76 881 läst · 615 svar
77k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Indirekt påverkar det säkerheten genom att det inte finns något legalt utrymme att jobba "grått", dvs hjälpa kompisars kompisar etc mot viss ersättning. Man motverkar att det uppstår en flora av arbetande amatörelektriker utan behörighet och utan kontroll där det är svårt att bevisa att de verkligen bedriver en verksamhet.Nähädu skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Det är ju mycket lättare att motivera som det är nu att man har kompetens och lov att dra om hela elen i andras villor på arbetstid, men inte får byta en dimmer hemma i vardagsrummet på kvällen....Nähädu skrev:
Det får vi verkligen hoppas. En utvidgning av nödvändig kännedom räcker.Nähädu skrev:
Ingen kommer att ta en licens för att få lov att spika kabel eller koppla in en spis.
Antingen så vet man vad man gör och då är det OK, eller så vet man det inte och då ringer man en elektriker.
Folk som kopplar utan att veta kommer det att finnas avsett system.
Det är väl egentligen inga problem med att folk som inte har "licens" kopplar och stökar OM dom vet hur man gör. Problemet är väl dom som TROR dom vet men har ytterst bristfälliga och felaktiga kunskaper. Och jag tror att det inte blir lätt att få den senare kategorin, de som mest behöver, att skaffa mer kännedom för dok har ju redan den. Tror dom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Det skulle kanske hjälpa om elinstallationsreglerna var gratis, eller ännu bättre, en lättfattlig version av dem, med gott om exempel på vad som kan hända om man inte följer reglerna.
Självklart är det så. Det största problemet med dagens system är att vi har en hårt monopoliserad bransch där vanligt folk inte kan få tag i relevant information till en rimligt kostnad och med en rimlig arbetsinsats. Konsumenthandeln säljer stora mängder material men tvingas sätta upp skyltar med budskapet: "Vi vet att du kommer koppla in det här själv fast du inte får och för att inte bli medskyldiga får vår personal inte ge råd eller svara på frågor angående elmaterial". Jämför det med renovering av badrum; Där finns det massor med information och den är lätt att få tag i. En granskning av fuktskador som försäkringsbolagen själva gjort har dessutom visat att lekmännen i genomsnitt är lite lite bättre än proffsen. Branschorganisationen var inte alls förvånade då yrkesfolk arbetar på rutin under press och medan Svensson kan ta den tid det behöver samt måste kompensera brist på rutin med noggranna förberedelser.Bo.Siltberg skrev:
Och för att föregå korkade argument: Ja, det är stor skillnad mellan en fuktskada och en elolycka. Blöta fötter och lite mögel är inte dödligt medan starkström genom kroppen kan vara det. Det var inte heller poängen. Poängen var inte att göra en jämförelse av konsekvenserna av ett felaktigt arbete utan att belysa skillnaderna i kvalité som ett resultat av god tillgång på information.
Eller så kan man väl säga att vore det lika många el-olyckor som det är vattenskador pga. dåligt utförda våtrumsjobb vore det katastrofalt. Så kan inte kreti o pleti fixa nått så pass enkelt som våtrum med relativt lättillgänglig information så tror jag knappast att kreti o pleti fixar eljobben, det är faktisk något mer avancerat.
Det finns redan.Bo.Siltberg skrev:
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_mini.pdf
Se sida 307 - 416
edit: Ser att detta är version 2010-2011. Det finns en version 2012 i tryckt format.. Kommer väl snart som pdf!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Tja, med tanke på den nästan totala brist av elolyckor vi trots allt har så tillåt mig ändå att tvivla på att detta skulle vara normen.elmont skrev:Det är väl egentligen inga problem med att folk som inte har "licens" kopplar och stökar OM dom vet hur man gör. Problemet är väl dom som TROR dom vet men har ytterst bristfälliga och felaktiga kunskaper. Och jag tror att det inte blir lätt att få den senare kategorin, de som mest behöver, att skaffa mer kännedom för dok har ju redan den. Tror dom.
Eftersom jag är i säkerhetsbranschen så har jag stött på många professionella svartmålare (bokstavligt talat), och när man skrapar på deras argument så håller de nästan aldrig. Jag tror inte att man skall svartmåla här heller. Om jag har lärt mig någonting så är det att göra som militären (dvs oroa sig för fiendens potentiella förmåga utan att ta hänsyn till dennes intentioner) är dödfött.
De allra flesta är snälla, trevliga och gör så gott de kan. Detta trots att de skulle kunna ställa till med en massa djävelskap om de bara ville. Jag kan inte se att situationen skulle vara så värst annorlunda vad gäller elinstallation. Dvs de som ger Dunning-Kruger-effekten ett ansikte ("unskilled and unaware of it") är ganska få och långt emellan.
Sedan så har vi tyvärr moderna media och folks beteende i allmänhet att tacka för att vi *tror* att dessa är betydligt fler än vad de faktiskt är, men det är en lite annan fråga. (I sin allmänna formulering: "Du kommer *inte* att dö på de sätt som beskrivs i tidningen. Du kommer faktiskt aldrig att råka ut för *något* som slås upp stort i tidningen, eftersom ju ovanligare och hemskare händelse desto större nyhet").
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Kan vara en god ide, en tråd med en samling länkar i, sökning på elko2_sve or elko_sve; ger 85 träffar i detta forum...
Kanske i tråden "Innan du anlitar en elektriker"
Kanske i tråden "Innan du anlitar en elektriker"
Sen kändes det lite som elmont hade svårt att greppa det där med statistik och att göra en logisk konklusion. Antalet olyckor är sig fullständigt irrelevant. Det spelar ingen roll om det är en olycka per år eller hundra tusen. Det är förhållandet mellan elolyckor/vattenskador i anläggningar utförda av yrkesmän i relation till antalet utförda av lekmän som är relevant. Från ett statistiskt perspektiv är ett stort antal granskade olyckor att föredra då resultatet blir säkrare destå fler stickprovi förhållande till populationens storlek man kan göra. I fallet med vattenskador visade en granskning av anmälda fuktskador under ett år att fördelningen var i stort sett lika med en liten övervikt åt yrkesmännen. Den korrekta konklusionen av detta är alltså att lekmän och yrkesmän statistiskt sett orsakar lika många fuktskador. Notera även att det här över huvudet taget inte har med vad folk TROR om sin förmåga att utföra arbetet utan vilka de FAKTISKA resultaten blev.lars_stefan_axelsson skrev:
Alla kan ju inte hålla samma intellektuellt höga nivå men det får ni leva med, ett tips är att sänka "diskussionen" en till en lite lägre nivå där vi mer "normalbegåvade" har en möjlighet att hänga med.
Jag bygger mina tankar, bara på min relativt långa erfarenhet i byggbranschen, dvs. det jag har sett under min tid ute på fältet och kan tyvärr inte belägga vad jag sett med några "finare" teoretiska beräkningar.
Jag bygger mina tankar, bara på min relativt långa erfarenhet i byggbranschen, dvs. det jag har sett under min tid ute på fältet och kan tyvärr inte belägga vad jag sett med några "finare" teoretiska beräkningar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Teoretiska resonemang är på inget sätt "finare" än andra. Jag är själv empiriker och inte teoretiker. Man behöver *alltid* *båda* för att kunna uttala sig med någon slags säkerhet.elmont skrev:
Dock, att bygga på enbart sin egen ostrukturerade erfarenhet är belagt med en del problem. Bla så har man som enskild inte total överblick "Data är inte ett korrekt plural av anekdot". Dessutom så gör man lätt logiska felslut av vilka det finns en massa. Störst risk här borde väl vara "confirmation bias" (http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias), "Availability heuristic" (http://en.wikipedia.org/wiki/Availability_heuristic), här snarast att alldenstund det är lätt att känna igen och komma ihåg katastrofalt dåliga hemmapulade installationer, så är alla de som är OK varken lika lätta att upptäcka eller komma ihåg.
(Svaret brukar ju då vara att en yrkesverksam elektriker med automatik ser skillnad på om en "amatör" eller ett "proffs" varit framme, även om det inte är uppenbart fel. Nu finns det t ex forskning som ganska tydligt visar att poliser *inte* är bättre på att upptäcka en lögnare än vem som helst man tagit från gatan. Så tillåt mig tvivla.)
Jag är universitetslärare. Tro mig. Jag är van. Det lever jag med dagligen och stundligen.elmont skrev:
Redigerat:
Jag håller med Elmont här. Det är väldigt ofta man får se mycket tvivelaktiga hempulerier. Konstigt egentligen att det inte dör mer folk och att inte antalet bränder är högre.lars_stefan_axelsson skrev:Tja, med tanke på den nästan totala brist av elolyckor vi trots allt har så tillåt mig ändå att tvivla på att detta skulle vara normen.
Eftersom jag är i säkerhetsbranschen så har jag stött på många professionella svartmålare (bokstavligt talat), och när man skrapar på deras argument så håller de nästan aldrig. Jag tror inte att man skall svartmåla här heller. Om jag har lärt mig någonting så är det att göra som militären (dvs oroa sig för fiendens potentiella förmåga utan att ta hänsyn till dennes intentioner) är dödfött.
De allra flesta är snälla, trevliga och gör så gott de kan. Detta trots att de skulle kunna ställa till med en massa djävelskap om de bara ville. Jag kan inte se att situationen skulle vara så värst annorlunda vad gäller elinstallation. Dvs de som ger Dunning-Kruger-effekten ett ansikte ("unskilled and unaware of it") är ganska få och långt emellan.
Sedan så har vi tyvärr moderna media och folks beteende i allmänhet att tacka för att vi *tror* att dessa är betydligt fler än vad de faktiskt är, men det är en lite annan fråga. (I sin allmänna formulering: "Du kommer *inte* att dö på de sätt som beskrivs i tidningen. Du kommer faktiskt aldrig att råka ut för *något* som slås upp stort i tidningen, eftersom ju ovanligare och hemskare händelse desto större nyhet").
Det är nog däremot väldigt stort mörkertal. Om en hempulare eller någon i dennes familj får en stöt så kommer ju detta aldrig att synas i statistiken, om nu inte vederbörande dör eller hamnar på akuten.