13 886 läst · 81 svar
14k läst
81 svar
Projekttråd, badrum med ångbastu
Tänkte om det gick att få den böjd med försiktigt användande av värmepistol eller genom att lägga den i någon ugn. Alternativt lösningsmedel (aceton?).anders07 skrev:
Böjda byggnadsdetaljer är ofta svårt att få till.
Det fungerade bra med att skära skåror. Idén kom från att man tidigare kunde köpa färdigt "skårade" skivor men det verkar bara finnas MDF idag att få tag på.spikplanka skrev:
Jobbat på lite med eldragning och konstaterat att det blir overkill med dubbla LED lister som det var tänkt i bastun, en under kanten på bänken och en ovanpå ryggstödet, men nu blir det nog bara en under kanten på bänken...
Har bitit i det sura (=dyyyyra) äpplet och bestämt att det blir Philips Hue spottar i hela rummet också så man kan styra dimning på ett vettigt sätt och även få olika toner på det vita ljuset som passar "rummet" sen när det är klart...
Kontrollera så att LED och drivdon inte blir överhettade i taket..
Lite framåt igen... Jobbat med taket, ventilation och lite el...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite mera tak på plats...
Fick sluta tidigare idag då en fingertopp blev kvar på ovansidan taket som jag skar upp på en kapad stålregel... 🩸
Blodet får någon stackare i framtiden som hittar det fundera på vad som hänt... 😅
Vad är det vita materialet för något?
Gore-bild på återstoden av fingret?
Gore-bild på återstoden av fingret?
Du menar skivorna?spikplanka skrev:
https://www.hornbach.se/p/vatrumsgips-norgips-humidboard-2-0-13x900x2500mm/5495065/
Aarrgh, vad allt tar mycket längre tid än man tänker sig!!!
Men lite framåt trots ett svidande finger... 😅
Fixat bänkarna i ångbastun, flytspacklat sista biten mot dörren och rivit gamla inre dörren (som ska bli glasdörr).
Men lite framåt trots ett svidande finger... 😅
Fixat bänkarna i ångbastun, flytspacklat sista biten mot dörren och rivit gamla inre dörren (som ska bli glasdörr).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur lång tid tror du det tar att slutföra projektet nu?
Oj, hur långt är ett snöre...? 😅spikplanka skrev:
Det beror mycket på hur frun mår och hur mycket sjukhusbesök det blir, men just nu har jag lagt några timmar varje kväll och helger.
I bästa fall 2-3 veckor till om jag orkar i samma takt som jag gjort nu.
Sen är det strul med glaset och leveransen har skjutits fram igen till slutet av november...
Glaset monteras sist oavsett så spelar ingen roll så, men det blir ju inte bastu innan glaset är på plats...
Lite pet och påt igen klart... Allt "pill" tar så sjukt mycket tid...
Vattenskåp i badrummet på plats:
Taket börjar ta sig...
Vattenskåp i badrummet på plats:
Logga in
Skapa konto
Taket börjar ta sig...
Logga in
Skapa konto
Vi planerar också för ett ångbad nu när vi bygger om. Riktigt kul att hitta den här tråden! 😊 Blir ett litet rum på 1,2x2m. Hade tänkt köra Wedi Ångbadplatser, men med inspo från @anders07 bygger jag nog en enklare bänk. Vad kör ni andra för lösning på bänk?
Ang. ventilation så kommer vi ha en frånluftskanal precis utanför kopplad till FTX (sitter precis ovanför duschen som också är entré till ångbadet), är lite orolig för att dra upp ångan i FTX:en, tänker det blir kondensbekymmer. @The_emil88 du som kör oventilerat hur stort rum har du? Om du har tilluft under dörren, var får du då frånluft från ångbadet? Tänker mig att du inte får någon luftcirkulation alls där inne om den enda öppningen är under dörren?
Ang. ventilation så kommer vi ha en frånluftskanal precis utanför kopplad till FTX (sitter precis ovanför duschen som också är entré till ångbadet), är lite orolig för att dra upp ångan i FTX:en, tänker det blir kondensbekymmer. @The_emil88 du som kör oventilerat hur stort rum har du? Om du har tilluft under dörren, var får du då frånluft från ångbadet? Tänker mig att du inte får någon luftcirkulation alls där inne om den enda öppningen är under dörren?