvärr många gånger det samma ändå. Skillnaden blir väl att han slipper ansvar eftersom han har behörighet.
Idag har vi världens största och i många avseende den bästa källan till information i form av internet, och då i synnerhet diskussionsforum där man kan fördjupa sig teoretiskt i kunskap från kunniga människor. Tillhör man kategorin människor som är van vid att hantera problemlösningar och inte har för vana att slarva så löser man det mesta själv i sitt hem. Jag har själv angripit saker som jag inte har haft en aning om innan och det har resulterat i helt felfritt fungerande lösningar. Detta har jag löst genom att lusläsa olika forum på nätet, tillverkares hemsidor, och 2 ganska normalt sittande tummar.
När det gäller högskolekompetens och praktiska kunskaper så är det 2 ganska så väsenskilda saker. Jag jobbar själv inom anläggningsbranschen och det händer ett antal ggr per år att vi får ut "fullärda" högskoleingenjörer. Dom är mycket duktiga på att beräkna hållfastheten på en btg-platta men dom vet inte vilken ände man ska hålla slodan i, eller hur länge man ska köra vibrostaven. Så teori och praktik är 2 helt skilda saker;-)
Idag har vi världens största och i många avseende den bästa källan till information i form av internet, och då i synnerhet diskussionsforum där man kan fördjupa sig teoretiskt i kunskap från kunniga människor. Tillhör man kategorin människor som är van vid att hantera problemlösningar och inte har för vana att slarva så löser man det mesta själv i sitt hem. Jag har själv angripit saker som jag inte har haft en aning om innan och det har resulterat i helt felfritt fungerande lösningar. Detta har jag löst genom att lusläsa olika forum på nätet, tillverkares hemsidor, och 2 ganska normalt sittande tummar.
När det gäller högskolekompetens och praktiska kunskaper så är det 2 ganska så väsenskilda saker. Jag jobbar själv inom anläggningsbranschen och det händer ett antal ggr per år att vi får ut "fullärda" högskoleingenjörer. Dom är mycket duktiga på att beräkna hållfastheten på en btg-platta men dom vet inte vilken ände man ska hålla slodan i, eller hur länge man ska köra vibrostaven. Så teori och praktik är 2 helt skilda saker;-)
Hur menar du här? Det är ju i princip bara inom elområdet som begreppet "behörighet" existerar om vi pratar om områden som är relaterade till att fixa hemma. Nästan alla andra områden kan man ju redan idag studera exempelvis i kvällskursform. Det är ju fritt för var och en att "leka" snickare, målare, rörmokare, murare, plåtslagare osv.Tompamannen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Nej, det är inte det. Både forskningen och erfarenheten visar att det går *mycket* fortare för den som har rätt teoretiska kunskaper och begåvning att lära sig "i vilken ände man skall hålla slodan i" eller "hur länge man skall köra vibrostaven". Och sedan så går man fort förbi. Att man sedan inte lägger tre år på hands-on på just det på högskolan är en annan sak.Tompamannen skrev:När det gäller högskolekompetens och praktiska kunskaper så är det 2 ganska så väsenskilda saker. Jag jobbar själv inom anläggningsbranschen och det händer ett antal ggr per år att vi får ut "fullärda" högskoleingenjörer. Dom är mycket duktiga på att beräkna hållfastheten på en btg-platta men dom vet inte vilken ände man ska hålla slodan i, eller hur länge man ska köra vibrostaven. Så teori och praktik är 2 helt skilda saker;-)
För att inte tråka ut er "praktiker" med mer forskning så får jag väl ta en anekdot också, jag minns min gamle jiujitsuinstruktör; "Man kan gå åtminstone dubbelt så fort fram med studenter som med andra". Jag hade fö just den här diskussionen igår vad gällde mina egna civ.ing. studenter jämfört med kandidaterna (dina "högskole ing.", där just denna skillnaden kom idagen. Kandidaterna var mycket snabbare med "händerna", dvs. hade handlaget från början och var alerta vad gällde "hur gör vi". Medan civ.ing. var långsammare i starten men kom ikapp och redan från början hade inställningen, inte hur *gör* vi, utan "hur tänker vi".
Jag har som sagt arbetat som elektriker, och som jag sagt tidigare. Att skruva på en torix tar inte många timmar att lära sig att göra säkert. (Att arbeta så snabbt och effektivt att man kan tjäna pengar på det, det är en annan sak, men det är inte det vi diskuterar när det gäller hemmapul).
De övriga hemmapulen som är fullständigt korrekt utförda får ni däremot inte se alls, och när ni väl får se dem så reflekterar ni inte över det eftersom ni då inte har någon anledning att misstänka hemmapul. Man ser det man vill se. Lite som folk där jag växte upp. Hände något bra var det tveklöst sossarnas förtjänst. Hände något dåligt var det självklar moderaternas fel. Sen vem som gjort vad i verkligheten spelade inte så stor roll för alla visste ju att "det här är tingens ordning och så är vår värld beskaffad".Rrrrr skrev:
Poängen är återigen: Det är irrelevant hur många dåliga elanläggningar ni ser så länge ni inte kan sätte dem i relation den totala mängden installationer och då framför allt andelen korrekt utförda hemmapul. Om ni ser hundra dåliga hemmapul på ett år så är frågan; Hundra av hur många? Är det hundra av hundra så är det givetvis dåligt. Är det hundra av tusen är det bara 10%. Är det bättre eller sämre än motsvarande jämförelse bland yrkesmän? Tveksamt. Är det hundra av 5000, 10000, osv.
Det ni gör är lite som att i fotboll bara räkna hur många mål ett lag har släppt in och strunta i hur många de gjort. Prova sortera resultaten i Allsvenskan efter insläppta mål, gjorde mål och efter poäng så får du tre helt olika tabeller. Eller för att anknyta till skolan: Om du får gör 11 fel på provet -- blir du underkänd då?
Låt oss anta att elrelaterade dödsolyckor och bränder enbart beror på dåligt utförda och farliga anläggningar. I så fall är antalet dåliga och farliga anläggningar direkt proportionellt mot antalet elbränder och dödsolyckor. Ett lågt antal bränder och dödsolyckor innebär därmed även att antalet dåliga och farliga anläggningar också är lågt.Rrrrr skrev:
Så vad du egentligen säger är därmed att du tycker är konstigt är att det inte finns så många dåliga farliga anläggningar som du vill tro att det finns.
Redigerat:
Självklart är det så!Steamboy skrev:
Då jag pratar om "hempul" så menar jag installationer som är märkbart felaktiga. Installationer som görs helt korrekt av duktiga hempulare syns så klart inte lika väl.
Som tur är så förolyckas inte alla som lever med en farlig elanläggning!Steamboy skrev:Låt oss anta att elrelaterade dödsolyckor och bränder enbart beror på dåligt utförda och farliga anläggningar. I så fall är antalet dåliga och farliga anläggningar direkt proportionellt mot antalet elbränder och dödsolyckor. Ett lågt antal bränder och dödsolyckor innebär därmed även att antalet dåliga och farliga anläggningar också är lågt.
Så vad du egentligen säger är därmed att du tycker är konstigt är att det inte finns så många dåliga farliga anläggningar som du vill tro att det finns.![]()
Jag har aldrig varit med om en olycka i trafiken. Då betyder det att bilkörning är helt ofarligt och jag kan skippa bilbältet och sälja barnens barnstolar?
Om det uppstår en (laglig) marknad för GDS-installationer så kommer det säkert ut böcker i ämnet. I USA (mycket större marknad, iofs) finns det en uppsjö med DIY-books/web sites för dem som vill dra el hemma själva.Mikael_L skrev:Möjligen i kombination med att regler och information erbjuds lättillgängligt.
Jag tror att dagens regler trots allt håller en del folk från att hålla på själva. Ökar hempulet så ökar antagligen även de mindre lyckade sakerna.
Men blir regler och information gratis och lättillgängligt så kan det kanske kompensera.
edit:
Fast en sak till på pluskontot kan vara att då blir kanske en del gamla ruttna installationer uppstädade då husägaren plötsligt har råd.
Är det verkligen så? Jag satte upp min skorsten själv, MEN, sotaren måste godkänna den. Sota den får jag göra (om jag gått kvällskursen) men han vill ändå komma och kräva mig på pengar vartannat år. Hur är det med försäkringen och ditt nya badrum som du stolt byggt ihop själv om du inte har våtrumsutbildning? Vad säger f-bolaget om du får en vattenskada när din vattenledning till DM hoppade isär som du kopplat in själv? Jag skulle nog vilja påstå att ALLT man gör hemma egentligen kräver en form av "behörighet" då det finns ett uttryck som säger "fackmannamässigt utfört". Och för att bli en fackpamp, förlåt fackman, så måste man ha.....b-e-h-ö-r-i-g-h-e-t.Alfredo skrev:Hur menar du här? Det är ju i princip bara inom elområdet som begreppet "behörighet" existerar om vi pratar om områden som är relaterade till att fixa hemma. Nästan alla andra områden kan man ju redan idag studera exempelvis i kvällskursform. Det är ju fritt för var och en att "leka" snickare, målare, rörmokare, murare, plåtslagare osv.