anders07 anders07 skrev:
Och det ska isoleras, ja.
Hur tjockt? stenull?
Är det spirorör eller annat?

spikplanka spikplanka skrev:
Hur tjockt? stenull?
Är det spirorör eller annat?
Spirorör med vanlig Armacell duger. Den klara upp till 110 grader.

Jaha, crap... Det har flutit in flytspackel i luftintaget för Platonmattan...
Blå Platonmatta med flytspackel som har trängt in i luftintaget, visar skada som upptäcks vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckligtvis hade det inte runnit in så långt, bara 3-4 cmm såg jag när jag bilade upp bredvid och kollade med inspektionskameran..

Fick flytta hålet bara, det kommer bakom (inne i väggen) ändå, så det kommer inte att synas... Men jag vet att det finns där... 🥺

• Gilla
erikmartinsson01
  • Laddar…
Lite svårt att hitta inspiration och "ork" med frun på sjukhuset ännu men några steg framåt...
Jag har fixat nya luftintag för golvet och beställde en rökpenna för att testa luftflödet men det fungerar inte... 😕
Inte för att det inte är luftflöde, utan för att pennan är "eldad" så röken blir varm och stiger därför rakt upp snabbt...

Lite stålskenor på plats i alla fall så man kan börja se hur det blir indelat...
Rum under renovering med stålskenor på golvet, blå isolerade väggar och en dammsugare; ljus strömmar in från öppningen.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med stålramar på golv, blå väggar, sladdar och dammsugare. Arbetslampa lyser upp rummet, köpta rör för ventilation syns.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ursviken och 3 till
  • Laddar…
Med frun äntligen hemma från sjukhuset som meddelar att hon vill bada ångbastu så har jag fått lite fart igen...
Gips på väggarna, lite vatten och ångrör på plats samt gjutit fall för ångbastu och dusch!

Nybyggd ångbastu under konstruktion med gipsade väggar, rördragning och förberedelse för vatten- och ångrör, samt gjutet golvfall.
Skapa konto

Renovering av ångbastu med gipsade väggar, dragna ångrör och en nyligen gjuten golvavrinning.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Gips på väggarna,
Cementskiva är väl att föredra i våtrum?

Cementskiva är väl att föredra i våtrum?
Nu är det ju våtrumsgips... Men helt vanlig gips är också ok bakom tätskikt...

Våtrumsgips - Vad du behöver veta! (2024)
"Gipsskivor för våtrum (våtrumsgips) är uppbyggda som vanliga gipsskivor. De är dock glasfiberarmerade och kartongen är impregnerad med silikon för att stå emot fukt och bära upp vikten av eventuella kakelplattor."

Skulle se det som en riskkonstruktion pga att man fortfarande har gipset som kan börja mögla och vatten alldeles intill utan att man kan inspektera.

Med cementskiva har man inga stora volymer som kan börja mögla dolt.

Våtrumsgips - Vad du behöver veta! (2024)
"Gipsskivor för våtrum (våtrumsgips) är uppbyggda som vanliga gipsskivor. De är dock glasfiberarmerade och kartongen är impregnerad med silikon för att stå emot fukt och bära upp vikten av eventuella kakelplattor."

Skulle se det som en riskkonstruktion pga att man fortfarande har gipset som kan börja mögla och vatten alldeles intill utan att man kan inspektera.

Med cementskiva har man inga stora volymer som kan börja mögla dolt.
Gips möglar inte...

Oavsett så är det inte någon riskkonstruktion med gips bakom tätskikt, var har du fått det ifrån?

Sen är ju hela badrummet klassat som riskkonstruktion eftersom det är källarutrymme under mark mot yttervägg, men det är inget som har med gipsskivor att göra...

Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
riskkonstruktion eftersom det är källarutrymme under mark mot yttervägg,
Det kan säkert lösas om med en luftspalt.

Det kan säkert lösas om med en luftspalt.
Jag har ventilerad Platon, både väggar och golv, men reglerna säger fortfarande att det är riskkonstruktion...

Mögel behöver näring, fukt och värme. Byggstrategin går som oftast ut på att få väck all fukt.

Med platon som ger luftspalt och om materialet självt inte duger som näring borde det fungera?
Om det är ventilation däri så är det förstås viktigt att det finns filter så damm inte bildar något för möglet att få näring ur.

Det var ju lite klurigare än tänkt, men nu verkar jag äntligen fått till någon form av mall för att forma det sluttande taket inne i ångbastun...
Mall för sluttande tak i ångbastu, med träkonstruktion och skivor installerade.
Skapa konto

• Gilla
Viktor.J och 5 till
  • Laddar…
Är den svarta skivan platt eller böjd? om den är böjd vad slags material är det?

Är den svarta skivan platt eller böjd? om den är böjd vad slags material är det?
Den är böjd. Det är en sån våtrumsskiva med uretanskum mellan två lager glasfiber. Jag har skurit snitt genom den ena glasfiberytan på baksidan med 40 mm mellanrum för att få den böjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.