16 643 läst · 101 svar
17k läst
101 svar
Projekttråd, badrum med ångbastu
Långsamt vetifasen. Handslaget i fiskbensmönster är inget man bara kastar in.anders07 skrev:
Jämfört med min balkong där jag la 8m2 10x40 granitkeramik i fiskben, tog väl 1.5h med fris och ett uterum jag med liknande plattor som du har från marrakech, 20m2. Det tog närmre 30h
Så bra jäkla jobbat och snyggt satan blir det
Största problemet är ju att de är så olika i storlek... 😠F Fjonken skrev:Långsamt vetifasen. Handslaget i fiskbensmönster är inget man bara kastar in.
Jämfört med min balkong där jag la 8m2 10x40 granitkeramik i fiskben, tog väl 1.5h med fris och ett uterum jag med liknande plattor som du har från marrakech, 20m2. Det tog närmre 30h
Så bra jäkla jobbat och snyggt satan blir det
De ska vara 145 x 45 x 20mm men nu har jag konstaterat att de är allt mellan 138-152 mm långa och 42-50 mm breda... Höjden varierar mellan 17-22mm men det kan jag enklare justera med fix.
Det går typ dubbelt så mycket fix som det ska och trots att jag försöker sortera storlekar på klinker har jag nu allt mellan 1-6 mm fogbredd... 😔
Jag har lyckats ganska bra att få jämn höjd tror jag, men det kommer att bli betydligt mycket ojämnare än jag hade visualiserat...
Döttrarna är som sagt nöjda, så jag får kalla det vad de gjorde... "Härligt rustikt!" 😅
Ja plattor från marrakech är kända för att vara väldigt varierande i storlekar, men det är snyggt! Höjdmässigt så har jag sorterat ut dom, huvudsaken är att ni är nöjdaanders07 skrev:Största problemet är ju att de är så olika i storlek... 😠
De ska vara 145 x 45 x 20mm men nu har jag konstaterat att de är allt mellan 138-152 mm långa och 42-50 mm breda... Höjden varierar mellan 17-22mm men det kan jag enklare justera med fix.
Det går typ dubbelt så mycket fix som det ska och trots att jag försöker sortera storlekar på klinker har jag nu allt mellan 1-6 mm fogbredd... 😔
Jag har lyckats ganska bra att få jämn höjd tror jag, men det kommer att bli betydligt mycket ojämnare än jag hade visualiserat...
Döttrarna är som sagt nöjda, så jag får kalla det vad de gjorde... "Härligt rustikt!" 😅
Äntligen alla klinker på plats! 😀
Det här är första och sista gången jag lägger fiskbensmönster, och definitivt sista gången jag lägger marockanska handslagna lerklinker... 🤯
Har börjat med fog... Det var tur att jag testade först under toa boxen för det brann fast ruggigt fort i klinkern!
Jag blötte klinkern rejält före så gick det bättre!
Jag hade köpt 3 5kg påsar fog för jag hade räknat att det kommer att gå 2-2,5 påsar... Njääää... Fick åka och köpa fyra påsar till idag... 😅
Det här är första och sista gången jag lägger fiskbensmönster, och definitivt sista gången jag lägger marockanska handslagna lerklinker... 🤯
Har börjat med fog... Det var tur att jag testade först under toa boxen för det brann fast ruggigt fort i klinkern!
Jag blötte klinkern rejält före så gick det bättre!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade köpt 3 5kg påsar fog för jag hade räknat att det kommer att gå 2-2,5 påsar... Njääää... Fick åka och köpa fyra påsar till idag... 😅
Enligt återförsäljaren av klinkern skulle jag inte lägga någon sealer innan fogning, bara blöta klinkern vid behov.F Fjonken skrev:
Utan vatten så nöp fogen fast riktigt rejält i klinkern så jag fuktade lite olika mycket för att se när det gick bra att tvätta bort.
Jag fick gå på ganska snabbt och tvätta bort, kanske 5-10 minuter bara så körde ca. 1kvm i gången.
Det blev för blött efter tvätt, det jag inte hade fogat så jag flyttade till ett annat område och började där tills det första hade torkat upp lagom.
Kommer att köra Konkral Sealer Elite+ på golvet.F Fjonken skrev:
I ångbastun blir det Sealer Extreme (och den luktar som f-n...)