P
Men fint blir det :)

• Älska
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Långsamt, långsamt går det... Det där med att bada till jul kan jag nog dessvärre glömma... :(

[bild]
Långsamt vetifasen. Handslaget i fiskbensmönster är inget man bara kastar in.
Jämfört med min balkong där jag la 8m2 10x40 granitkeramik i fiskben, tog väl 1.5h med fris och ett uterum jag med liknande plattor som du har från marrakech, 20m2. Det tog närmre 30h
Så bra jäkla jobbat och snyggt satan blir det

• Älska
anders07
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Långsamt vetifasen. Handslaget i fiskbensmönster är inget man bara kastar in.
Jämfört med min balkong där jag la 8m2 10x40 granitkeramik i fiskben, tog väl 1.5h med fris och ett uterum jag med liknande plattor som du har från marrakech, 20m2. Det tog närmre 30h
Så bra jäkla jobbat och snyggt satan blir det
Största problemet är ju att de är så olika i storlek... 😠
De ska vara 145 x 45 x 20mm men nu har jag konstaterat att de är allt mellan 138-152 mm långa och 42-50 mm breda... Höjden varierar mellan 17-22mm men det kan jag enklare justera med fix.
Det går typ dubbelt så mycket fix som det ska och trots att jag försöker sortera storlekar på klinker har jag nu allt mellan 1-6 mm fogbredd... 😔

Jag har lyckats ganska bra att få jämn höjd tror jag, men det kommer att bli betydligt mycket ojämnare än jag hade visualiserat...
Döttrarna är som sagt nöjda, så jag får kalla det vad de gjorde... "Härligt rustikt!" 😅

• Wow
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Största problemet är ju att de är så olika i storlek... 😠
De ska vara 145 x 45 x 20mm men nu har jag konstaterat att de är allt mellan 138-152 mm långa och 42-50 mm breda... Höjden varierar mellan 17-22mm men det kan jag enklare justera med fix.
Det går typ dubbelt så mycket fix som det ska och trots att jag försöker sortera storlekar på klinker har jag nu allt mellan 1-6 mm fogbredd... 😔

Jag har lyckats ganska bra att få jämn höjd tror jag, men det kommer att bli betydligt mycket ojämnare än jag hade visualiserat...
Döttrarna är som sagt nöjda, så jag får kalla det vad de gjorde... "Härligt rustikt!" 😅
Ja plattor från marrakech är kända för att vara väldigt varierande i storlekar, men det är snyggt! Höjdmässigt så har jag sorterat ut dom, huvudsaken är att ni är nöjda :)

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Äntligen alla klinker på plats! 😀

Det här är första och sista gången jag lägger fiskbensmönster, och definitivt sista gången jag lägger marockanska handslagna lerklinker... 🤯

Har börjat med fog... Det var tur att jag testade först under toa boxen för det brann fast ruggigt fort i klinkern!
Jag blötte klinkern rejält före så gick det bättre!
Golv av marockanska handslagna lerklinker i fiskbensmönster, väntar på fogning efter installation i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering med fiskbensmönstrat marockanskt lergolv. Verktyg och material synliga, samt påbörjad fogning framför väggar med fuktspärr.
Skapa konto

Jag hade köpt 3 5kg påsar fog för jag hade räknat att det kommer att gå 2-2,5 påsar... Njääää... Fick åka och köpa fyra påsar till idag... 😅

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Behandlade du inte plattorna innan fogning?

F Fjonken skrev:
Behandlade du inte plattorna innan fogning?
Nä, det ska göras efter fogning enligt instruktionerna jag har fått... 😬

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nä, det ska göras efter fogning enligt instruktionerna jag har fått... 😬
Jasså? Jag har kört en behandling innan fogning så inte fogen tränger in i porerna, sen två ggr efter fogning. Vad har du för behandling? Plåtburk som luktar starkt satan eller en dunk med 1k, typ primer?

F Fjonken skrev:
Jasså? Jag har kört en behandling innan fogning så inte fogen tränger in i porerna, sen två ggr efter fogning. Vad har du för behandling? Plåtburk som luktar starkt satan eller en dunk med 1k, typ primer?
Enligt återförsäljaren av klinkern skulle jag inte lägga någon sealer innan fogning, bara blöta klinkern vid behov.

Utan vatten så nöp fogen fast riktigt rejält i klinkern så jag fuktade lite olika mycket för att se när det gick bra att tvätta bort.

Jag fick gå på ganska snabbt och tvätta bort, kanske 5-10 minuter bara så körde ca. 1kvm i gången.
Det blev för blött efter tvätt, det jag inte hade fogat så jag flyttade till ett annat område och började där tills det första hade torkat upp lagom.

F Fjonken skrev:
Kommer att köra Konkral Sealer Elite+ på golvet.

I ångbastun blir det Sealer Extreme (och den luktar som f-n...)

Sådär ja! Då ligger golvet där äntligen!
Ett nylagt fiskbensmönstrat golv i ett halvfärdigt rum med vita väggar och en installation i väggen.
Skapa konto

Nyinstallerat golv i ett rum, herringbone-mönstrad parkett, väggar i bakgrunden med en öppning till ett mörkare rum.
Skapa konto

• Gilla
Bengt Larsson och 11 till
  • Laddar…
Renoverat rum med sealer på väggar och trägolv.
Skapa konto

Och nu är Sealer på!
Både på väggar och golv...

• Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.