S smawland skrev:
Vi planerar också för ett ångbad nu när vi bygger om. Riktigt kul att hitta den här tråden! 😊 Blir ett litet rum på 1,2x2m. Hade tänkt köra Wedi Ångbadplatser, men med inspo från @anders07 bygger jag nog en enklare bänk. Vad kör ni andra för lösning på bänk?

Ang. ventilation så kommer vi ha en frånluftskanal precis utanför kopplad till FTX (sitter precis ovanför duschen som också är entré till ångbadet), är lite orolig för att dra upp ångan i FTX:en, tänker det blir kondensbekymmer. @The_emil88 du som kör oventilerat hur stort rum har du? Om du har tilluft under dörren, var får du då frånluft från ångbadet? Tänker mig att du inte får någon luftcirkulation alls där inne om den enda öppningen är under dörren?
Mitt rum är 2.7x 1.8 m . Jag har hört mig för väldigt mycket innan jag började på mitt ångrum (och jag jobbar som snickare )och fick samma svar från alla att de tyckte att om det är i privat miljö och man inte badar mer än 2 timmar så rekommenderar de att man bara har en springa under dörren och ventilationen precis utanför. Antar att luften som är i rummet räcker, minns inte vad de sa om det men vet att de var så alla jag hörde med ville ha det.

• En halvfärdig konstruktion av ett ångrum med rundade väggar och rör som sticker ut från väggarna i ett rum på 2.7x1.8 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Angående ventilation så hade vi ett ångbad (sån färdig kabin variant) i förra huset och det främsta problemet var att det blev så otroligt varmt och fuktigt i övriga badrummet, även om ångbadet inte var igång mer än en timme, så jag vill ha möjligheten att vädra ut och kyla ner ångbastun så fort som möjligt så därför lägger jag både till- och frånluft inne i ångbastun, inte för att jag tror att jag ska svimma av syrebrist... 😅

@The_emil88 har ju fått in ångutsläpp optimalt!

Tyvärr blir mitt på bänken så den platsen kommer man inte att kunna sitta på när ångan är igång, men med två glasväggar hade jag dessvärre inte något alternativ än att lägga det där... 🙄

Tanken med långa bänken är främst att ligga ner ändå, och då blir fötterna uppe på bänken så det ska klara sig från het ånga.

Nu har jag äntligen alla vatten och avlopp på plats och provtryckt, samt alla quick-box anslutningar för blandare, dusch och kranar.

En sak som jag reagerar på nu när jag räknar ihop det är hur sjukt dyrt VVS är nu mera!

Jag hade budgeterat för ca. 22 tusen för all VVS, inklusive golvbrunnar, blandare och dusch. Nu har vi ändå "budgetshoppat" blandare och dush från Tyskland men bara VVS kopplingar, fördelarskåp och avlopp ligger på de budgeterade 22 tusen! 🤯

Med all VVS inräknat (armaturer och golvbrunnar) ligger vi på 38 tusen... Helt galet...

Nå, det är ju bara att bita ihop och njuta av en fin duschränna och borstad mässing armaturer... 😅

• Gilla
erikmartinsson01 och 1 till
  • Laddar…
Byter den förhatade korridoren...
En lång, tom sjukhuskorridor med vita väggar och blått golv. Korridoren har flera dörrar och en klocka på väggen.
Skapa konto

... mot lite meck med el och primer inför tätskikt...
Renovering pågår i rum med gula väggar, en industridammsugare, verktyg och material på golvet. Förberedelser för tätskikt synliga.
Skapa konto

(dock är personalen och vården på Nya Karolinska fantastisk, så inget ont riktat mot dem!)

• Gilla
MrHandyman1 och 1 till
  • Laddar…
Tätskikt installerat i ett badrum under renovering med grön Kerasafe-membran, verktyg och material synliga.
Skapa konto

Lite tätskikt på plats! ☺️

• Gilla
Viktor.J och 7 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli spännande... Jag har fått upp ett första varv fix lite här och var på väggarna, inför microcementen.

Enligt Kiilto är det godkänt med fix ett lager med kam, sen ett lager fix som slätspacklas över den kammade fixen för att säkerställer att det blir minst 6mm fix på tätskiktet.
På den slätspacklade fixen lägger man sen microcement.
Renovering av våtrum med gröna Kerasafe-skivor på väggar, verktyg och material utspridda. Väggar förberedda för microcement.
Skapa konto

Även fått tätskikt på golvet...
Byggarbetsplats med grön tätskiktsmatta på golvet och en dammsugare.
Skapa konto

• Gilla
erikmartinsson01 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.